handdator

Visa fullständig version : Ingen grusdag idag...



Nina
2008-10-19, 17:29
Det gick inte alls bra på gruset idag, bland annat höll jag på att tippa omkull i gyttjebadet men räddade både hoj och mig själv där, pust. Allt var i stort sett åt skogen, satt mer och motarbetade hojen än med den, nej det var verkligen ingen grusdag i dag. Vid ett stopp så jag till att jag vänder och åker hem men man la om rutten till mestadels asfalt, det var tacksamt så vi fortsatte hela gänget runt en helt annan bana än planerat.

Däremot var det tydligen en Bulten-dag för där flöt det finfint minsann! :)

Mats Liifv
2008-10-19, 19:54
Blev en bra dag tycker jag. Hade för egen del ett bra flyt på gruset, mycket tack vare mina grusdäck. Till skillnad mot Nina som körde på landvägsdäck. Tror tusan att det var svårt att köra då på den blöta leran och de mjuka grusvägarna. Skulle varit skräckslagen själv utan rätt däck.

På "Bulten" på väg hem var det andra bullar. Gick undan ordentligt men ändå på ett, som vanligt säkert sätt. Riktigt kul körning med ett härligt flyt.

Lägger in ett par bilder från dagen.

Nina
2008-10-19, 20:08
Jag ska sätta på grövre däck på moppen, helt klart! Kan ju inte åka runt och halka omkring som jag gjorde i dag på leriga/gyttjiga vägar, värst var avsnittet med gyttjan där jag höll på att tippa omkull, däcken greppade inte alls där. Jag kunde lika gärna kommit med en sporthoj och halkat runt med såna däck… :eek:
På rullgruset flöt jag ovanpå och hojen svajade och levde om. Inte alls min grusdag faktiskt.

Glömde: fina bilder!

Mats Liifv
2008-10-19, 20:23
Jag kunde lika gärna kommit med en sporthoj och halkat runt med såna däck… :eek

I praktiken åkte du på slicks i dom sektioner som var leriga, i sanning imponerande!:D

Molgan
2008-10-19, 21:32
TKC80 tror jag skulle passa dig finfint, ger offroad en helt annan dimension. =) MT21 eller Karoo funkar naturligtvis bättre i leran men då får man ta det lugnt på asfalten istället.

Nina
2008-10-20, 05:47
Ingen som känner till hur Maxxis offroaddäck är? På www.hojdack.se får man rabatt på dom som SMC-medlem (men inga andra fabrikat). Vore skoj att veta hur de fungerar på asfalt/grus/lera-avsnitt. De kanske är som med MT21 och Karoo, att man får ta det varligt på asfalten?

TKC80 finns tydligen inte till mina fälgar (?).
Bak: 130/80-17
Fram: 100/90-19

Molgan
2008-10-20, 09:02
TKC80 finns tydligen inte till mina fälgar (?).
Bak: 130/80-17
Fram: 100/90-19
Jodå, finns iaf på www.mcdackonline.com. Beställde mina därifrån. Om du har TT som jag så blir det inte dyrt.

Om du har tänkt köra mer än 50% asfalt eller gillar att ligga på i asfaltsböjarna tror jag inte maxxis är nåt att satsa på, är i princip crossdäck och helt livsfarliga på blöt asfalt (har jag hört).

Nina
2008-10-20, 10:02
Tack för länktipset, på mcdackonline.se hittade jag TKC80 för både fram och bak. Michelin T63 finns bara till bakfälgen såg jag, det kan lika gärna bli TKC80 fram och T63 bak.

Satt och funderade i morse på då och nu, det kanske är så att jag börjar kräva mer av hojen i dag än för 1,5 år sen när jag började köra på grus. Då gick det bra att övningsköra med svärfars GS som har likadana däck som jag har på min GS i dag. I dag kanske jag kräver mer av hojen och då blir de här däcken fel som sitter på och jag får det bara jobbigt istället.

Mats Liifv
2008-10-20, 10:21
Satt och funderade i morse på då och nu, det kanske är så att jag börjar kräva mer av hojen i dag än för 1,5 år sen när jag började köra på grus. Då gick det bra att övningsköra med svärfars GS som har likadana däck som jag har på min GS i dag. I dag kanske jag kräver mer av hojen och då blir de här däcken fel som sitter på och jag får det bara jobbigt istället

Visst är det som du säger, Du kräver mer nu!

Nu är Du bättre än däcken och dom begränsar dig bara. Du kommer att få så otroligt mycket roligare med nya däck så du tror inte att det är sant. Kan nästan garantera att tanken "Varför testade jag inte detta tidigare?" kommer infinna sig, som så ofta i livet.

Hoppas jag får tillfälle att åka med när nya däcken ska testas! :)

Nina
2008-10-20, 11:03
Hoppas jag får tillfälle att åka med när nya däcken ska testas! :)
Självklart kompis! Och varm nyponsoppa i termos för det lär ju inte vara behagligt sommarvarmt utomhus precis... :)

Nina
2008-10-20, 11:04
Förresten så ska du ju lära mig hur man står upp med mera. :)

Mats Liifv
2008-10-20, 11:09
Självklart kompis! Och varm nyponsoppa i termos för det lär ju inte vara behagligt sommarvarmt utomhus precis... :)

Så riktigt, så riktigt, men kör man aktivt brukar pulsen stiga snabbt och man fryser inte längre. Varm nyponsoppa har jag nog inte käkat på, i runda slängar, 40 år. Då var det med vispgrädde och små mandelbiskvier i soppan....:)

Klart jag ska lära dig bli "ståuppare". Det värsta är väl att jag kommer bli frånåkt så det dammar om det i framtiden, men det är bara att tugga i sig, dammet alltså..:D