handdator

Visa fullständig version : När det blåser på broar, vindsäkerhet



Evavind
2008-10-20, 14:41
Hej! Vill höra hur ni andra gör, idag var det väldiga kastvindar på Angeredsbron, jag trodde nästan jag skulle blåsa av. Det började med att jag kom i 70 km timmen, och hojen började vandra iväg. Då saktade jag farten för jag tänkte att det är bättre att inte driva iväg för långt, men ju mer jag saktade farten, dess sämre blev väghållningen. Har någon annan upplevt liknande fenomen? Min hoj är lite gammal, jag undrar också om det kan inverka på stabiliteten? Honda CB 250. Jag tycker det blir lite jobbigt att köra om det börjar påminna om att sitta i en kanot på vatten när man kör hoj. Så ska det väl inte vara? Eva

Nilsson
2008-10-20, 14:53
problemet är att din hoj är ganska liten och känslig för massa saker som vind och spår i vägen , kasstvindar är även irriterande för oss andra , men mitt tipp är att ta det lugnt så blir det roligare och bekvämare körning , gasa kan du göra när det inte blåser mm

Nilsson
2008-10-20, 14:54
visst ja VÄLKOMMEN till oss

leffa
2008-10-20, 14:55
jag tror det har med vikten på hojen eller om man har packväskor monterade, åldern på hojen spelar nog ingen roll,i februari körde jag mellan jönköping o nyköping halv vägs hem monterade jag bort väskorna och det blev en väldig skillnad ,det var också en blåsig dag.

leffa
2008-10-20, 15:00
välkommen hit

Mats Liifv
2008-10-20, 15:06
Visst har det med vikten att göra och hur stort vindfång man utgör när vinden kommer från sidan. En liten lätt hoj flyttar sig väldigt mycket när kastvindarna kommer. Tror inte att exempelvis en Guldvinge påverkas så mycket som en Honda Dominator.

Hade två otäcka upplevelser med den på bara ett par dagar. Mot bättre vetande åkte vi två personer på semester till Danmark med den. På väg över Öresundsbron hamnade vi i kraftig vind. Gick bra, men hustrun tyckte det var mycket obehagligt. Ett par dar senare åkte vi över Stora Bältbron. Nu var det ingen lek längre. Vi kastades hit och dit i vindbyarna. Bland det mest otäcka jag varit med om på två hjul. Hustrun var övertygad om att hennes sista stund var kommen och grät hejdlöst när vi kom över till andra sidan.

Glad att jag kört rätt många mil motorcykel på diverse olika modeller och under olika förhållanden. Tror att en ovan förare hade hamnat i stora svårigheter och förmodligen åkt omkull. Ta alltid varningar om sidvind på allvar när det finns skyltar om det. Det finns en anledning till att de sitter där!

Evavind
2008-10-20, 16:10
Tack för svar, jag har undrat en del över detta. Om det bara är jag som är harig...eller om det är en verklig fara. När jag kom över på andra sidan bron var jag alldeles stel i armarna och hade superhög puls. Men tror du att det försämrades av att jag saktade ner från 70 km/tim till 45-50 km/tim? det är ju svårt att säga om vindarna tog i ännu mer just då eller om det hade varit bättre att köra på i 70? Jag upplevde det iallafall som att det bara svajade mer och mer. Till saken hör nog att både jag och hojen är ganska lätta i vikten. Men jag har ingen vindkåpa som kanske kan förvärra saken vid kastvindar.
Eva

Nina
2008-10-20, 16:12
Välkommen hit! =)
Min BMW är också sån att den byter körfält rätt vad det är vid kast- och sidovindar, främst i högre farter är den mer vinglig än i lägre fart. Den har också låg tyngdpunkt vilket jag hört spelar en viss roll.

Evavind
2008-10-20, 17:01
Tack Nilsson, Katarina, Leffa och Mats för alla välkomnande inlägg! Vad roligt! Ja, då blir det nog till att låta hojen vila i garaget när det blåser ute. Tyvärr gör det det ganska ofta i Göteborg. Men det roligaste med att köra hoj är att få njuta av turen i fint väder. Jag är som tur är inte beroende av hojen för pendling eller dylikt. Härligt väder och vackra turer, det gillar jag. Regn och blåst...då blir jag lite för bekväm. Bästa hälsningar, Eva

Sepe
2008-10-20, 17:14
Det är otäckt upplevelse när hojen får egen liv i kastvindarna. Jag tycker du gjorde det enda rätta när du sänkte farten. Då har man allafall möjlighet att hålla cykeln på egen väghalva, fast det ruskar bra.

Leffa, liten fråga till dig. Vart gjömde du packväskorna när du monterade av dom halv-vägs hemifrån?

turbo
2008-10-20, 17:17
någon gång då det har blåst som helsike så har jag satt ut fötterna, om jag skulle kastas omkull.

leffa
2008-10-20, 17:19
Det är otäckt upplevelse när hojen får egen liv i kastvindarna. Jag tycker du gjorde det enda rätta när du sänkte farten. Då har man allafall möjlighet att hålla cykeln på egen väghalva, fast det ruskar bra.

Leffa, liten fråga till dig. Vart gjömde du packväskorna när du monterade av dom halv-vägs hemifrån?

jag och en kompis tog min bil ner sen åkte jag hoj hem medans kompisen körde bilen .

