handdator

Visa fullständig version : Äldre, vindstabila hojar



Evavind
2008-10-22, 14:57
Jag har övervägt att söka mig om efter en ny hoj, som har lite stadigare vägegenskaper när det blåser. Jag vill gärna köra en äldre modell, veteranhoj, men inte urgammal hoj. Är det någon som har förslag på vind-stabila äldre bågar? Jag gillar bruksmodeller. Nu har jag en Honda CB 250 från 1981.
Eva

Nina
2008-10-22, 15:05
Tja, varför inte alla killars våta dröm: Honda CB 750 á la tidigt 70-tal? :)
Finns elstart på dom, tycker det är en stabil hoj.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=10&pictureid=52

leffa
2008-10-22, 15:08
det beror om du vill ha en gasglad hoj eller en som är lite lugnare.jag kan rekommendera en yamaha xj 900 .den är relativt driftsäker bra väghållning och drar inte så mycket bensin sen är dom ganska billiga ,jag har 2 st en 900 o en 600 frugan kör på den mindre och trivs med den ,900an väger 275 fulltankad och den är inte vindkänslig,600an väger strax över 200 ,har inte kört den så mycket men som sagt en tyngre mc är nog mindre vindkänslig än en lättare.

fransson
2008-10-23, 06:32
Precis som Leffa säger
det beror på vilken typ av hoj du vill ha
en VFR av första generation(86-89) eller andra(90-93) är två mycket bra allternativ
du kan gå in på vfr-forum.se o kolla runt lite finns en del läsbart

Jåke
2008-10-23, 20:00
Jag har övervägt att söka mig om efter en ny hoj, som har lite stadigare vägegenskaper när det blåser. Jag vill gärna köra en äldre modell, veteranhoj, men inte urgammal hoj. Är det någon som har förslag på vind-stabila äldre bågar? Jag gillar bruksmodeller. Nu har jag en Honda CB 250 från 1981.
Eva
Generellt sett gäller att desto mindre plast eller kåpor, desto mindre känslig för sidvind. Sen finns det en ännu större avgörande faktor, och det är chauffören. Stora löst sittande kläder tar mer vind än åtsittande och en förare som håller (hårt) i styret flyttar minsta vindpust till hojen och gör den orolig. Oavsett hoj.

:-)

Evavind
2008-10-23, 23:59
Ja, detta tror jag säkert kan stämma. Jag har en tendens att hålla hårt i styret när jag tycker att det börjar kasta för mycket. Just denna dag på Angeredsbron tidigare i veckan, upplevde jag nog de värsta vindar jag nånsin känt, men jag tänker på andra mer vardagliga situationer. Då har jag testat att försöka vara lite mjuk i armarna för att parera vinden. På Angeredsbron var jag klädd i mitt nya regnställ, storleken något för stor. Gissar att det fladdrade en del om kläderna. Jag är van att köra i ett Dainese skinnställ annars. Det jag vill är att lära mig så mycket som möjligt så jag kan köra på ett säkert sätt även när det blåser. Tack för tips! Eva

Nina
2008-10-24, 06:41
Jag svarade så här i en annan tråd där jag testade BMW:n i blåsten i går:


Det blåste litegrann i dag på motorvägen så jag testade tipsen: tryckte knäna mot tanken, spände magen och ett löst handgrepp. Hojen kändes genast mycket stabilare! Att den vinglat kan bero på att jag greppat hårdare av förklarliga skäl då det blåst och då har hojen blivit mer vinglig än nödvändigt. Det jag upplevde i dag var stabilitet istället. Tack för bra tips!

:D