handdator

Visa fullständig version : MC-kort!!



mammamu
2007-06-07, 17:32
Håller på för fullt med mitt kort nu och tycker att det är en kamp mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden känns det rätt bra, faan det här fixar jag, jag kan ju det här för att i andra stunden tvivla på mig själv och fundera över om jag någonsin kommer att köra den där jäkla banan i 50 knyck!!!
Sen känner jag mig sååå ivrig VILL verkligen ha kortet.
Är det alltid mc-läraren som säger till när det är dags att köra upp? Har jag själv inget att säga till om?
Har hört historier om att man på körskolor "drar ut på tiden" - nån som har erfarenheter av det?

Nina
2007-06-07, 17:57
Jo, de finns men man märker det rätt fort. Om inget annat kan man alltid byta trafikskola. Fråga runt, säg vad du tycker som att du inte vill gå där och skräpa över hela sommaren.

Nilsson
2007-06-07, 21:01
men så är det sen när ni har kortet med , ena dagen går allt åt h--vete nästa dag går det kanon , ha tålamod och gör som körläraren säger det brukar bli bra till slut

Fredd
2007-06-07, 22:53
Körskollärare brukar säga till när han tycker man är redo, finns säkert en del som utnyttjar det men samtidigt är det svårt för dig som elev att börja snacka emot.

Bara att kämpa på, du kommer INTE ångra dig sen! ;D

pewa
2007-06-09, 10:30
Jag k'nner igen det där, inte så mycket från mc-kortet men från bilkortet.. Ibland flöt allting perfekt få att gå katastrof nästa gång. Det är träna och erfarenhet som gäller.

En kompis trafikskola ville att han skulle ta nån extra lektion EFTER uppkörningen, för att bli varm i kläderna. Nån gräns borde det väl finnas ändå..

Nina
2007-06-09, 15:24
Även om man får lappen sen så fortsätter faktiskt övandet men utan handledare/instruktör. Man blir aldrig fullärd, så är det. :D

mammamu
2007-06-09, 16:56
Katarina! Fixar du högfartsbanan i 50 knyck? Jag är väl uppe strax över 40 men det känns väldigt långt till 50.

Nilsson
2007-06-09, 18:12
detta klarar ni lätt tjejer , blicken långt fram , och krama och trykk på bromsarna , det ska mycket till för att det ska gå åt he---te låser ni bakhjulet släpp lite bara och på det igen

Nina
2007-06-10, 05:32
Katarina! Fixar du högfartsbanan i 50 knyck? Jag är väl uppe strax över 40 men det känns väldigt långt till 50.



Mammamu Jadå, inga problem med det, jag drar på t o m lite över 50. Kör jag för sakta får jag problem med svängarna, jag tycker då att konorna står för långt ifrån varann och suckar åt det. Just nu har jag problem med sista konan innan vändningen. Jag rätar av nån anledning upp hojen så svängen liksom uteblir runt sista konan. Jag vet att jag ska dansa in i vändningen men sista konan rivs när hojen rätas upp. Då måste jag bromsa in lite mer och knixa in hojen in i svängen igen som då givetvis blir för långsam. Vad jag svär åt mig själv där, fattar inte varför jag börjat med det där NU! :-[

Nilsson Visst har man låst bakhjulet fast inte under sväng men under övningarna med hårda inbromsningar. Senast hade jag omvänt förhållande med bromstekniken — 20% fram och 80% bak… Det luktade bränt gummi, ja. :D
Numera är jag inte rädd för att få sladd (trodde först jag alltid skulle ramla), det påminner mest om när jag var barn och sladdade med cykeln överallt och oftast. Även min dotter sladdar med cykeln och gör långa streck med bakhjulet, ha ha. Äpplet faller inte långt ifrån trädet… ;)

pewa
2007-06-10, 14:15
Hur ser provet ut nuförtiden?

