handdator

Visa fullständig version : Månadens Hoj - okt 2008



pewa
2008-10-06, 19:53
http://www.hojen.nu/bilder/tavling/mh/oktober_08.jpg

"Kleemanns (http://www.hojen.nu/forum/member.php?u=234)" ombyggda H-D

Om ägaren
49 år, gift med Marina, 2 vuxna söner på 27 och 24 år. Jobbar som Fabrikschef på Perstorp AB. Bor i Skånska Klippan utanför Helsingborg i en villa sen -84. Har renoverat hela huset, byggt en trädgård med vattenfall och dammar, massor av uteplatser, tunnlar, och nu i år ett kingsize växthus på 35 m2 och 5 meter högt - alltså vi gillar trädgård :)

Vi är reseidioter med ca 35 länder på vårt samvete, många av dem har vi besökt ett flertal gånger, senaste resan var till Sydafrika. Fordon är en annan passion som delas av frugan och inte minst mina söner. Grabbarna kör dragracing, minstingen plockade en 10:a med sin Skyline i somras och äldste grabben blev Svensk mästare 2007 i framhjulsdrift utan överladd - en Opel Kadett GSI (den gör 0-100 på 3 s). Jag körde hoj långt innan jag hade åldern inne, mest cross, hade en Suzuki 125:a och till sist en 250, sen blev det landsväg. Lite Japshojar, Kawa och Suzuki, jag körde bättre och bättre (tyckte jag), den siste hojen en Suzuki GSX 750 lyckades jag smälla med 3 somrar i rad, sista smällen -88 så blev den till sist skrot, och frugan tyckte att nu får det vara nog, 2 smågrabbar hemma..... ja la hojar på hyllan.

Vad är det för hoj och varför just den?
2006 köpte jag "Big Blue" av Peter Fågelberg ute i Hittarp utanför Helsingborg, Peter skriver bla för tidningen Scanbike och är en erkänt skicklig hojbyggare, Barkholz har lackat och signerat. Peter hade 6-7 Customcyklar i garaget, den ena fetare än den andra, och "Big Blue" lyste starkast, lite snack om priset och saken var klar. Jag gillar såklart stuket "Lågt, Brett och Fett", och denna var dessutom byggd med de bästa bitarna.

Motor: S&S 2100cc 124 kubiktum.
Ram: Softail med pneumatisk fjädring (höj och sänkbar)
Gaffel: White Power
Drivning: BDL topfuel belt, 6 växlad Revtech låda
Fälgen bak: RST 10,5x188 med Avon Venom 300x18
Effekt på bakhjulet: 130 hk/200 Nm

I övrigt så har den plockat runt 25 priser 2006 på olika tävlingar, ca 10 st Best in Show i Skandinavien, den kom tom med i Bilsport 2007, när dem var hemma hos mig och gjorde ett reportage om mina bilar. Den är väl knappast bekväm, men det är j-vligt roligt att glida runt, stanna vid en korvmoj och njuta av folksamlingen. Tyvärr så går det inte i nuläget att skjutsa frugan på den, funderar på någon form av ombyggnad..

Ett roligt minne
Det roligaste som hänt mig med hojen var när jag ställde ut min Mercedes SLK 55 Kleemann och min Lotus Esprit V8 Biturbo på en bilutställning för stylade bilar, när bilarna stod där så körde jag dit och hem med "Big Blue" under dagen. Vid slutet av dagen så blev det prisutdelning, "Big Blue" vann 3:e pris för bästa styling - på en biltävling!

Grattis önskar hojen.nu, en snygg t-shirt kommer på posten!

Vill du vara med och tävla?
Allt du behöver göra är att lägga upp en bild på din hoj i ett fotoalbum. Mer info (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=9357)

Molgan
2008-10-06, 21:10
Stort grattis! =)

Mats Liifv
2008-10-06, 22:08
Känns som ett klockrent val! Hojen är ju ett "Konstverk"!:)

Nina
2008-10-07, 06:25
Grattis Kleemann, hojen är ju tokfin.

leffa
2008-10-07, 10:50
stort grattis,hoppas att man får se den i verkligheten

Mats Liifv
2008-10-07, 11:02
stort grattis,hoppas att man får se den i verkligheten

Kan bara instämma, plus att det säkert "inte gör ont" att höra sången ur motorn...:)

Kleemann
2008-10-07, 19:03
Tack!
Jo det gör lite ont att köra, får lite slagsida pga tyngden av beltpaketet på vänstersidan, man får tilta hojen lite åt höger medan man kör, och man blir rätt trött i armarna, men det är det värt :)
....och ljudet........:D

eljem
2008-10-08, 16:30
Grattis Kleemann
Hatten och bokkning för en sådan skönhet ...är lite förvånad om 3:e pris i en biltävling:eek: men å andra sidan skulle den få 1:a pris då vore det inte utställning för bil.
Hojjen är bara en skönhet att se på:D

Gibson
2008-10-16, 10:16
Grattis Kleemann, jag blev lite nyfiken på din trädgård, har du inga bilder som du kan lägga ut så man får se hur det ser ut, låter spännande med dammar och tunnlar och allt du beskriver.:)

Kleemann
2008-10-17, 11:26
Grattis Kleemann, jag blev lite nyfiken på din trädgård, har du inga bilder som du kan lägga ut så man får se hur det ser ut, låter spännande med dammar och tunnlar och allt du beskriver.:)

Tack Gibson!
Min trädgård är ett kapitel för sig, har filat på den i 24 år, jag har en lina på Odla.nu ang växthuset, det går att se de flesta bilderna i länken nedan, det finns också en del bilder på vår trädgård om du klickar på "Mina album"
Här är en direktlänk:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=72444

Växthuset: Vi byggde en klosterruin av gammalt rensat tegel, gjorde Gotiska valv som murades igen med nytt tegel och smällde på ett växthus.........
Så här ser växthuset ut från grannen bakom vårt hus:

http://www.odla.nu/forums/uploads/1219607885/gallery_15902_2319_80298.jpg

Gibson
2008-10-17, 17:21
Var inne och kollade på bilderna på din trädgård och det var otroligt vackert, jag förstår att ni har hållit på i 24 år.:)

Fan jag blev sugen på att göra något själv.:D