handdator

Visa fullständig version : Formgivning - kvinnligt & manligt



Molgan
2008-09-29, 16:43
Det här med "maskulint" och "feminint" inom formgivning är ett lite knepigt ämne. Det finns estetiska skillnader mellan begreppen men man kan inte tolka det rakt av som att "feminint" är detsamma som "tilltalande för kvinnor". Det finns dock en sån allmän tolkning varför det alltid är riskabelt att gå ut med att man "formgivit för kvinnor". Får hojen epitetet "tjejhoj" så drar alla hårda grabbar som är lite osäkra i sin manliga identitet öronen till sig, och många kvinnor kommer att hävda att de hellre satsar på en "riktig" hoj. Jag tror kvinnor generellt letar efter samma saker som män när de söker hoj, men då de i genomsnitt är kortare så vill de ofta ha ett hanterligare format och lägre sitthöjd. Om man tror att kvinnor pga nån genetisk orsak attraheras av saker som är nätta, rundade och pastellfärgade så har man nog fastnat i gammal könsrollsromantik. :p

Mats Liifv
2008-09-29, 19:46
Håller med dig där, Molgan. Jag tycker inte hojen direkt är maskulin, i så fall skulle jag vara mer maskulin än andra tjejer? Tror inte det.

Inte är du det, därmot kör du hoj på ett mycket bättre sätt än alla karlar jag känner, naturligtvis mig själv inräknad! Önskar att jag körde lika snyggt själv.....

BIG1
2008-09-29, 22:35
Hmm.. Där fick man inget gehör alltså..

Tänker inte fortsätta prata om kvinnligt och manligt för jag har tagit dom diskussionerna förut och jag vet att inga sorters argument biter på den motsatta gruppen..

Men jag tycker Katarina kan fundera lita på varför hon är väldigt ensam som kvinna på en offroadhoj..;)

Jan-Olov
2008-09-29, 23:04
Hmm.. Där fick man inget gehör alltså..

Tänker inte fortsätta prata om kvinnligt och manligt för jag har tagit dom diskussionerna förut och jag vet att inga sorters argument biter på den motsatta gruppen..

Men jag tycker Katarina kan fundera lita på varför hon är väldigt ensam som kvinna på en offroadhoj..;)

Å nej jag vet fler.

Molgan
2008-09-29, 23:30
Hmm.. Där fick man inget gehör alltså..

Tänker inte fortsätta prata om kvinnligt och manligt för jag har tagit dom diskussionerna förut och jag vet att inga sorters argument biter på den motsatta gruppen..
Hör jag till den? :D Men iallafall, du har rätt i det att man inte ska ljuga med utseendet och lova sånt man inte kan hålla, tycker tex att 125'or som ser ut som GP-monster och blir frånkörda av morsans Skoda skriker falsk marknadsföring. :rolleyes:

Formgiven för kvinnor, Suzuki Gladius 650:

http://img248.imageshack.us/img248/276/2009gladius013137656rt4.jpg

Formgiven av kvinnor, Volvo YCC:

http://express.howstuffworks.com/gif/express-ycc.jpg

När man formger FÖR kvinnor faller man lätt in i de snälla organiska formerna, medans kvinnliga industrdesigners själva gärna använder sig av ett striktare formspråk. Rätt intressant tycker iaf jag.

Mats Liifv
2008-09-30, 09:09
He he, tänkte du på katt- och råttaleken när polisen låg efter oss en rejält lång bit i går? Hi hi, jag kunde ha fortsatt hela vägen men jag tror han vek av i ren tristess, ligga där precis på 70-strecket hela tiden… :rolleyes:

Nää, jag tänkte på dina fina spår på "Slingerbulten"! :D

Vi fick möte med ett par sporthojar som inte körde lika fint, den ena var över på min sida. Hade jag varit en bil eller kört på samma sätt hade det smällt....l :mad:

BIG1
2008-09-30, 13:03
Jag är övertygad om att formgivare oftast har rätt bra koll på vad målgruppen gillar och en grupp kvinnliga industridesigners kan knappast anses vara ett tvärsnitt av den kvinnliga populationen. Dom har säkert själva jobbat hårt med att ta reda på vad målgruppen vill ha för produkt.

Katarina har nog rätt i att Funduron är en någorlunda populär tjejhoj. Den har ju sin speciella design och ser mera snygg än tuff ut. Vill ändå fortfarande påstå att få kvinnor tar ut sina Funduros och åker aktivt på löst underlag.

Nina
2008-09-30, 13:23
Katarina har nog rätt i att Funduron är en någorlunda populär tjejhoj. Den har ju sin speciella design och ser mera snygg än tuff ut. Vill ändå fortfarande påstå att få kvinnor tar ut sina Funduros och åker aktivt på löst underlag.
Nä det är nog sant. Jag har inte mött nån tjej på nån grusväg än, de jag sett har varit på asfalt. Jag får lov att erkänna att jag tyckte hojen var gräsligt ful i början när jag skulle börja köra mc men funktionen övervann design med hästlängder att jag t o m köpte en egen. ;)

BIG1
2008-09-30, 15:09
Nä det är nog sant. Jag har inte mött nån tjej på nån grusväg än, de jag sett har varit på asfalt. Jag får lov att erkänna att jag tyckte hojen var gräsligt ful i början när jag skulle börja köra mc men funktionen övervann design med hästlängder att jag t o m köpte en egen. ;)

Jag skulle aldrig säga att Katarina är "okvinnlig" för att hon gärna kör på grus.. Däremot är det väl ingen tvekan om att hon är en rätt så macho tjej..8)

Önskar jag kunde hitta en sådan som gärna hänger med på trevliga grusutflykter i fina Dalarna..