När jag tog mitt mc-kort för 3 år sen så snackade dom om att garagevändningen skulle bort..
Då såg uppkörningen ut såhär:
1. Garagevändning. Inga fötter i backen, missade man sina två chanser här var det game over.
2. Konbana. Slalom, vända, bromsa och väja på tid. Var man för långsam var det också game over.
3. Bromsprov. Hård inbromsning utan att låsa hjulen, från 50, 70 och 90 om jag inte minns fel.
4. Uppkörningen. Det krävdes några steg innan man var framme vid själva körningen.

Det kändes grymt skönt att få köra därifrån själv efter provet var avklarat ;D

Printer
2007-06-10, 18:58
Tjing.
Skall köra upp nu i veckan och har övat hela uppkörningsbanan många gånger nu.
Garagevändningen ÄR historia!
Annars är det ungefär så här:
Säkerhetskontroll
Leda hojen i 90 gradersväng och backa den
Krypkörning 2 olika banor, 1 slalombana med vändning o 1 bana där du skall stanna och sätta ner en fot.
Undanmanöver, 1 av 2 olika alternativ inkl bromsprov från 50km/h
Bromsprov 70 + 90 km/h
Stadskörning o landsväg.

Kolla de olika proven på www.korkorttportalen.se

Låter lätt som en plätt...
Jag har svårt för krypkörningen, allt det andra kan jag som om jag aldrig gjort annat.

8) Printer

Nina
2007-06-10, 20:51
Glöm inte grusväg, här är det grusväg som gäller också så gissa vad jag gjort under 7 timmar i dag… ;)
Kört på grus mesta tiden! Jätteskitkul!! ;D Både jag och hoj var rejält dammiga när vi var klara. :D

Nån fler som törs köra i mittsträngen utan problem? Bara nyfiken, jag hörde att det finns dom som inte ens törs byta spår, de kan ligga i ytterspår (i vänster spår) i en högerkurva t ex.

Nilsson
2007-06-10, 21:09
det e lugnt printer , jag har reserverat en plats längst fram på slottsrundan , du har nu plats nr 2

Printer
2007-06-10, 21:56
Tackar Nilsson, jag kommer.
Har mycket som står på spel på uppkörningen...
Vi ses i Gårdstånga på söndag :D

8) Printer

Nilsson
2007-06-10, 22:03
ta det bara lugnt och fint , klarar du kortet ska jag bjuda dej , på en räkmacka i kåseberga ;D

Gert
2007-06-10, 22:41
Jag har också klarat kortet då måste det gälla mig också eller ? ::) även om det inte va i går jag tog mitt så gillar jag räkor.

mammamu
2007-06-10, 22:56
Shit pomfitt Katarina! I´m impressed!! Har varit och tränat lite idag och jag kämpar med att komma upp till 50, var och nosade precis under ett par gånger MEN känner mig väldigt osäker (läs livrädd ;) ). Men jag ska klara det....

mammamu
2007-06-10, 22:57
detta klarar ni lätt tjejer , blicken långt fram , och krama och trykk på bromsarna , det ska mycket till för att det ska gå åt he---te låser ni bakhjulet släpp lite bara och på det igen


Gött å höra att du tror på oss!

mammamu
2007-06-10, 23:07
Skall köra upp nu i veckan och har övat hela uppkörningsbanan många gånger nu.




LYCKA TILL PRINTER!!!!
Vll också........... :( ;)

mammamu
2007-06-10, 23:10
ta det bara lugnt och fint , klarar du kortet ska jag bjuda dej , på en räkmacka i kåseberga ;D


Gäller erbjudandet om räkmacka alla som lyckas??? ??? ;D

Nilsson
2007-06-11, 06:56
japp om du klara det denna vecka och kommer med till kåseberga på söndag

Nilsson
2007-06-11, 07:00
och till dej klippan , du e så redig ju men tyvär det var så länge sedan du klarade ditt , och jag tror inte du och jag hade klarat kortet idag

Nina
2007-06-11, 08:54
…jag gillar inte räkor, kan jag få en annan macka? Puss :-*

Nilsson
2007-06-11, 15:04
ja ja nu tycker jag ni går ifrån tråden ,men det e klart att ni klarar era kort

Nina
2007-06-11, 15:07
Ja jag hoppas det, jag har redan börjat bli nervös.

