handdator

Visa fullständig version : Bankörning och typ av hoj



Mats Liifv
2008-10-08, 14:48
Den där med att köra ifrån nästan vilken sporthoj som helst på bana med Harley-Davidson/Gold Wing/1200 GS osv har man ju hört förut.. Nu är ju våra bankörningar enbart för Ducati, men annars hade han varit välkommen att inse verkligheten ;)

Du har säkert rätt i att det inte var många Ducatis med på denna körning på Kinnekulle förra våren: Har bara sett bilder och kan inte påminna mig några Ducatis däremot GSX:er, Fireblades och R1:or. Ser skitkul ut i depån med alla dessa sporthojar och Sme´Johans GS. Verkade lite felplacerad, minst sagt. Men tydligen ändå inte. Det var säkert flera som tyckte att det var lite jobbigt. Tar för givet att ni som kör Ducatis sporthojar är klart över genomsnittet i skicklighet bland sporthojsåkarna. Hade varit kul att se hur han skulle klara sig i ert gäng!:)

Scorpio
2008-10-08, 15:55
Haha, ja det är som sagt i huvudsak föraren som avgör hur snabbt det går. Sk fjunläppar på R1 och liknande med plattslitna däck är inte lika kaxiga längre när de blivit rundade på bankörningarna.. :D

Kommer ihåg min första bankörning 1997, jag hade en Triumph Daytona 955 och polaren en Kawa ZX7R och vi blev duktigt frånåkta av instruktören på en Triumph Tiger med offroaddäck.

Själv tillhör jag inte de snabbaste på våra bankörningar men platsar väl i alla fall i röda gruppen. En polare kör för övrigt en vässad Cagiva Elefant 900 Lucky Explorer som han tar ut absolut max ur på banan. Han kör med packväskorna monterade("kraschpuckar..") och det är rätt coolt när han passerar de flesta i mellangruppen med tvåhulssladd.. :D Men honom plockar man utan större problem i alla fall ;)

En kille som jag däremot inte hänger med kör en Ducati Multistrada med race-slicks. Minst sagt imponerande att köra så snabbt på den hojen!

Edit:
Sorry för off-topic..