handdator

Visa fullständig version : BMW F800R



Mats Liifv
2008-10-23, 19:59
Det här tror jag är en riktig ball hoj!

Skulle gärna haft en själv om bara kroppen pallat med.

Presentation väntas på Milanomässan senare i höst. Tror den kan vara en stark konkurrent till de andra nakna hojarna i klassen.

Nina
2008-10-23, 20:04
Ha ha ha… Det är som vanligt när jag ser en BMW för första gången: Riktigt ful, hur tusan kan man köpa nåt sånt där fult as? och sen går man och köper en själv. :rolleyes:

Mats Liifv
2008-10-23, 20:25
Ha ha ha… Det är som vanligt när jag ser en BMW för första gången: Riktigt ful, hur tusan kan man köpa nåt sånt där fult as? och sen går man och köper en själv. :rolleyes:

Nu ska du inte "döma hunden efter håren". Tycker nog inte att den är fulare än någon annan av de hojar som finns av samma typ. Har också tyckt att BMW varit fula, men vant mig vid det så kallade formspråket. Ofta kan det vara så att olika färger gör sig olika bra. Vi får säkert se på mässan.

Nina
2008-10-23, 20:39
Det var annars med glimten i ögat jag skrev detta. Hade min egen BMW i huvudet när jag skrev det, första tanken när jag såg svärfars 650 GS för första gången var: ”Ska *jag* låna *den där*??”. Funktionen övervann designen att jag senare köper min egen GS... ;)

Nina
2008-10-23, 20:41
…med andra ord kommer jag tycka den ser bra ut om ett tag. :-*

Mats Liifv
2008-10-23, 21:03
…med andra ord kommer jag tycka den ser bra ut om ett tag. :-*

Gissar att det kommer att bli så, ja.

Tyckte själv att 1100GS var en styggelse när den kom. När jag kört min egen ett tag tyckte jag att den var om inte det vackraste jag sett, så i alla fall helt okay....Du vet hur det är, när man lärt känna den ordentligt ser man till annat än det yttre! :D

Nina
2008-10-24, 06:28
Du vet hur det är, när man lärt känna den ordentligt ser man till annat än det yttre! :D
Exakt! Jag tyckte ju 650 GS var bland de fulaste hojar jag sett men snart ändrade jag uppfattning då hojen är ganska allsidig! Nu ser den inte alls dum ut, tvärtom en snygg skapelse. :D

eljem
2008-10-24, 10:25
Av vad jag kunde erfara på mitt jobb i somras så fanns det en 850 med en 600`s motor eller så var det viseversa, det kommer jag inte riktigt ihåg men jag kan kolla det.
Mats har kanske en bättre koll på sånt.
Vi hyrde ut sånna i köping 3dagar kunde kosta 4800 kronor. Vi hade andra sorter också men gubbar som jag valde gärna att köra dom.

Mats Liifv
2008-10-24, 12:41
Av vad jag kunde erfara på mitt jobb i somras så fanns det en 850 med en 600`s motor eller så var det viseversa, det kommer jag inte riktigt ihåg men jag kan kolla det.
Mats har kanske en bättre koll på sånt.
Vi hyrde ut sånna i köping 3dagar kunde kosta 4800 kronor. Vi hade andra sorter också men gubbar som jag valde gärna att köra dom.

Det finns en 800GS och en 650GS. Båda är 800 kubikare men av någon skum anledning tror BMW att folk hellre vill ha en 650 på grund av att 800 skulle verka för stort och starkt. Förstår inte tankesättet men marknadsstrategerna hos BMW tror tydligen att det är så. Själv skulle jag tycka att 650 verkar för klent och gå på den större modellen...

Nina
2008-10-24, 12:53
Själv skulle jag tycka att 650 verkar för klent och gå på den större modellen...
Är nog därför folk köpt en 800GS. Det dröjde jättelänge innan jag ens fick se en ny 650GS köras på väg, däremot har jag sett väldigt många 800GS köras både här och där. :)

Jag tror ärligt talat att 650GS blir en flopp. Föregångaren som jag har var populär så man ska inte meka på saker som redan funkar... ;)

Mats Liifv
2008-10-24, 14:59
Är nog därför folk köpt en 800GS. Det dröjde jättelänge innan jag ens fick se en ny 650GS köras på väg, däremot har jag sett väldigt många 800GS köras både här och där. :)

Jag tror ärligt talat att 650GS blir en flopp. Föregångaren som jag har var populär så man ska inte meka på saker som redan funkar... ;)

Instämmer till fullo!
Har bara sett någon enstaka 650, men många 800:or. Kanske ser det annorlunda ut nere i södra europa. BMW har ju kört det här konceptet tidigare med 850R och 850GS, knappt någon köpte. Varför skulle man när man får mer av allt, för inte så mycket mer pengar?