Nilsson
2007-06-11, 15:09
ääää det e bara att ta det lugnt , du klarar det lätt , jag skojade med en som tar kortet med och sa , tänk sex , mjukt i början och sen öka på

Nina
2007-06-11, 15:16
tänk sex , mjukt i början och sen öka på


Ha ha ha! DET ska jag göra! Tack, där har vi det! ;D

Nilsson
2007-06-11, 15:18
men tänk på att inte bli för ivrig samma sak där då e det lätt att det går över styr

Nina
2007-06-11, 15:22
Shit pomfitt Katarina! I´m impressed!! Har varit och tränat lite idag och jag kämpar med att komma upp till 50, var och nosade precis under ett par gånger MEN känner mig väldigt osäker (läs livrädd ;) ). Men jag ska klara det....

Oops, sorry. Här sitter jag och läser inte alla inlägg. Skäms på mig själv nu! :(
Gör så här: titta 2-3 konor längre fram, tänk dig att du har en led i midjan. Du vet ju hur du vickar på rumpan eller hur? Vicka på rumpan... :D
Det är ingen fara, du kommer klara det så bra!

turbo
2007-06-11, 21:38
nöta nöta nöta, tråkigt tips men det ger resultat! kämpa på :)

Printer
2007-06-12, 16:03
Klart jag klarar kortet.
Jag började spela gitarr vid 46 år och det går riktigt hyffsat.
Kan man det så kan man ALLT, sedan skall jag åka räkmacka resten av denna hojsäsång som jag hoppas blir låååång ;D

8) Printer

Nina
2007-06-12, 16:15
Aaaah… ;D

Efter dagens tur på banan så känns det inte som nån svårighet att köra upp nu! Det gick så j*vla bra i dag. ;D

Printer
2007-06-12, 16:35
Grattis Kattis :D

Jag sticker nu strax från jobbet, kör knappt 9 mil till min körskola för att där köra den sista lektionen innan uppkörning.
Jag skall krypköra, krypköra och krypköra.
Jag kommer att koka, det är ju så varmt i ett helt ställ men det är det värt.

8) Printer

pewa
2007-06-12, 19:23
Grattis Kattis :D

Jag sticker nu strax från jobbet, kör knappt 9 mil till min körskola för att där köra den sista lektionen innan uppkörning.
Jag skall krypköra, krypköra och krypköra.
Jag kommer att koka, det är ju så varmt i ett helt ställ men det är det värt.

8) Printer


Det är värt allt, varenda svettdroppe och varenda minut på konbanan.. att inte fler kör hoj beror bara på att det inte vet hur härligt det är :)

Nina
2007-06-13, 06:18
I dag blir det konbana igen! Den ska bara sitta perfekt nu. ;D
Målet är att inte en enda fot får sättas ner under krypkörningen så därför så ska jag knyta fast dom på fotpinnarna i dag…! 8)

mammamu
2007-06-13, 10:13
I dag blir det konbana igen! Den ska bara sitta perfekt nu. ;D
Målet är att inte en enda fot får sättas ner under krypkörningen så därför så ska jag knyta fast dom på fotpinnarna i dag…! 8)


Menar du att inte sätta ner foten under hela körpasset? 8) ???

Har inte satt mig in i det riktigt ännu men kan man bli godkänd trots att men sätter ner foten under krypkörningen?

Printer
2007-06-13, 11:56
Min lärare har sagt att det inte får vara några fötter i marken på krypkörningen, inte annars heller för den delen, men att det som kollas är att man behärskar hojen och att en fot som ev snuddar backen inte betyder att man inte har kontroll.
Det är körningen som sådan och inte fötterna som kollas, men sätter man inte ner fötterna så behärskar man hojen.

