handdator

Visa fullständig version : Sommarsummering



stefanistockholm
2008-09-30, 07:57
Det började med att jag kontaktade en trafikskola som inte ville ha mina pengar. Efter att 3 ggr ha försökt få ett vettigt svar utav dem på mina frågor, som man kan ha då man gör en investering på kanske 20000 kr , men inte lyckats så vände jag mig till en annan trafikskola och började dagen efter. Tragglade krypkörning och fick en uppkörningstid 3 veckor senare. Den gången så blev det inte något körkort, inte heller vid andra försöket utan först vid det tredje.
Med något kantnaggad självkänsla så åkte jag hem och plockade ut Hilding och körde mina första lagliga meter. Sadlade på och ställde siktet på Småland. Dels för att hämta min bror på jobbet men åxå för att jag bott där och vet vilka fantastiska vägar det är för hobbyfordon. I Norrköping blir jag trängd av en bilist och helt plötsligt så fick orden" betrakta bilister som halvsovande - halvblinda halvidioter" någon slags innebörd. Jag tutade runt i Småland ett par dar innan vi for ner till Skåne. Det var den första av 3 resor dit på hoj i sommar.
På sista resan så kom det ett nytt ljud från motorn. På en verkstad sa de att det inte lät alarmerande så jag forsatte att köra. Hem till Stockholm igen och sen en liten sväng ner till Småland innan den kom in på verkstad för en ventiljustering och koll på vad det var för ljud. "Du har inget oljetryck" sa meken. Det visade sig att ett hjul i oljepumpen hade gått sönder och 2 delar var borta. Han var tvungen att klyva motorn för att hitta dem. Så nu vet jag att min maskin har nya packningar överallt, nya kolvringar och att alla lager är bytta eller kontrollerade. Det står 5200 mil på mätaren men inte utan att Hildings hjärta är kollat.
När de säger på trafikskolan att nu får du öva på egen hand så känns det som det stämmer. I övermod har jag kört för fort ett par gånger så att cementsuggor och dikeskanter kommit obehagligt nära, men det har inte hänt något. På dessa ställen och liknande har jag sen tagit det väldigt lugnt. Ingen gång har jag lagt omkull cykeln, inte ens vid tankning som jag förståttär lätt hänt.
Jag körde Mälaren Runt i augusti och det var kul ½:a varvet. Efteråt så var det bara tomt, jag hade ingen att dela upplevelsen med. Så när Zangarh på forumet här kastar ut en förfrågan om ett varv till så är jag på och den här gången så var det mycket roligare. Tack Patrik för det initiativet! Jag har kört mer hoj med de andra deltagarna efter det.
Jag använder alltid mina fordon mycket och Hilding tar mig till jobbet, 3 mil dit och hem igen 8 mil;), varje dag. Nu börjar det bli lite kallt på morgonen men det är bara att klä sig. Jag är inte rädd för lite regn heller så det har blivit 1800 mil sen den 16 juni. Nästa år börjar säsongen tidigare förstås så då blir det ännu mera åka. Att ta hojkort är nog det roligaste jag gjort. Mina andra aktiviteter, skidor och dykning är förknippade med förberedelser och resande för att kunna utövas. På hojen är det bara att hoppa upp och sticka iväg. Fast det vet ni ju redan... Hur har ni andra haft det?

leffa
2008-09-30, 14:48
det började med en resa till jököping i februari ,då körde jag hem xjn sen kom det snö i mars men i april så började jag att åka mc.frugan var lite tveksam i början efter ett par vändor sa hon att hon inte ville sitta bakpå för hon ville köra själv så hon köpte en honda 400 cm,men efter en tur till e-tuna fick hon ont i ryggen samtidigt hade jag börjat att titta efter en nyare xj o köpte en 97a sen bytte jag 85an mot en xj600-86a o den trivs frugan mycket bra med.nu sitter vi planerar lite för nästa säsong då hon ska börja med mc-kortet och sen så ska vi åka på mc-semester förmodligen ner mot skåne.det har varit en bra sommar med mycket fika o härliga mc-turer hoppas på ännu mer hojåka nästa säsong typ mälarn-runt o andra evenemang.

