handdator

Visa fullständig version : Sudd, sudd



Nina
2008-09-17, 06:17
Nattsudderskan har fått höra sin egen väckarklocka på evigheter nu. Kors! Jag vaknade vid 00:30 när Jocke gick och la sig och sen hade jag svårt att somna om, till råga på allt blev jag hungrig så jag fick gå ner till köket och äta nåt. För säkerhets skull ställde jag väckarklokan men oftast vaknar jag utan den. Men i morse var det nåt som lät, vad är det som låter?? undrade jag. Tog en stund innan jag kopplade vad det var för ljud. Jag är inte van att höra klockan ringa, högst ovanligt fenomen hos mig.

I går frågade jag rektorn på skolan om lokaler att husera kursen i inom L-ABC för motorcykelförare. Jag hoppas det går bra, annars får jag väl ta Jockes jobb, de har lokaler också men väldigt få stolar tyvärr. Man kanske kan hyra klappstolar man bara fäller upp i så fall?

Kurs ska jag ha och gå på för just den viktiga biten riktade för just mc-förare saknar jag inom mina kurser jag gått på. Visserligen har jag läst på nu men jag behöver öva praktiskt på den biten. Jag har gått kurser i både HLR, Hjärt- och Lungräddning och L-ABC, Läge, Andning, Blödning och Chock. Jocke tycker jag ska skita i det här men jag tycker det vore skoj att få arrangera en kurs inom en så viktig bit. :)
Dels för att jag saknar den biten och dels så är vi fler förare än ambulanser på vägarna. Vi kan vara en viktig resurs tills ambulans anländer och kan ta över. Om jag kan få några stycken att gå kursen så blir jag glad. Det är så jag tänker och känner. :)

Hur projektet går kommer jag skriva om senare.

leffa
2008-09-17, 08:02
mycket bra initiativ ,skriv när o var kursen är så ska vi försöka komma enda hindret är jobbet

Nina
2008-09-17, 08:40
mycket bra initiativ ,skriv när o var kursen är så ska vi försöka komma enda hindret är jobbet
Ja all info kommer senare. :)

Johan T
2008-09-17, 10:05
Starkt av dig att dra igång ett sådant arrangemang och det behövs verkligen.

Nina
2008-09-17, 10:28
Starkt av dig att dra igång ett sådant arrangemang och det behövs verkligen.
Tack. Anledningen är en mc-olycka jag stannade till vid på berömda Bulten i somras. Eftersom jag gått livräddarkurser kände jag min plikt att stanna och hjälpa till. Tyvärr upptäcker jag att jag har en lucka i mina kurser, de innehöll allt utom just mc-olycka. Dagen efter satt jag och letade efter kurs inom området, jag måste ju fylla upp den luckan och ser att det finns inga kurser! :eek:
Allt annat som handlar om vår säkerhet på mc finns utom just L-ABC riktat till mc-sidan. För att göra en lång historia kort så kritiserade jag litegrann det där hos SMC som då frågade om jag ville ta den biten. Eftersom jag klagar så he he… ;)
Jag funderade omkring och kom fram till att om inte jag tar det så lär väl ingen annan göra det nästa år. Så jag tackade ja och nu har jag hittat en lokal, jag har eventuellt en till på G som kan vara bra.

Jag har lite idéer hur kursen ska kunna gå till, dock vill jag ha den så verklighetstrogen som möjligt, det är målet. :D

Mats Liifv
2008-09-17, 15:16
Sådana kurser behövs verkligen!

Har faktiskt gått några stycken men aldrig behövt praktisera i verkligheten, tack och lov. Däremot har jag "sett" till att öva min kamrater i skarpt läge. Mycket glad och tacksam över den hjälp jag fick tills ambulansen kom och hämtade mig.
Kände mig helt lugn, konstigt nog. Kanske en försvarsmekanism eller så var det ett utslag av min personlighet. ;)

Alltid bättre om man kan hålla sig lugn både som offer och livräddare.

Nina
2008-09-17, 16:06
Jag är sån som är lugn, det kommer dagen efter istället och då får jag rå om mig själv.

Mats Liifv
2008-09-17, 18:27
Jag är sån som är lugn, det kommer dagen efter istället och då får jag rå om mig själv.

Vill till att ha nå´n att prata med då så man inte behöver vara själv med sina funderingar.

Själv bearbetade jag mina känslor mycket i skriftlig form efter min krasch. För mig var det bra att kunna sätta ord på det jag kände. Fick mycket input även från dom som var med. Kändes viktigt att lägga pusslet över vad som egentligen inträffat. Har träffat många av dom som var med och fått en ny liten bit av nästan alla.

Blev faktiskt erbjuden att tala med en psykolog på Södertälje sjukhus, om jag hade känt behovet. Fick ett fantastiskt bemötande rakt igenom på sjukhuset. Betalar gärna min skatt när jag ser till vilka fantastiska insatser det går.:)

Nina
2008-09-17, 18:30
Vill till att ha nå´n att prata med då så man inte behöver vara själv med sina funderingar.
Jag tyckte synd om Jocke den dagen som fick sitta och lyssna på allt.

Mats Liifv
2008-09-17, 18:37
Jag tyckte synd om Jocke den dagen som fick sitta och lyssna på allt.

Det är bara att ställa upp!

Nästa gång kan det var man själv som är den drabbade. Bra då att ha lite "terapitid" innestående.;)