8) Printer

Nina
2007-06-13, 13:22
Min lärare har sagt att det inte får vara några fötter i marken på krypkörningen, inte annars heller för den delen, men att det som kollas är att man behärskar hojen och att en fot som ev snuddar backen inte betyder att man inte har kontroll.
Det är körningen som sådan och inte fötterna som kollas, men sätter man inte ner fötterna så behärskar man hojen.
8) Printer

Just det, eventuellt snuddar i marken, de ska HELST sitta kvar på fotpinnarna under hela krypkörningen. Det jag har problem med är själva vändningen på 360° i krypfart, annars går det jätteskitbra förbi konorna men just vändningen har jag svårt för, då åker en fot ner i marken.

I dag slogs jag med banan igen, högfartsbanan = inga problem. Hårda inbromsningar i hög fart = inga problem. Väjning i 50 km = inga problem. Leda cykeln = inga problem. Men krypet — speciellt vändningen — hade jag så förb… svårt för i dag. >:(
Jag ska be svärfar att vi övar mer krypkörning hemma, inte ut och lägga asfalt bakom oss utan enbart krypkörning, BARA krypkörning och inget annat.

I dag var en mindre dag än igår, det flöt bättre i går. Hå hå ja ja, man har sina dagar, hoppas det inte är just en sån dag när man ska köra upp utan allting bara sitter klockrent och klaffar. Men i dag känns det mer hopplöst än det gjorde i går faktiskt… :'(

Printer
2007-06-13, 15:19
Alltså, så här va...
Upp med blicken, i det periferia synfältet ser man konerna i alla fall men det gäller att strunta i dem. Kolla dit du skall och du kommer dit.
Mitt fel har varit att jag tittat på det jag inte vill köra på och då har jag gjort just det, kört ner dem.
Kolla horizonten eller något ännu längre bort, har du koner till vänster, kolla åt vänster 1½ meter OVAN konerna så kommer allt att gå bra.
Igår sa min lärare: "Varför har du inte gjort detta från början? Då hade du sparat 7000 spänn istället för att ge dem till mig!"

Jag har hört detta hundra gånger men tittat på konerna och aldrig lyckats, igår kollade jag horizonten och allt gick perfekt.
Det kändes naturligt också.

Hoppas att jag minns detta imorgon....

8) Printer

Nina
2007-06-13, 15:26
Jo… Jag vet vad jag gör för fel. Men i går var en bättre dag för krypkörning (rena krypkörardagen), i dag var en bättre dag på högfartsbanan istället.

Lycka till i morgon! ;D

Nilsson
2007-06-13, 15:27
du klarar detta lätt i morron, tänk på räkmackan på söndag

pewa
2007-06-13, 21:13
Krypkörning är knepigt! Då jag körde garagevändningen fick man inte nudda foten i backen, varför vet jag inte riktigt.. att han kontroll över motorcykeln handlar väl om mer än det?

Tejpa fast fötterna låter som kinesisk körskola 8)

Kanten
2007-06-13, 21:16
Gjorde ett prov och testade med Triken och det var inga problem ::)

Nina
2007-06-13, 21:28
Det var ”lite” frustrerande när det funkade så bra i går på krypkörningen och i dag var allt det där åt skogen (utom högfartsbanan, väjningar, tvärnitarna i 70 som jag hade problem med i går). :(

Nina
2007-06-13, 21:28
Gjorde ett prov och testade med Triken och det var inga problem ::)


Fuskis… ;)

Printer
2007-06-14, 17:51
Nilsson:
Jag får betala min räkmacka själv.
Men om jag kan övertyga min handledare om att han vill se några slott så kommer vi ändå 2 st.
Skall det regna?

Hörs
>:( Printer

mammamu
2007-06-14, 17:55
Men va 17, blev det inget kort idag? ???