Molgan
2008-10-24, 15:12
Jag tror ärligt talat att 650GS blir en flopp.
I Sverige, ja. I södras Europa, nej. 650GS är främst riktad till köpare runt medelhavet och där uppskattar man tydligen nättare hojar. Lite omvänt mot här där folk värderar kubik högre än köregenskaper. Eller? =)

Hamre
2008-10-24, 16:32
. Själv skulle jag tycka att 650 verkar för klent och gå på den större modellen...

Det är så typiskt Svenskt resonemang, ju mer kubik desto bättre!
Jag har en V-Strom 650. Jag kan inte påstå att den känns klen på nåt vis.
Före denna hojen hade jag en ER6a, den var något liten för 2 fullvuxna (110kg x 2) dock ej motormässigt, endast storleksmässigt.

Mats Liifv
2008-10-24, 18:53
Det är så typiskt Svenskt resonemang, ju mer kubik desto bättre!
Jag har en V-Strom 650. Jag kan inte påstå att den känns klen på nåt vis.
Före denna hojen hade jag en ER6a, den var något liten för 2 fullvuxna (110kg x 2) dock ej motormässigt, endast storleksmässigt.

Har inte kört någon V-strom, men tror att det är en alldels utmärkt hoj. Har haft ett flertal olika hojar med kubik runt 5-600 kubik. Visst funkar det också. Håller med om att vi svenskar är extremt kubikfixerade, kanske värst i Europa, som det verkar. Det går oftast inte att sälja hojar med midre kubik. Det är ofta även så att de hojar som har mindre kubik även är mindre till formatet. Funkar ofta perfekt för den som mest åker ensam. Ska man åka två på en Europasemester vill jag gärna ha en hoj dels med utrymme för två och packning, dels ha kraftresurser som gör att man inte plågar hojen till max. Har åkt på sexhundramilaresor med såväl en Honda Dominator på dryga 40 hästar som en Kawasaki Z750 på 55 hästar. Detta med två personer och packning. Dessa hojar var utmärkta att åka ensam på men inte för två. Därför har jag i dagsläget två hojar en BMW K1200RS med 136 hästar och vridmoment som ett diesllok, när vi åker två, dels en Yamaha TTR 600 för kortdistanstransporter och ensamkörning. Båda har sitt berättigande. Har man provat en hoj med över tusen kubik tror jag de flesta tycker att det är svårt att tänka sig att gå ner i kubikantal. Vi har alla så olika preferenser och inte minst referenser att det är svårt att uttala sig om vilken hoj som är bäst för varje individ. Det viktiga är att man är nöjd och glad med det man kör, vilket du verkar vara. Det jobbiga ögonblicket kommer när man provkör något större än det man har. Plötsligen ställs hela tillvaron på ända och man trivs inte alls med sin gamla trotjänare. Har varit med om detta många, många gånger. Slutar ofta med ett byte. Grundtipset är: Provkör inte om du inte är beredd att byta hoj! :)

Gnistvändaren
2008-10-24, 19:56
Grundtipset är: Provkör inte om du inte är beredd att byta hoj! :)

Jag gjorde "misstaget" att provköra en BMW R1200GS efter att ha haft min R1100GS ett tag. 1200:an var trevlig (t o m mycket trevlig) men det fick mig bara att bli ännu mer nöjd med min gamla 1100.

Det är ju en risk man tar. Fast i mitt fall var det egentligen ingen större risk; jag hade inga planer på att lägga ytterligare 100 kkr på ett uppbyte. :)