Mats Liifv
2008-10-20, 19:15
Min BMW är också sån att den byter körfält rätt vad det är vid kast- och sidovindar, främst i högre farter är den mer vinglig än i lägre fart. Den har också låg tyngdpunkt vilket jag hört spelar en viss roll.

Tror att BMW:n är ganska jämförbar med min dåvarande Dominator. Båda mycket vindkänsliga. Du har säkert lite lägre tyngdpunkt på BMW:n med tanken under sadeln. Låg tyngdpunkt tycker jag bör göra hojen stadigare än om den har hög tyngdpunkt. Om tyngden ligger högt upp bör det vara större risk att blåsa omkull, säger min erfarenhet. Den stadigaste hoj jag ägt var min BMW 1100 GS. Med sina utstickande cylindrar hamnade stor del av tyngden långt ner. Vet inte riktig vilken inverkan hastigheten har men jag tycker nästan att det känns värre om det går sakta. Kanske finns här någon som vet hur vinden påverkar oss. Vore intressant att få veta.

Nina
2008-10-21, 06:05
Trajjan har högre tyngdpunkt och är stabilare än BMW:n, mindre känslig för kast- och sidovindar. Vet faktiskt inte varför vissa hojar är mer vindkänsliga än andra. Trajjan väger 230 kg, BMW:n som otankad väger den runt 175 kg vet jag. Med full tank och med mig på blir det 500 kg... Nä, inte riktigt så tungt men jag vet inte vad den väger som fulltankad faktiskt.

Mats Liifv
2008-10-21, 11:34
Kan tänka mig att försprånget (gaffelvinkeln) kan spela in en del.
Kort försprång ger en nervös hoj och ett lite längre försprång en stabilare gång.

pewa
2008-10-22, 21:04
NU kör jag sällan över större broar men man kan ju känns ganska kraftigt vinddrag när man möter stora lastbilar osv. Brukar köra samma teknik som vid hård inbromsning.. knäna i tanken, stabil ställning och blicken längre fram än styret. Lite som att gå på lina(för de som nu kan det), gäller att ha blicken långt fram!

pewa
2008-10-22, 21:08
Inläggen som rörde tips på äldre, vindstabila hojar flyttade till: Äldre, vindstabila hojar (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=12558)

Evavind
2008-10-22, 23:40
Hej!
Bra att höra hur du gör vid kastvindar. Jag försöker också ha blicken långt fram. Men jag ska tänka mer på detta med knäna i tanken. Hur är känslan i dina armar? Jag har svårt att finna exakt rätt grad av "styrka", stadig i armarna men ändå kunna parera snabbt och lätt. Finns det nåt knep? Eva

Molgan
2008-10-23, 00:59
Hej!
Bra att höra hur du gör vid kastvindar. Jag försöker också ha blicken långt fram. Men jag ska tänka mer på detta med knäna i tanken. Hur är känslan i dina armar? Jag har svårt att finna exakt rätt grad av "styrka", stadig i armarna men ändå kunna parera snabbt och lätt. Finns det nåt knep? Eva
Som pewa sa: Knip fast dig på hojen med benen och slappna av i armarna, luta dig inte mot styret. Händerna ska bara vila lätt på handtagen, spänner man sig så blir det bara ännu vingligare när vinden rycker i dig och dina armar rycker i styret. Kolla på stuntare som gör stoppies med en hand, dom lägger ingen tyngd överhuvudtaget på styret för då skulle de tippa åt sidan. Kanske beror på hoj, men det behövs ingen direkt muskelkraft för att vrida styret eller parera kastvindar. Slappna av och fokusera långt fram så känns det mycke lättare efter ett tag. =)

Har själv en extremt vindkänslig hoj, men jag har vant mig vid att hojen ormar sig och tänker knappt på det längre.

Mats Liifv
2008-10-23, 10:16
Det är precis som Molgan säger. Alltid hålla löst och avslappnat i styret, oavsett förhållanden. Om man inte gör det kommer det aldrig att fungera som det ska utan man kör stelt och blir väldigt trött i både axlar och nacke. Om man inte har ont där efter en dag i sadeln har man gjort rätt. Så fort det börjar kännas obehagligt i axlar och nacke gäller det att börja slappna av.

Nina
2008-10-23, 11:56
Det blåste litegrann i dag på motorvägen så jag testade tipsen: tryckte knäna mot tanken, spände magen och ett löst handgrepp. Hojen kändes genast mycket stabilare! Att den vinglat kan bero på att jag greppat hårdare av förklarliga skäl då det blåst och då har hojen blivit mer vinglig än nödvändigt. Det jag upplevde i dag var stabilitet istället. Tack för bra tips!

Mats Liifv
2008-10-23, 15:23
Det blåste litegrann i dag på motorvägen så jag testade tipsen: tryckte knäna mot tanken, spände magen och ett löst handgrepp. Hojen kändes genast mycket stabilare! Att den vinglat kan bero på att jag greppat hårdare av förklarliga skäl då det blåst och då har hojen blivit mer vinglig än nödvändigt. Det jag upplevde i dag var stabilitet istället. Tack för bra tips!

Precis så ska det gå till även på gruset. Fast grepp med knäna, "kniip" som Susanne Lanefelt så käckt uttryckte det på åttiotalet, och så lösa tyglar som det bara är möjligt. Motorcykeln är bäst på att var just motorcykel, så ju mindre vi påverkar den med styrrörelser, desto bättre är det. Gasa lite mer i stället så riktar den upp sig. Kul att du märkte att det funkar. Bästa sättet att lära sig, att testa på egen hand. :)