Nilsson
2007-06-14, 17:57
men vad f-n det löser vi , bara på det igen

Nina
2007-06-14, 19:24
Nää! Vad hände Printer? Har du ny tid eller måste du vänta bort resten av sommaren nu? :o

pewa
2007-06-14, 20:03
Trist, vad felade det på?
Kör vidare, mc-kort kommer det att bli, bara en tidsfråga..

mammamu
2007-06-14, 20:40
Nää! Vad hände Printer? Har du ny tid eller måste du vänta bort resten av sommaren nu? :o


Det lät sååå tungt Katarina! "Vänta bort hela sommaren" - för det är precis så det blir för mig. Finns inga körtider + att det är semesterstängt i fyra veckor gör att jag kan köra upp tidigast i augusti. :(

Scorpio
2007-06-14, 20:50
Men, vad surt >:( Strax före semestrarna också >:( >:(

Nåja, lycka till nästa gång i stället :)

Printer
2007-06-15, 07:19
Trist, vad felade det på?

Jag var mest rädd för krypandet men det gick bra.
Det sprack på undanmanövern, fick 2 försök och klippte en kona på vägen "upp" på 1:a försöket och en kona på väg "ner" på 2:a.
Jag fick göra bromsproven också och bägge 70 + 90 satt som gjutna. men sedan blev det ingen trafik (som jag inte har bekymmer med).
Men jag är inte påverkad av detta utan har samma körkortslösa status som igår morse.
Det som stör mig är att jag har så dåligt med tid, jobbar som semestervikarie just nu och på ett "vick" har jag svårt att be om ledigt.

Men jag skall öva undanmanövrar ett par ggr och sedan hoppass vi på en tid i början eller mitten på juli.

Nu är vi glada igen, ha en trevlig helg allesamman.

8) Printer

Nina
2007-06-15, 07:48
Det lät sååå tungt Katarina! "Vänta bort hela sommaren" - för det är precis så det blir för mig. Finns inga körtider + att det är semesterstängt i fyra veckor gör att jag kan köra upp tidigast i augusti. :(

Här inom 08-området är det fullbokat ända in i slutet av augusti/början av september, kuggas jag får jag vänta omkring +2 månader till nästa chans. >:(
När det nu tycks vara såååå många som ska ta MC-kort och det är låååång kö till uppkörningarna, varför har de inte satt in extra resurser? Jag har fått uppfattningen att det är samma visa varje år men kanske det är bara så här just i år (?).

Printer: Jag har gjort samma sak, man genar för mycket. Men du måste väl inte göra om precis hela provet, det är väl bara undanmanövern nästa gång? Har du nån ny tid snart eller försvinner hela sommaren bort i väntan…?

Karin
2007-06-15, 08:00
Katarina: Jag håller tummarna för att du klarar det!! Så slipper du bry dig om väntetider och annat ;D

Nina
2007-06-15, 08:14
Katarina: Jag håller tummarna för att du klarar det!! Så slipper du bry dig om väntetider och annat ;D


Tack Karin, och jag är redan nervös. :-\ Har liksom fått för mig att de är rätt stränga och kan kugga en för skitsaker… :o
Vi får se hur det går, jag förväntar mig inte att lyckas vid första försöket fast det vore ju helkul om man lyckas.

Guzzi-Leif
2007-06-15, 08:46
Jag håller en massa tummar för er som håller på att ta era mc-kort! Hoppas det blir en massa sommar kvar efter att ni fått lappen!
Vet inte om det är någon tröst i er väntan men en stor undersökning visar entydigt att det är NU det gäller; det är grundutbildningen samt de höga kraven vid körkortstagandet som avgör säkerheten i framtiden (medan frivillig vidareutbildning snarare verkar försämra säkerheten - jäkligt knäppt!).
Försök alltså se kraven som en investering i många, lyckliga, skadefria, framtida mc-mil.