Hamre
2008-10-24, 19:58
Har inte kört någon V-strom, men tror att det är en alldels utmärkt hoj. Har haft ett flertal olika hojar med kubik runt 5-600 kubik. Visst funkar det också. Håller med om att vi svenskar är extremt kubikfixerade, kanske värst i Europa, som det verkar. Det går oftast inte att sälja hojar med midre kubik. Det är ofta även så att de hojar som har mindre kubik även är mindre till formatet. Funkar ofta perfekt för den som mest åker ensam. Ska man åka två på en Europasemester vill jag gärna ha en hoj dels med utrymme för två och packning, dels ha kraftresurser som gör att man inte plågar hojen till max. Har åkt på sexhundramilaresor med såväl en Honda Dominator på dryga 40 hästar som en Kawasaki Z750 på 55 hästar. Detta med två personer och packning. Dessa hojar var utmärkta att åka ensam på men inte för två. Därför har jag i dagsläget två hojar en BMW K1200RS med 136 hästar och vridmoment som ett diesllok, när vi åker två, dels en Yamaha TTR 600 för kortdistanstransporter och ensamkörning. Båda har sitt berättigande. Har man provat en hoj med över tusen kubik tror jag de flesta tycker att det är svårt att tänka sig att gå ner i kubikantal. Vi har alla så olika preferenser och inte minst referenser att det är svårt att uttala sig om vilken hoj som är bäst för varje individ. Det viktiga är att man är nöjd och glad med det man kör, vilket du verkar vara. Det jobbiga ögonblicket kommer när man provkör något större än det man har. Plötsligen ställs hela tillvaron på ända och man trivs inte alls med sin gamla trotjänare. Har varit med om detta många, många gånger. Slutar ofta med ett byte. Grundtipset är: Provkör inte om du inte är beredd att byta hoj! :)

Det är jag inte rädd för. Jag har ägt ett 25 tal hojar från 80-1000cc under mina 30 år som knutte. Alla var lika roliga att köra, det hänger inte på kubiken som många envisas med.

Jan-Olov
2008-10-24, 20:07
Provkör inte om du inte är beredd att byta hoj! :)

Jag håller med dig Mats, man sätter i gång en process i skallen som nästan alltid slutar med byte, detta gäller i hög grad bilbyte vilket är ännu dyrare än hojbyte. Jag var helnöjd med min Varadero 1000 tills en klubbkamrat köpte en BMW F800st jag måste få tillfälle att prova den jag är rädd att jag är såld efteråt, få se till våren.

Mats Liifv
2008-10-24, 20:35
Jag gjorde "misstaget" att provköra en BMW R1200GS efter att ha haft min R1100GS ett tag. 1200:an var trevlig (t o m mycket trevlig) men det fick mig bara att bli ännu mer nöjd med min gamla 1100.

Upplevde likadant med 1200GS att jag inte ville byta bort min 1100GS mot en sådan. Ibland är det så också att man blir övertygad om att man redan har det bästa. Gillar inte de nya 1200orna något vidare, trots att jag trodde jag skulle göra det. Nä, det blir nog fortsatt K-serien som gäller för min del, när det gäller landsvägshoj.

Mats Liifv
2008-10-24, 20:54
Det är jag inte rädd för. Jag har ägt ett 25 tal hojar från 80-1000cc under mina 30 år som knutte. Alla var lika roliga att köra, det hänger inte på kubiken som många envisas med.

Jag har ännu så länge bara avverkat 19 hojar mellan 125 och 1200cc. Har ägt hojar med en, två, tre och fyra cylindrar. Stånkor, parallelltwins, liggande treor, liggande fyror, raka fyror och V-motor av alla japanska märken plus BMW. Tycker precis som du att de alla har haft sin charm, beroende av vad jag ska använda dom till. Dom som varit minst roliga att köra tycker jag har varit dom japanska radfyrorna. Trivs bra med stånkor om jag ska köra själv och gärna på grus. Motorn i min Yamaha TR1 gillade jag skarpt. Kom aldrig riktigt överens med den för övrigt. Får se vad det blir till våren som komplement till BMW:n. Är rätt sugen på någon av Triumphs cruisermodeller, Bonneville, Speedmaster, America eller Scrambler. Någon här som har erfarenheter av någon av dom modellerna?

Nilsson
2008-10-24, 21:56
alla hojar har sin tjusning , man köper ju en hoj som passar till det man gillar , sen får det vara vad det vill vissa gillar ju koreanska små billiga hojar , andra stora amerikanska eller som jag då japanska stora sport touring hojar , och jag skiter i vad folk har bara de trivs och gillar köra hoj , har stött på folk som gnäller på andra som har små hojar , men jag brukar säga som så att man måste kunna köra med folk som har både små och stora hojar , de stora får sackta ner och hjälpa de som har små hojar , sen om det e en 650 eller 800 ,tycker jag inte har någon betydelse , tur smaken e som baken

Nina
2008-10-25, 06:16
Är rätt sugen på någon av Triumphs cruisermodeller, Bonneville, Speedmaster, America eller Scrambler. Någon här som har erfarenheter av någon av dom modellerna?
Du ska få provköra min Scrambler. :)
Den är ombestyckad än de flesta Scramblers med effektljuddämpare och har annat flås. Sen finns speciella kolvar man kan köpa och få mer effekt utan att behöva borra i cylindrarna... ;)

