handdator

Visa fullständig version : BESIKTNING Trike



trike robban
2008-10-09, 12:18
Hejsan Hojen Vänner!!!

Nu är det dax för besiktnig på Triken , min fråga är till hoj ägare är mäter man inte Co halten på motorcyklar som på bilar ! har en kompis som kör hoj säger så. Men men min Trike är ju en Hybrid hoj/bil alltså bilmotor i en Mc ram ?????

MVH Robban :cool:

Nina
2008-10-09, 12:58
När jag tänker efter så har jag besiktat två hojar i år, ingen av dom kollades nån co-halt på. Nån annan som fått co-halten kollad och hur är det med bilmotor i en mc-ram? Det här var en intressant fråga! Om inget annat kanske du kan fråga Bilprovningen?

trike robban
2008-10-10, 14:49
När jag tänker efter så har jag besiktat två hojar i år, ingen av dom kollades nån co-halt på. Nån annan som fått co-halten kollad och hur är det med bilmotor i en mc-ram? Det här var en intressant fråga! Om inget annat kanske du kan fråga Bilprovningen?

Hej Katarina !

Tack för svaren jag fått, du är ju riktigt vass på forumet med alla inläggen.
Du får ha en trevlig helg
MVH Robban

fransson
2008-10-10, 23:12
Hej Katarina !

Tack för svaren jag fått, du är ju riktigt vass på forumet med alla inläggen.
Du får ha en trevlig helg
MVH Robban
Är den reggad som MC så kollar dom inte co-halten

Sepe
2008-10-11, 00:02
Trike är ju regel bilreggat. alltså B körkort behövs så då kan dom kolla det som bil? Eller?? Hoppas du slipper det!

Nina
2008-10-11, 07:05
Förstår att mitt svar verkade korkat men frågan är intressant huruvida skillnaden faktiskt är mellan A- och B-reggad trike på besiktningen. Enklast att få svar på frågan är ju förstås att ringa Bilprovningen än ställa en fråga på forum för du får bara olika svar. Men jag kan tänka mig att om fordonet är B-reggat så gäller bilreglerna oavsett om den har tre eller fyra hjul logiskt sett. Tror inte dom håller skillnad på bil och bil i den vägen.

Gert
2008-10-11, 07:54
Men jag kan tänka mig att om fordonet är B-reggat så gäller bilreglerna oavsett om den har tre eller fyra hjul logiskt sett. Tror inte dom håller skillnad på bil och bil i den vägen.
Säg inte det , du har tex inte säkerhetsbälte på en trike som ska fungera så några skillnader finns det säkert mellan en trike o bilbesiktning.

Nina
2008-10-11, 08:32
CO-halten var det jag hade i tankarna, inte om det saknas bälten etc. ;)

Gert
2008-10-11, 09:42
Och det jag menade är att det finns skillnader mellan trike och bil oavsett hur den är reggad . ;)

trike robban
2008-10-11, 12:39
HEJ IGEN !
Ja det är ett otroligt land vi lever i när det gäller fordonslagar. ( vad tycker ni om det här då man kan köra Trike med hjälm eller utan hjälm men då har man ett midjebälte) ???
MVH Trike Robban :cool:

Kanten
2008-10-11, 16:11
En trike är vanligtvis reggad som mc och då gäller alltså mc-regler. Men som trehjulig mc, så finns det speciella regler som bara gäller för dessa. Oavsett om den är reggad som mc eller bil, så kan den framföras på A eller B kort.
Är relativt säker på att lagen ändrades för flera år sedan beträffande hjälmtvång, idag spelar det inte någon roll hur Triken är reggad, det skall bäras hjälm.

voivoi
2008-10-14, 16:46
Härligt att se det fins fler som har trike Här på forumet. Jag har noll koll på hur dessa lagar är. Köpte en importerad Bunker Trike i somras och jag behöver inte besikta förens om 4 år :-) . Kanten har rätt Hjälm är ett måste det är vella det enda jag vet :-)

Kanten
2008-10-18, 10:52
Härligt att se det fins fler som har trike Här på forumet..........


Och fler blir vi kanske när våra 2-hjuliga vänner inser att Triken inte följer den illavarslande olycksstatistik som deras 2-hjulingar dras ;-)

Sepe
2008-10-18, 11:21
Men när det finns lika många trike som 2hjulingar, vi kollar statistiken då :-)

trike robban
2008-10-22, 11:08
Hejsan Hojvänner !

Ja då kan man rulla 2år till, pinsamt vad dom kan lite om Hemabyggda Trikar. Killen körde 4 rundor på området innan han kom tillbaka, vet ej om man kan kalla det besiktning han såg väldigt nöjd ut, sen inne i hallen blev det uppvaktning ifrån dom andra gubbarna. Mycket snack och liten verkstad!!!!!!!!!

MVH TRIKE ROBBAN :cool:


Slog ihop de två trådarna och trike och besiktning, enklare att hitta för de som vill läsa /Pewa

Nina
2008-10-22, 11:59
Han tyckte nog bara att det var kul att få köra en trike helt enkelt, inte att det skulle vara nåt tveksamt fel på den. ;)
Grattis, nu är det bara att tuta och köra. =)

Förresten, hur var det det där med co-halten och trike? =)

trike robban
2008-10-23, 09:08
HEJSAN!

Nä någon Co kollar dom inte på mc tydligen! Men jag slog ändå i E85 2L i tanken och gjorde ett oljebyte om dom skulle kolla. :rolleyes:

MVH Robban

Kanten
2008-10-23, 19:45
Hejsan Hojvänner !

Ja då kan man rulla 2år till, pinsamt vad dom kan lite om Hemabyggda Trikar. Killen körde 4 rundor på området innan han..............

Här hemmavid rullar det inga Trikes och därför brukar bli lite extra uppståndelse när man besiktar, precis som för dig.
Sist gång jag besiktade Triken, så försvann besiktningsmannen 15-20 minuter på Triken. Efter några minuter dök en kompis upp som förvånat frågade vad jag höll på med, på väg upp till besiktningen så hade kompisen sett min Trike nere på stan och undrade hur i h-e jag hade hunnit upp för honom.

Självklart så var det besiktningsmannen som tog sig en extra sväng och det hade jag självklart inget emot, alltid bra med goda relationer SB ;-)