handdator

Visa fullständig version : Tur man köpt dieselbil



Nina
2008-09-25, 09:36
Verkar som etanoldrift inte blir framtidens drivmedel av artikeln att döma. I dag kan man köpa en etanolbil, få 10.000 kr från Vägverket efter 6 mån och ändå köra på blyfri 95 i alla fall, att bara vara grön på pappret med andra ord. Det går inte att fuska i samma utstäckning med en diesel som är grön (som min hundkoja t ex) utan den är helt enkelt bara grön, både på papper och i drift.

Läs mer här (http://www.expressen.se/motor/1.1311583/dodstot-for-volvo-och-saab)

Mats Liifv
2008-09-25, 10:37
Undrar om det inte är väldigt många som "fuskar" och inte kör etanol!

Kör ibland en Ford Focus Multifuel i jobbet och den är inte någon höjdare vad gäller kraft. Känns slö och drar mer bränsle. Känner mig rätt tveksam till etanolsatsningen. Lär inte alls vara någon bra process för att framställa bränslet så miljövärdet känns tveksamt.

Vi har haft flera moderna dieslar i familjen, olika typer av Volkswagen, vilka har funkat kanon. Tror mycket mer på diesel som framtidens bränsle, trots att staten gjort vad de kunnat för att döda marknaden genom åren med massa krångel och skatter. Körde en Golf Turbodiesel redan för mer än tjugo år sedan och trivdes bra med den. Nästa bil blir troligen en diesel igen!

carpelux
2008-09-25, 12:14
Jag kör en "fulkonverterad" Volvo med Flexitune på etanol och är supernöjd.
Sparar närmare 2 kr per liter och bilen går som ett skott. Enda smolket i bägaren är att den är lite tjurig att starta när det blir kallt ute.

Nina
2008-09-25, 12:43
Ska bli skoj att se hur min diesel-doris startar på vintern.

Mats Liifv
2008-09-25, 15:33
Ska bli skoj att se hur min diesel-doris startar på vintern.

Tror Diesel-Doris kommer starta alldeles utmärkt, det har i varje fall alltid våra dieslar gjort.
Vore ju skräp om utvecklingen skulle gå bakåt, fast en motorvärmare är ju alltid en av de bästa investeringarna man kan göra i motorns hälsa....:)