Printer
2007-06-15, 09:31
Printer: Jag har gjort samma sak, man genar för mycket. Men du måste väl inte göra om precis hela provet, det är väl bara undanmanövern nästa gång? Har du nån ny tid snart eller försvinner hela sommaren bort i väntan…?
[/quote]

Jag måste göra om hela provet, vi hoppas på en tid i mitten eller den senare delen av juli.
I skåne där jag bor är hojsäsongen ofta 10 månader om året...
Lite kallt ibland men is och myggfritt.

8) Printer

Nina
2007-06-15, 20:14
I dag skapade jag min egen konbana och bara för att göra den extra svår la jag den på en guppig grusplan samt förkortade avstånden mellan konorna. Det ska vara 4 m emellan men jag la dom bara 3 m emellan för att göra det hela riktigt knivigt. Jag värmde upp på att köra 8:or, se länkar nedan. :D

Kort film, ca 1 Mb, QuickTime Mpeg 4-format (http://www.k-mart.se/kryp8.mp4)
Längre film, ca 5 Mb, QuickTime Mpeg 4-format (http://www.k-mart.se/MC-kryp.mp4)

Printer
2007-06-16, 08:47
Nää! Vad hände Printer? Har du ny tid eller måste du vänta bort resten av sommaren nu? :o


Nix, jag behöver inte vänta speciellt länge.
Fick ny tid igår och den ligger ca 3 veckor fram i tiden.
Men vikke datum det är tänker jag behålla för mig själv denna gång...
Kanske börjar man bli skrockfull på gamla da'r ;)
8) Printer

Guzzi-Leif
2007-06-16, 10:37
I dag skapade jag min egen konbana och bara för att göra den extra svår la jag den på en guppig grusplan samt förkortade avstånden mellan konorna. Det ska vara 4 m emellan men jag la dom bara 3 m emellan för att göra det hela riktigt knivigt. Jag värmde upp på att köra 8:or, se länkar nedan. :D

Kort film, ca 1 Mb, QuickTime Mpeg 4-format (http://www.k-mart.se/kryp8.mp4)
Längre film, ca 5 Mb, QuickTime Mpeg 4-format (http://www.k-mart.se/MC-kryp.mp4)


Ser så lugnt o säkert ut med fötterna klistrade på pinnarna, bra knäslut och blicken framåt. Våga fulla styrutslag också så finns det inget som kan rubba dig!

pewa
2007-06-18, 11:13
Instämmer med Guzzi-Leif, ser riktigt lovande ut!

Nina
2007-06-18, 13:53
Och jag som tycker jag gott kan sänka farten lite till… ::)
Målet är att köra lika bra och kontrollerat som instruktören jag har på trafikskolan. Han kan krypa han och då har jag liksom satt ribban på hans nivå och försöker uppnå samma resultat men bakom hans krypkörning ligger förstås flera års träning, jag har bara några veckor hittills men målet är lika bra som han kryper.
Ibland vill jag ha mer utmaningar och nåt att bita i, som när jag kör 8:or på en guppig grusplan, då är 8:or på asfalt rena barnleken sen. Och för att göra allt svårare satte jag konorna med en meter kortare mellanrum, 3 meter istället för 4. :D

turbo
2008-02-07, 19:20
lite nyfiken, har ni som jobbade med mc-kortet förra sommaren tagit det nu?

Nina
2008-02-07, 20:27
Hoppsan så glömska vi är. Ja jag fick det den 28 augusti 2007.

turbo
2008-02-08, 16:16
Hoppsan så glömska vi är. Ja jag fick det den 28 augusti 2007.


det visste jag i och för sig men grattis igen! du har kvar det fortfarande också? ;)

Nina
2008-02-08, 16:23
ja det finns kvar än. :)

Wilda
2008-02-08, 19:11
Jag tog det 22 augusti 2007.

Och ja, jag har oxå kvar det ;)

Printer
2008-02-08, 19:56
Jag fixade mitt den 12 juli, om jag har det kvar?
Jajamensan, det släpper jag inte i första taget.

8)

Nina
2008-02-08, 19:58
Nej, det håller man hårt i och jag har oxå fler bokstäver på det, ryker lappen på hojen så ryker övriga också.