handdator

Visa fullständig version : Honda satsar på hybridmotorcyklar?



pewa
2008-10-14, 12:05
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/hondahybrid.jpg

Honda satsar på hybridmotorcyklar?
Hybridbilar som Toyota Prius är populärare än någonsin, men även Honda har
hakat på trenden med deras vätebränslecellsdrivna FCX Clarity. Enligt Mainichi
Daily News kommer Honda introducera hybridteknologin på sina motorcyklar
någon gång efter 2010, de kommer även att börja producera små elektriska
motorcyklar med start 2011.

Detta är dock bara rykten än så länge men visar de sig stämma så kan det få
stora effekter på motorcykelmarknaden. Ambitiösa koncepthojar har redan
florerat bland andra märken som Yamaha och Suzuki men Honda verkar alltså
satsa på att ta hybridtekniken till den stora massan.

Hur ställer ni er till att köpa/köra en hybridmotorcykel inom ett par år?

Molgan
2008-10-14, 17:59
Skulle inte ha nåt emot det , skulle tillome vara skoj. Tyvärr så brukar ny teknik kosta skjortan..

oban
2008-10-14, 21:00
låter ju intressant.

... men bara de inte gör en custom, för finns väl inga customåkare som vill åka en hoj som inte låter nåt ;D

(nyligen bytt bort min custom mot en touringhoj)

Nina
2008-10-15, 04:38
för finns väl inga customåkare som vill åka en hoj som inte låter nåt ;D
Jag uppskattar hojar som inte låter en massa, främst glidare som försöker låta som en HD är bara smattrigt och obekvämt.

De kanske är slöa och kostar för mycket i början. Men Honda är stora, de kanske sätter ett överkomligt pris. Jag skulle vänta och se tiden an.

Gnistvändaren
2008-10-15, 10:01
Nu är ju artikeltexten lite diffus; är det hybridteknik (flera kraftkällor) eller bränsleceller som skulle vara aktuellt? Det förstnämnda låter lite opraktiskt på en mc då det torde ta mer plats och vikt. Elmotor driven av bränslecell eller någon bättre typ av batteri vore synnerligen intressant.

Jag tycker det är föredömligt om någon vågar ta första steget och börja producera sådana här. De första generationerna kanske blir mer kuriosa än praktiska, men får man ut några på marknaden så har man instrument för att samla in åsikter om vad som efterfrågas samtidigt som man kan förbättra tekniken utifrån praktiska krav. Honda har ju både storleken, tekniken och sitt goda namn med sig och skulle kunna starta och äga ett helt marknadssegment.

En eldriven hoj skulle jag gärna ha - tror jag. Nu har jag aldrig provat ett eldrivet trafikfordon så det är möjligt att det för med sig praktiska och emotionella effekter som man inte tänker på. Förutom att några tycker att ljudet är en viktig del av motorcykelupplevelsen så kanske motorljud, vibrationer m m ger viktig feedback till föraren? Och till omgivningen; själv brukar jag bli överraskad av tysta elmoppar som susar förbi mig när jag promenerar, men skillnaden är ju inte så stor gentemot cyklar. Med snabbare tysta fordon kanske olycksrisken ökar pga att folk och fä i omgivningen inte hör dem?

Som illustration kan jag nämna att efter att ha varit van vid brusande datorer med knattrande hårddiskar och blinkande lampor på eller under skrivbordet, så tyckte jag det verkade alldeles suveränt att på jobbet få en helt tyst, dum, disklös, fläktlös terminal som i princip agerade skärm åt en server som stod långt bort.

Men!

Nu hade jag ju ingen indikering på om huruvida det inte hände någonting pga att datorn jobbade eller för att något hängt sig. Med datorn under bordet kunde jag se och höra att den jobbade på disken och därmed veta att det bara var att vänta en liten stund till. Utan denna indikation upplevde jag väntan som längre och mer stressande. Efter ett tag vande jag mig förstås, som man gör med det mesta.

Hmm, många ord blev det... För att ungefär svara på den ursprungliga frågan: Jag tror inte att jag kommer att köpa något som använder sådan ny teknologi de närmsta åren. Men om tio år kanske en teknisk revolution har skett och hybrid, bränslecell, fordonsbundna kärnkraftverk eller något annat helt har slagit ut förbränningsmotorn (på samma sätt som digitalkameran på några få år helt har konkurrerat ut analogkameran). Det välkomnar jag i så fall.

Gibson
2008-10-15, 12:37
låter ju intressant.

... men bara de inte gör en custom, för finns väl inga customåkare som vill åka en hoj som inte låter nåt ;D

(nyligen bytt bort min custom mot en touringhoj)

Jag håller med dig, ljudet är ju 50% av upplevelsen oavsett om det är custom eller sportmaskin eller någon annan modell.

Jan-Olov
2008-10-15, 16:51
Jag håller med dig, ljudet är ju 50% av upplevelsen oavsett om det är custom eller sportmaskin eller någon annan modell.

Jo så är det nog. Min nuvarand hoj låter inte särskit mycket, och hjälmen för ett jäkla liv med vindbrus men lätta vibrationer känner jag.:D

pewa
2008-10-22, 20:46
KTM verkar även de haka på miljötrenden, saxat från bike.se

"Endurojätten KTM har meddelat att de ska bygga en offroadhoj som drivs av el inom två år. En prototyp finns redan klar"

Kan bli intressant! Kanske man inte behöver belägga alla crossbanor lååångt utanför städerna.

Diversion
2008-10-26, 23:12
Nej tack, förbränningsmotor är en del av MC upplevelsen. Med tanke på att en artikel (om den nu stämmer) hävdade att Vattenfalls kolkraftverk i andra europeiska länder släpper ut mer än den svenska transportsektorn/år kommer jag inte heller att ha alltför dåligt samvete.