handdator

Visa fullständig version : Att jag inte lär mig.



Jan-Olov
2008-10-04, 13:31
jag kar en förmåga att glömma sidostödet mär jag använt centralstödet.
Det som händer är att när jag använt centralstödet och skall leda ut hojen från garaget, bakhjulet kommer utanför trösklen då tar sidostödet i och håller på att välta hojen den är så jäkla tung att luta den åt höger för att kunna fälla upp stödet så paniken är på väg varje gång. Jag har klarat den hitedax men men det är nära, måste komma på något som påminner mig.

Guzzi-Leif
2008-10-04, 13:42
jag kar en förmåga att glömma sidostödet mär jag använt centralstödet.
Det som händer är att när jag använt centralstödet och skall leda ut hojen från garaget, bakhjulet kommer utanför trösklen då tar sidostödet i och håller på att välta hojen den är så jäkla tung att luta den åt höger för att kunna fälla upp stödet så paniken är på väg varje gång. Jag har klarat den hitedax men men det är nära, måste komma på något som påminner mig.

Men du; varför har du fällt ned sidostödet inför/under/efter bruk av centralen? Är det inte där problemet sitter?
I övrigt delar jag "luta-höger-problemet" - en rysare!
För övrigt: Varför inte sitta ned på cykeln när du tar ned den från centralen och sedan köra ut din maskin?

Nina
2008-10-04, 14:58
Jag fäller också ut sidostödet, det har att göra med att jag lutar hojen lite mot mig när jag tar ner den så om jag tappar den så står den på stödet. Det var ett tips från trafikskolan. Att sitta på hojen och ta ner den skulle jag aldrig klara av, ha ha ha!
Trajjan får man ta i lite extra för att få ner den. Skulle vilja se om nån lyckas sitta på Trajjan och ta ner den från centralstödet, he he.

Jan-Olov
2008-10-04, 15:42
Samma orsak som jag lite feg för att tappa. Jag måsta komma på något bra.

fransson
2008-10-04, 17:08
Men hallå
Tror det är några som valt fel cykel
det finns maskiner som ni orkar hålla
bara ni går ner i rätt storlek

Jan-Olov
2008-10-04, 18:29
Men hallå
Tror det är några som valt fel cykel
det finns maskiner som ni orkar hålla
bara ni går ner i rätt storlek
Kan så vara, men jag får ta det goda med det onda.
Det är mycket med teknik som i bland brister.

Jan-Olov
2008-10-04, 18:32
Men du; varför har du fällt ned sidostödet inför/under/efter bruk av centralen? Är det inte där problemet sitter?
I övrigt delar jag "luta-höger-problemet" - en rysare!
För övrigt: Varför inte sitta ned på cykeln när du tar ned den från centralen och sedan köra ut din maskin?

Jag sätter normalt ner hojen på sidostödet men glömmer mig i bland och börjar backa direkt.

Mats Liifv
2008-10-04, 20:17
Jag fäller också ut sidostödet, det har att göra med att jag lutar hojen lite mot mig när jag tar ner den så om jag tappar den så står den på stödet. Det var ett tips från trafikskolan. Att sitta på hojen och ta ner den skulle jag aldrig klara av, ha ha ha!
Trajjan får man ta i lite extra för att få ner den. Skulle vilja se om nån lyckas sitta på Trajjan och ta ner den från centralstödet, he he.

Många tekniker finns det uppenbarligen. Själv kliver jag bara av och och drar upp vilken cykel som helst på centralstödet, utan att använda sidostödet. Föredrar jag att använda sidostödet fäller jag ut det medan jag sitter på hojen.

Att sitta på hojen och ta ner den anser jag vara ett idiotsäkert sätt. Inga problem ens med en BMW 1200 LT på 400 kilo.