Mats Liifv
2008-10-25, 08:57
Du ska få provköra min Scrambler. :)
Den är ombestyckad än de flesta Scramblers med effektljuddämpare och har annat flås. Sen finns speciella kolvar man kan köpa och få mer effekt utan att behöva borra i cylindrarna... ;)

Det ska jag med glädje göra!:)

Blev helt förälskad i Speedmastern jag fick prova, med andra pipor och mappning av insprutningen. Den gav mig en körglädje som hette duga. Trodde aldrig att det skulle passa mig att köra en Cruiser med framflyttade reglage. Hej vad jag bedrog mig, älskar när jag får omvärdera mina uppfattningar om saker och ting......jag är aldrig sämre än att jag kan ändra mig, tack och lov! Hur kul vore det om man redan visste allt....?:D

eljem
2008-10-25, 09:26
Hej alla glada och go morron

Det är bra att BMWn hade bidragit med en hel del inlägg här . Att tom jag ska skriva ett till var inte tänkt, men när jag såg att Jan-Olof nästan nervärderade sin jättefina Honda för att tänka på annat till nästa vår så blev jag bara häpnad och förvirrad (det är hans sak förstås) men om det är nån hoj som jag verkligen kommer att nöja mej helt och hållet och inte letar vidare nå mer så är det liknande hoj en Honda 1100 varadero.
Jag tycker den fyller alla krav en vanlig knutte önskar sig...
Men å andra sidan gud så skönt att vi kan va olika och ändå hoppas på en ömsesidig respekt.
Jag ställer mig i kön att få köpa din hoj till våren, om jag får sålt kawan förstås..ha ha

Jan-Olov
2008-10-25, 10:57
Det blev kanske lite fel när jag skrev, jag ämnar inte byta till våren men vill järna prova BMWn för den tycks vara betydligt lättare att hantera och storleken är bra. Köra BMWn kanske inte passar ett dugg men det gör Hondan, den är kalas. Hondan väldigt otymplig att manövrera, men jag är väll för klen för att hantera den rätt. Altså ingen till salu skyltär uppsatt.

Mats Liifv
2008-10-25, 13:31
Det blev kanske lite fel när jag skrev, jag ämnar inte byta till våren men vill järna prova BMWn för den tycks vara betydligt lättare att hantera och storleken är bra. Köra BMWn kanske inte passar ett dugg men det gör Hondan, den är kalas. Hondan väldigt otymplig att manövrera, men jag är väll för klen för att hantera den rätt. Altså ingen till salu skyltär uppsatt.

Man vet ju aldrig vad man gillar innan man provat, vilket inte minst jag är ett lysande exempel på. Hade ju varit praktiskt att ha samma hoj hela livet och vara nöjd med detta. Billigt om inte annat, men tusan så tråkigt, anser i alla fall jag.:)

Jan-Olov
2008-10-25, 14:28
Man vet ju aldrig vad man gillar innan man provat, vilket inte minst jag är ett lysande exempel på. Hade ju varit praktiskt att ha samma hoj hela livet och vara nöjd med detta. Billigt om inte annat, men tusan så tråkigt, anser i alla fall jag.:)
Jag har nu kört min 6e sommar och är inne på min 4e hoj. Jag ser det som en utveckling och jag vet inte för än jag provat. Customhojarna var bra på sitt sätt men jag har inte känt mig riktigt hemma för än nu. BMW som jag kollat på verkade trevlig och behändig men som sakt jag måste prova, blir det bra så fins det något att planera efter.

Molgan
2008-11-04, 19:44
Nu har dom presenterat den, och den ser inte alls ut som bilden i första inlägget. Mycke råare och snyggare tycker jag:

http://www.bike.se/img/content/large/2617.jpg

Här reportage om den i rörliga bilder: Bike-TV (http://www.bike.se/content/2813/)

Edit: Hoppsan, stor bild..

Mats Liifv
2008-11-04, 19:49
Den verkar skitball tycker jag. Bör kunna tilltala många, som inte måste ha det värsta!

Nina
2008-11-04, 19:58
Wow! Verkligen inte som första bilden. Håller med, klart mycket råare och tuffare! Skulle kunna parkeras i mitt garage, jag skulle vårda den ömt så den som vill får gärna ställa den hos mig. Jag kan provköra den så den inte torkar ihop också. :D