handdator

Visa fullständig version : Wow!



Nina
2008-09-17, 16:05
Så det är så här man hör, när man hör normalt? :)
Jag är mäkta rakt upp och ner, helt igenom imponerad av de här små apparaterna.

Jag satt där ivrig som ett barn på julafton och bara väntade på att få dom i öronen, ”sitt inte där och babbla och förklara en massa, jag är inte dum. Ge hit dom nu!”
När de väl kom i öronen efter nån timmes uthållighet och väntan log jag brett, jisses så bra jag hörde dom nu. Jag såg ut så här: :D

Tekniken har verkligen gått framåt. De är inställda efter min hörselkurva, där jag inte hör förstärker de så nivån hamnar på normal nivå. Där jag redan hör normalt förstärks ingenting, nu är min hörselkurva alltså ett rakt streck. Jag är så imponerad av de här. :D

När jag gick till Trajjan hörde jag min mc-jacka prassla. Det var nåt nytt, den har aldrig prasslat förut. Hemma tog jag bilen och nu fick jag höra hur en diesel egentligen låter, det var också en ny upplevelse. Jag ställde in hörapparaterna på bullrig miljö, radion hade för hög volym så nu fick jag skruva ner den. Vid rödljuset sänktes volymen ytterligare. Det var skumt, så har radion aldrig förr gjort. När jag började köra höjdes volymen, mycket märkligt. Saken var den att det var mina hörapparater som justerade volymen i öronen…! :rolleyes:

Mitt tangentbord slamrar, jag hör ett surr nånstans i mitt kontor, tror nog det är en fläkt i datorn som surrar lite men den hörs bra nu.

Nu ska jag vänja öronen vid dom, det är mycket ljud som kommer in i öronen just nu. Jag kommer bli trött, tycka det är jobbigt och kanske får jag huvudvärk också men det är bara att bita ihop och envist låta dom sitta kvar. :D

Jan-Olov
2008-09-17, 16:45
GRATTIS.:D

stefanistockholm
2008-09-17, 17:00
Precis så funkar mina åxå... :D
Jag visste inte att det låter när man skär skivor av en limpa, men det gör det.
Det mest fantastiska är att det kostar 600 kr och det är fria reparationer i 5 år... sen får man nya.
Grattis och välkommen i klubben!!!!

Nina
2008-09-17, 17:19
Tackar. Jag hade ett par som jag fick för runt 20 år sen men jag kände mig instängd, jag hörde mig själv tugga och alla ljud jag annars hör normalt på förstärktes. Dessutom lät allt som i en burk…
Så de var mer ur än i öronen för det mesta. Jag gick som jag var van – utan.

Sista tiden hade jag problem med vad folk sa, till slut började Jocke säga ”Gör nåt åt det där!” och jag började nyligen kika runt. Landstinget har likande som de jag hittade och i dag fick jag dom. Veckan som gått sen förra besöket kändes lång som en evighet, jag har verkligen sett fram emot den här dagen. :)

Än går det bra, det är många nya ljud men det är mest spännande alltihop just nu. Efter den här spänningen kommer jag tycka det är jobbigt med en massa nya ljud som matas på in i öronen.

Ska ta kort på dom och visa hur små de är. :)

Mats Liifv
2008-09-17, 17:42
Det är som med det mesta i livet.

Man anpassar sig till att det blir sämre och sämre utan att ta tag i det hela. Det rullar bara på tills man slutligen "tar sig i kragen". När det väl är gjort undrar man i sitt stilla sinne, "Varför gjorde jag inte detta tidigare?"???

Stort Grattis och välkommen till din "nya" värld"!:)

Nina
2008-09-17, 19:09
Så ser de ut:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=30&pictureid=583

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=30&pictureid=582

Molgan
2008-09-17, 22:34
Grattis! Ser ju grymt smidig ut, funkar den bra innanför hjälmen? Eller du kanske byter ut den mot öronproppar då. :)

Nina
2008-09-18, 05:33
De sitter inte i när jag kör hoj, det är jobbigt nog när vissa utan ljuddämpning som ombyggda HD och wanna-be's som Honda, Yamaha m fl kör om mig, speciellt för vänster öra som är ljudkänsligt. Om jag kör med dom i öronen förstärks irriterande ljud mer.

Jag är fortfarande imponerad av dom här. Jag har annars en hängmattekurva som hörselkurva. Det menas att jag hör bra på bas och diskant, faktiskt för bra. Vid 20 dB ligger normalhörsel, jag hör dessa toner redan vid 10 dB. :)
Men emellan dessa toner ligger mellanregistret, vid 2000 MHz eller om det är svängningar det pratas om så faller kurvan neråt, ända bort till 4000-5000 där den sen går uppåt när basregistret startar. I mellanregistret hamnar allas röster och andra ljud som varken är bas eller diskant. Jag är relativt döv i mellanregistret egentligen.

Nu kommer de här in och drar upp hängmattan till normal nivå, så när jag har de här i öronen får jag en normal hörsel. De förstärker endast kurvan som hänger ner, inga andra toner som jag redan hör bra på. Fiffigt!

Hur de gjorde denna inställning är att de kopplade in hörapparaterna i datorn, tog fram min hörselkurva för både vänster och höger öra och sa åt datorn att programmera in kurvorna i respektive apparat. Sen fick jag sätta in dom och ena örat är mer känsligt än det andra så man fick finjustera så allt ljud låter i mitten av huvudet.

Så just nu med dom i öronen får jag ett rakt streck som hörselkurva, en normal hörsel med andra ord och jag bara blir så imponerad av tekniken och att jag hör! Små saker som att höra jackan prassla när man gick till hojen var en helt otrolig upplevelse. Jag bara gick och log som ett annat fån där. :D