Katarina, jag antar utmaningen om att ta ner Trajjan sittande! Bjuder du på lunch om jag lyckas så bjuder jag om jag misslyckas? :D

Kan inte se varför det inte skulle skulle funka för dig. Tror jag kan lära dig. Allt handlar om teknik, både att få upp den och ta ner den. Behövs inte alls mycket kraft utan bara teknik. Får med lätthet upp min 1200:a med min dåliga arm, då kan du tänka dig att det inte kan vara tungt. ;)

Jan-Olov
2008-10-04, 21:39
Jag sliter som fan att få upp min hoj och då gäller det att ha stadiga skor annars är det kört. Sidostödet fäller jag altid sittande jag använder stödet till att stänga av hojen bara för att det skall vara växel i när jag parkerar. Ta ner hojen från centralstödet är inte att tänka på efter som jag når inte ner med fötterna då.

Mats Liifv
2008-10-04, 21:53
Det är verkligen nästan bara teknik!

Endast liten kraft behövs för att få upp en motorcykel på centralstödet. Att dra upp den med muskelkraft är skittungt och ibland nästan omöjligt.

Det är lite annorlunda med en fullpackad semesterhoj. Då kan man behöva använda lite mer muskelkraft på grund av all packning som förändra tyngdpunkten. Jag använder min näst intill odugliga högerarm och det fungerar utmärkt. Går även med gymnastikskor om så krävs.
Om du når ner när du sitter på hojen när den står platt på marken är det inga problem alls att sittande ta ner den. En del startar t.o.m hojen på centralstödet, lägger i en växel, lutar sig bakåt så att bakhjulet får fäste och kör i väg. Har aldrig provat själv, men det bör inte vara något problem. Allt sitter i att våga. När man väl gjort det en gång går det lättare i fortsättningen.

Jan-Olov
2008-10-04, 22:08
Ja mycket är som du säger att bara våga men är man som jag en försiktig person så är det inte lätt. Jag mins när jag skaffade hoj så var det gättemånga som sa att "det trodde jag aldrig att du skulle köpa motorcykel" men det är nog bra många gånger jag tjansar aldrig utan tar det lite lugnare.

Guzzi-Leif
2008-10-04, 22:30
Trygghet är viktigt liksom att vara salig i egen tro.
Dock kan det löna sig att prova andra beteenden då och då. Något jag verkligen behöver tänka på som gärna blir kvar i det som funkat sedan 1973 eller så...

Jan-Olov
2008-10-04, 22:48
Trygghet är viktigt liksom att vara salig i egen tro.
Dock kan det löna sig att prova andra beteenden då och då. Något jag verkligen behöver tänka på som gärna blir kvar i det som funkat sedan 1973 eller så...

Tryggheten flyttas liksom framm hela tiden eftersom vi lär oss nya sker hela tiden det gäller allt i livet inte bara hojåkandet. men det där med att ta det försiktigt ser jag inte som något fel snarare tvärt om. Ett exempel
jag har kass syn på vänster öga vilket ger mig svårighet att avståndsbedömma detta gör att jag är vädigt försiktig när jag skall köra ut i en korsning, bilar som är bakom mig blir otåliga och tutar men eftersom jag inte kan bedömma så väntar jag tills jag är säker. Jag anser att jag gör rätt för jag vill inte vara med om en onödig olycka.

Guzzi-Leif
2008-10-04, 23:31
Tryggheten flyttas liksom framm hela tiden eftersom vi lär oss nya sker hela tiden det gäller allt i livet inte bara hojåkandet. men det där med att ta det försiktigt ser jag inte som något fel snarare tvärt om. Ett exempel
jag har kass syn på vänster öga vilket ger mig svårighet att avståndsbedömma detta gör att jag är vädigt försiktig när jag skall köra ut i en korsning, bilar som är bakom mig blir otåliga och tutar men eftersom jag inte kan bedömma så väntar jag tills jag är säker. Jag anser att jag gör rätt för jag vill inte vara med om en onödig olycka.

Kräver styrka och klokhet att stå emot pressen från omgivningen - är nog över huvud taget en viktig egenskap i trafiken.

Mats Liifv
2008-10-05, 06:12
Kräver styrka och klokhet att stå emot pressen från omgivningen - är nog över huvud taget en viktig egenskap i trafiken.

