handdator

Visa fullständig version : Ironi på internet



Nina
2008-10-08, 15:54
Fick på skall'n för att jag skrev ett inlägg om bussars (guldvinge) nerlägg i kurvorna. Jag hade en film på Youtube i bakhuvudet där nån kör aktivt med en guldvinge så det står härliga till, som den vore en sporthoj, ganska kul film att se faktiskt och inte tillhör det vanligheterna när man ser en guldvinge på vägarna men jag kunde inte komma på hur jag skulle hitta den och var på youtube så jag syftade på den filmen med ett enkelt inlägg, att man kan ju inte lägga ner den i kurvorna och satte en skojgubbe efter, som den här: ;)

Det skulle jag inte ha gjort, det satte fyr på tråden, skärmen nästan smälte bara jag gick in på tråden. Filmen länkades in (tack för det) och ett par syrliga inlägg följde. Det var inte så det var tänkt det skulle bli utvecklat. Det där att skämta på internet och med skrivna ord blir ibland helt fel och så blev utvecklingen denna gång. Jag förstår att man blivit arg, det var plumpt av mig och jag brukar be om ursäkt så förlåt så mycket för det inlägget. Ibland blir saker rätt tänkta men blir fel i skriven form, särskilt på internet som ju är en expert på hur fel det kan bli. Detta för att den som mottager raderna inte ser personen bakom inlägget, dennes ansiktsuttryck och kroppsspråk och missförståndet blir ett faktum. Hade jag däremot stått framför så hade saken troligen varit i ett annat perspektiv, man skulle ha sett mitt kroppspråk och ansiktsuttryck och förstått vart jag var på väg. I skriven form på internet syns detta förstås inte…

För det mesta är jag en glad och positiv människa som smittar av mig med mina gapskratt och breda leenden, ser allting i rosa och tror gott om alla jag möter och försöker se allt från den ljusa sidan även i mörka stunder när jag deppar ihop nån enstaka gång. Nära vänner får också se en tjej med stort empatiskt hjärta, för de har oftast fått en stor plats tilldelad där. Har de fått problem så kan de räkna med mig, jag brukar lyssna och hitta lösningar, motiverar dom att se saker ur andra perspektiv och synvinklar, oftast blir allting så mycket ljusare efter en pratstund med mig.

Nu har jag förklarat inlägget och bett om ursäkt, mer kan jag inte göra.

Blues
2008-10-08, 17:16
Ahaaa,de va därför du höppa av glidarhoj,du missförstod.

Nina
2008-10-08, 17:24
Jag missförstod ingenting här.

Mr.Blazer
2008-10-08, 18:29
Därav kanske man skall vara lite försiktig med hur man utrycker sig, både språkmässigt och med ”smilies”. Det är så lätt att det missuppfattas när man varken hör eller ser personen i fråga, som du själv skriver.
Det är så lätt att det blir fel, vad och hur man än gör. ;)

pewa
2008-10-08, 19:13
Har också varit med om att vissa saker man skrivit i text misstolkats lite, speciellt ironi kan va lite svårt att få fram utan miner och kroppsspråk.

Jag tycker fortfarande man kan skämta, uppskattas det inte kan man alltid be om ursäkt och sen behöver det inte va mer med det! Sen har alla heller inte lika (bra) humor som en själv :)

Molgan
2008-10-08, 19:17
Det är lätt att trampa folk på tårna på nätet. I en diskussion kan man lätt glömma att alla trådar är öppna, man riktar ett inlägg till en person som man vet fattar poängen men någon annan som har helt annan åsikt hugger på det man sagt. Man använder sig av signaler som inte alla uppfattar på samma sätt, samma smiley kan uttrycka både glädje och förakt för olika personer och vi har olika sätt att uttrycka oss.

Men, man ska inte tassa runt å va rädd att stöta sig med folk för det. Jag försöker bete mig på nätet så som jag skulle betett mig om jag möter en ny bekantskap "i verkligheten", och om jag stöter mig med någon får man väl ta det då. Vi är ju vuxna människor så med lite kommunikation ska man väl kunna reda ut begreppen även om det trilskas. =)

Nina
2008-10-09, 06:35
Jag glömde också nämna det att de som känner mig vet att jag inte gör mig rolig över andras lyten eller handikapp, det skulle aldrig falla mig in.
Jag själv har ett och det är att höra dåligt och har nyligen fått hörapparater. Sånt som inte syns men som kan få folk att tro man är dum som inte fattar, när man i själva verket inte hört och tappat tråden, man sitter och letar febrilt efter vad det var de sa och försöker pussla ihop meningarna samtidigt som man försöker höra pågående konversation och hänga med i den också.

Jan-Olov
2008-10-09, 20:45
Nej det är ett elände när man inte hör vad folk säger, är det flera som pratar så flyter allt ihop så jag fattar inte ett smack likaså i milöer där det bulrar då är det samma sak. Titta på tv när det är för läg volym kräver stor koncentration som inte altid är lätt att åstakomma efter som tinitus stör för mycket, men det fins de som har det mycket värre.

pewa
2008-10-10, 00:22
Inläggen som detta ämne handlar om är numera borttagna av användaren själv. För att förhindra vidare missförstånd kring det här så låses denna tråd nu! Ev. personliga diskussioner tas via PM.

Trevlig helg!