Molgan
2008-09-30, 21:48
1800 mil? Inte illa pinkat. =)

Själv så inledde jag säsongen den 1:a Maj genom att övningsköra 1a Maj-rundan på min dåvarande DR800 tillsammans med 8-900 andra hojåkare. Snön låg fortfarande kvar men vägarna var torra å solen sken. Sen vart det övningskörning, å lite mer övningskörning, ett evigt övande på manöverbanor, lite mer övningskörning, och till slut.. Lappen! (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=8187&postcount=106) 12:e Juni tog jag min första tur utan skylt på ryggen, ville aldrig kliva av hojen. En vecka senare tror jag det var åkte jag med kortet färskt från pressen ner till Nässjö och hämtade ut min splirrans nya Teneré, kuskade runt söderut en sväng innan jag körde upp den till Luleå. Allt det har jag redan babblat om HÄR (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=8786&postcount=16). Sen bodde jag på hojen resten av sommaren i princip och åkte både kortare och längre turer på asfalt och grus, tyvärr blev inte den planerade Norgeresan av men Norrlandsträffen (http://s369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/NorrlandsMeet-08/?albumview=slideshow) var en höjdare. SMC's BKK var oxå skoj där man fick pressa på bana med offroadsulorna. Förra veckan var jag med på September-rundan som är 1a Maj-rundan omvänt och en slags avslutning på säsongen. Ikväll har jag varit på en kvällskörning med MC-Fyrkanten, +1,5 grader brrr. Bara jag får på handtagsvärmarna kan man nog förlänga säsongen en månad till. =)

Har varit en höjdarsommar (trots att jag bara kommit upp i 1400 mil :)), att ta MC-kort är nåt av det roligaste jag gjort på länge. Fattar inte varför man dröjt så många år med att komma till skott..

Mats Liifv
2008-10-02, 08:36
För min del har jag hunnit med runt 1.000 mil med min K1200RS, som jag för övrigt måste byta ut till något annat, med mer upprätt körställning. Min gamla sargade kropp orkar inte riktigt som förr. Var en sväng ner till Toscana i juni med passage av både Tyskland och Österrike. Var väldigt varmt, nästan i mesta laget för att åka hoj, men synd att klaga. Kom igång sent med grusåkat i år på grund av skada, men bättre sent än aldrig. Har väl fått ihop runt 400 mil med grushojen, trots diverse problem. Känns som att jag åkt alldeles för lite, trots att vägmätarna säger något annat. Nästan 1.500 mil är inte så tokigt. När säsongen började visste jag inte ens om jag alls skulle kunna köra hoj, så jag är nöjd !:D

Det kanske bästa med säsongen är att jag lärt känna Katarina som är en förträfflig kompis att åka med på både grus och asfalt!:)

Hasse i Kristianstad
2008-10-02, 21:43
Min säsong började nyårsdagen. (2 mil)
Hjälpte till att öppna Bakken i Köpenhamn. Besökte Glidarhojs 24-timmarsfest i Lysekil körde i grupp 10 tal ggr under sommaren.
Körde nästan inget under juli månad, jobbet gick före nöje. I Augusti såg jag till att Bakken blev stängd, en fantastisk kortage, över 10.000 mc deltog i strålande väder.
För mig är inte säsongen slut, den avslutas på nyårsafton (om det inte är snöstorm);)

Gnistvändaren
2008-10-03, 19:59
När jag är ungkarl längtar jag efter tvåsamhet och när jag är sambo längtar jag efter frihet och egenvald ensamhet.
Är alltid på väg till nästa levande...


Ja det där med att glömma bort att leva idag och ta vara på det man har, och i stället leva för en morgondag som man aldrig når fram till, det är nog en vanlig förbannelse. På något sätt tycker jag att en motorcykeltur är ett fantastiskt sätt att på nolltid förflytta livsfokus till här och nu, åtminstone för en stund.