Och inte bara där utan över huvudtaget! ;)

Nina
2008-10-05, 07:33
Jag tycker du gör rätt, Jan-Olov. Jag hade tänkt att de tutar bara på nån annan än mig och skulle det vara så att de tutar på mig så skiter jag i det. Jag kan ju alltid ställa hojen och gå bak och fråga vad de vill, då tar det bara ännu längre tid innan de kommer iväg.

Så gjorde jag i sta'n när jag nyss tagit körkortet för bil (-85). Satt vid ett rödljus och bilisten bakom tutade när det blev gult innan det ens hann bli grönt. Så jag gick bakåt och frågade vad som var problemet. Han var stressad sa han, ”men åk hemifrån tidigare då, inte mitt problem att du är sen” svarade jag och satte mig bakom ratten igen för nu var det rött i korsningen. Vet inte om han tänkte till där men han tog det lugnt sen.

Mats Liifv
2008-10-05, 11:02
Så gjorde jag i sta'n när jag nyss tagit körkortet för bil (-85). Satt vid ett rödljus och bilisten bakom tutade när det blev gult innan det ens hann bli grönt. Så jag gick bakåt och frågade vad som var problemet. Han var stressad sa han, ”men åk hemifrån tidigare då, inte mitt problem att du är sen” svarade jag och satte mig bakom ratten igen för nu var det rött i korsningen. Vet inte om han tänkte till där men han tog det lugnt sen.

Hade personligen aldrig vågat göra detta. Man vet inte vad det är för dåre som sitter i bilen bakom. För några år sedan var det en kille som fick halsen avskuren ett par hundra meter ifrån där jag bor. Han hade enligt gärningsmannen, som de snart fick tag på eftersom han övergav sin bil och sprang, trängt sig förbi honom för att hinna före till ett rödljus. Det gick hans ära förnär så han dödade den som förolämpat honom.....Blodpölen syntes lång tid efteråt, som en påminnelse!

Nina
2008-10-05, 11:03
Nu var det en äldre herre som jag frågade vad som var problemet. I dag skulle jag inte göra så.

BIG1
2008-10-06, 22:41
Man petar i en växel, ställer sig upp i fotpinnarna, släpper kopplingen och ger gas samtidigt som man hoppar ner lång bak på sadeln..

Hojen tar ett skutt på någon meter och centralstödet fälls in.. Måste väl funka på en traja oxå?????

Jan-Olov
2008-10-06, 22:49
Man petar i en växel, ställer sig upp i fotpinnarna, släpper kopplingen och ger gas samtidigt som man hoppar ner lång bak på sadeln..

Hojen tar ett skutt på någon meter och centralstödet fälls in.. Måste väl funka på en traja oxå?????

Ja det gäller att göra det enkelt för sig.:D

Guzzi-Leif
2008-10-06, 23:00
Lite by-side (och det hoppas jag sannerligen detta vänliga Forum står ut med!):

Olika mc skiljer så mycket när det gäller smidigheten upp/ned från centralen.
De flesta BMW och nästan alla Guzzi är riktiga föredömen där; trots att jag bara väger in på 63 kg kan jag trampa upp dessa maskiner och bara stödja bågen lite lätt med handen.
Några japaner jag haft (schhhh, berätta inte att jag åkt asiatiskt!) har varit hemska - rena brottningsmatchen att få upp dem.

Något som ju också är viktigt, är att centralen endast är användbar på helhårt underlag. I andra fall är det bara sidostöd som gäller...

Mats Liifv
2008-10-07, 13:09
Några japaner jag haft (schhhh, berätta inte att jag åkt asiatiskt!) har varit hemska - rena brottningsmatchen att få upp dem.

Något som ju också är viktigt, är att centralen endast är användbar på helhårt underlag. I andra fall är det bara sidostöd som gäller...

Har haft turen att inte behöva ha några brottningsmatcher. Är ju lite tyngre, runt trettio pannor mer. Handlar för min del om teknik, tar aldrig i. Min K1200:a "flyger upp".

BMW K1200LT har elektrohydrauliskt stöd på senare modeller. Mycket speciell upplevelse att sitta på hojen och hissas upp i luften. Funkar även med full packning och passagerare.
Smart detalj!:)