Och därmed kommer jag tillbaka till ämnet för tråden: Min hojsommar har varit mycket bra såhär långt. Började med att köpa en ny(-gammal) hoj, bekantade mig med den på en körteknikkurs, slitit ca 800 mil, upptäckt gruskörningens dragningskraft, friskat upp med ännu en körteknikkurs, naturupplevelser utöver det vanliga, träffat härliga medmotorcyklister, upptäckt att det är 49 mil från Göteborg till Malmö och solen duger gott som navigationsinstrument, gamla favoritvägar blir som Tolkiens mystiska träskvärldar i ärtsoppedimma, ... Ja, det gamla vanliga med andra ord. :D

Nu har jag en nypålagd grövre baksula som står och skriker att bli premiärkörd på någon smutsig stig, så min sommar kommer att vara tills snön hindrar mig.

Nina
2008-10-03, 20:02
…upptäckt gruskörningens dragningskraft…
*tummen upp*

Mats Liifv
2008-10-03, 22:35
Visst är det härligt att tuffa fram på en grusväg i lagom tempo, stanna på någon vacker plats, dricka en kopp kaffe medan man filosoferar över livet. För mig är det att vara närvarande i nuet. Ofta kan jag vara någon annanstans i tanken men här är jag verkligen "Här och nu"!

Jag är verkligen lyckligt lottad som kunde fortsätta köra hoj både på grus och landsväg. Det var inte helt självklart så sent som i juni. Vet inte hur jag mått i sinnet om jag inte hade kunnat fortsätta med det som jag tycker förgyller mitt liv och har så gjort sedan första gången jag körde min Honda 125:a. Förstod då, så ung jag var, att detta kommer jag fortsätta med hela livet, tills jag inte kan köra längre. Tror aldrig att jag kommer att tröttna på mina tvåhjulingar. De har varit en ständigt pågående kärlekshistoria under i dagsläget drygt trettiotre år. Blir bara roligare med åren....:)

Nina
2008-10-04, 07:16
Blir bara roligare med åren....:)
Precis som vi kvinns då, vi blir bara bättre med åren, rynkigare men bättre. :p

Jag ångrar att jag inte tog mc-kortet när jag tänkte -85 när jag ändå tog bilkortet men det kanske hade en mening att det inte blev så. Det är aldrig för sent att ta det sen heller men ibland kan jag känna att en hel del år av trevligt nöje har försvunnit, år som jag inte kan få tillbaka eller göra om. Bara att se framåt istället och hoppas man får en hel del år av trevligt nöje i framtiden. :)

I början av sommaren var jag på väg ut i ett dike på en grusväg. Jag körde i ca 80-90 km/tim på en raksträcka. Man antar att vägen går rakt fram även efter den lilla, lilla upphöjningen men precis när man är uppe på det lilla, lilla krönet så svänger vägen tvärt vänster. Det är mitt fel, jag missbedömde och antog vägen gick rakt fram men där fanns ett dike istället. Man ska inte anta saker på hojen, då kan det gå åt skogen. Jag bromsade hårt, hojen gick rakt fram men jag lyckades få stopp på ekipaget. Annars hade hojen tvärstannat i diket och jag flugit av ut på åkern. Rakt fram längre in på åkern finns ett träd också, hade jag flugit ända dit tro? Och mina ben, de hade väl gått av? Kanske jag kunde ha skadat bäckenet också?
Efter denna skräckresa tog jag det lugnare på gruset, fylld av adrenalin och insikt, fick lite skrämsel som satt i hela sommaren efter det. Jag har varit förbi senare och tittat i kurvan, undrat hur tusan jag lyckades få stopp på hojen, på lösgrus och på den korta biten för kort var det. Dessutom utan att gå omkull.

Guzzi-Leif
2008-10-04, 18:22
Min sommar har varit en del vatten och en massa vin om man säger...

Alltför få privatturer med termos i väskan.
En hel del fin övningskörning med sköna dottern.
Inte en misständning i maskin.
En uppfylld dröm i och med semesterresan i Europa tillsammans med nämnda dotter. Det kommer sannolikt att bli mitt livs bästa upplevelse (trots att jag fått vara med om mycket annat bra i mitt liv, inte minst avseende en jämn heltalssiffra någonstans mellan 5 och 7).

pewa
2008-10-06, 22:18
Rensat tråden lite och flyttat ett gäng inlägg:
Inlägg ang. ABS-bromsar flyttat till tråden: ABS eller ej (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1782)
Inlägg ang. mc-körning, samboliv och svartsjuka :) flyttat till tråden: Motorcyklar och förhållanden (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1787)