handdator

Visa fullständig version : Handikappad



Gnistvändaren
2008-09-16, 21:41
Det slog mig häromdagen att jag är handikappad. Har hittills levt i tron att jag var lyckligt lottad som inte har några funktionshinder, allergier, allvarligare fobier etc.

Men plötsligt en dag när jag körde motorcykel så slog det mig: Jag är inte telepatisk.

Detta är extremt handikappande, vilket visar sig på många sätt:

Dels i att jag inte uppfattar meddelanden som t ex när medtrafikanter telepatiskt meddelar att de tänker svänga vid en korsning eller avtagsväg, eller när hustrun dagen efter meddelar att "igår var det vår bröllopsdag - jag väntade hela dagen men du missade den för tredje gången i rad".

Och dels i när signaler som andra sinnen tar emot ibland - men inte alltid - kan vara fel, t ex när någon blinkar vänster inne i en rondell men kör ut åt höger. Eller ta ett så enkelt ord som "nej"...

Gnistan: "Älskling, skall vi vuxenkramas?"
Hustru: "Nej!" (Betyder nej)

men

Gnistan: "Älskling, är något på tok?"
Hustru: "Nej!" (Betyder ja)


Närbesläktat är också fenomenet med folk som går och pratar för sig själva. Det är ofta svårt att se eventuella luranordningar så det är svårt att veta om de pratar i telefon eller är knäppgökar. Men jag tar det säkra före det osäkra och betraktar alla som det senare.

Gert
2008-09-16, 22:05
Du är inte ensam om den åkomman........

Guzzi-Leif
2008-09-16, 22:24
Jag blev lite försiktigt glad av ditt mess.
Jag är alltså inte ensam om min åkomma!

Fast det där med "Kvinnor från Venus" orkar jag bara inte med...

Jan-Olov
2008-09-16, 23:06
När det gäller bröllopsdag så är det faktiskt så att kvinnan har varit gift med mannen lika länge så varför skall altid gubben komma i håg att gratulera henne men inte tvärt om?

Guzzi-Leif
2008-09-16, 23:14
Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.

Jan-Olov
2008-09-17, 08:35
Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.

Helt rätt.

Gnistvändaren
2008-09-17, 08:44
Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.

Amen!

Illustrationen med bröllopsdagen var bara en formulering för berättelsen - i verkligheten är det faktiskt jag som har kommit ihåg medan hustrun har glömt. Så vi är så moderna så. :) Men jag brukar påminna henne medelst blommor och/eller utekvällar istället för telepati.

Vet inte om det bryter eller befäster någon könsroll, men för ett tag sedan så frågade ett av barnen när mamma diskade: "Mamma, varför lånar du pappas diskborste?"

Nina
2008-09-17, 08:53
Gnistan: "Älskling, skall vi vuxenkramas?"
Rätta mig om jag har fel men måste du fråga om lov?? :eek:
Det är väl bara att smyga upp bakom och [cencur]? Funkar alltid. ;)

Jag är också handikappad i så fall med avsaknad av telepati. Viss hjälp har jag dock av att jag är hörselskadad, det inte öronen hör ser ögonen åt dom, som att läsa av kroppspråk etc t ex. Men visst har det funnits tillfällen i trafiken när folk slängt sig upp framför en utan att se sig för. Eller bara bromsar och plötsligt svänger för de ska in där. På hojen får man räkna med att alla är potentiella mördare som bara ute efter att putta omkull en.

Ibland har även jag svårt att förstå tjejer. Kan bero på att jag är van att ha flest killar än tjejer som kompisar, jobbat i mansdominerade yrken t ex. :)

Mats Liifv
2008-09-17, 18:14
Ibland har även jag svårt att förstå tjejer. Kan bero på att jag är van att ha flest killar än tjejer som kompisar, jobbat i mansdominerade yrken t ex. :)

För mig är det skillnaden som gör livet till en utmaning. Killar är en enklare konstruktion på många sätt. Inte speciellt svåra att förstå sig på, tror jag i alla fall.;)
Efter trettio år under, som det heter, äktenskapsliknande former har jag lyckats skaffa mig hyfsad koll. Ibland glömmer jag bort mig. När "mina" kvinnor haft problem vill de oftast inte ha en lösning utan bara någon som lyssnar. Har gått i den fällan mer än en gång, trots att jag egentligen vet....:D

Mats Liifv
2008-09-17, 18:17
Rätta mig om jag har fel men måste du fråga om lov??

Min fru måste alltid fråga om lov....för att få diska. Det är min uppgift!:D

Jan-Olov
2008-09-17, 18:20
Min fru måste alltid fråga om lov....för att få diska. Det är min uppgift!:D

Oftast svarar du NEJ med eftertryck.:D

Mats Liifv
2008-09-17, 18:30
Oftast svarar du NEJ med eftertryck.:D

Visst är det så, gäller att hålla på sitt (enda) revir! Nä nu ljög jag lite, även tvättmaskinen är min. Fönsterputsning överlåter jag med varm hand till hustrun...:D

leffa
2008-09-17, 18:55
hemma hos oss så är ganska 50-50 men när viltet ska lagas till så är det gubben som vill stå vid spisen,men tvättmaskinen är frugans likaså har jag lyckats att slippa följa med till IKEA eftersom hon tycker att jag bara stressar och vill därifrån

Jan-Olov
2008-09-17, 20:28
Jag skulle vara duktig i början och tvätta en maskin men det sprack, ett par nya vita trosor blev rosa. Sedan den dagen får jag inte röra tvättmaskinen. Jag tyckte det kvittade, men de var jätteviktigt att trosorna inte var rosa.

leffa
2008-09-17, 21:47
Jag skulle vara duktig i början och tvätta en maskin men det sprack, ett par nya vita trosor blev rosa. Sedan den dagen får jag inte röra tvättmaskinen. Jag tyckte det kvittade, men de var jätteviktigt att trosorna inte var rosa.

detsamma hände mig efter det är jag bannlyst från tvättmaskinen

Jan-Olov
2008-09-17, 22:35
detsamma hände mig efter det är jag bannlyst från tvättmaskinen

:D:D........

Guzzi-Leif
2008-09-17, 22:38
Jag skulle vara duktig i början och tvätta en maskin men det sprack, ett par nya vita trosor blev rosa. Sedan den dagen får jag inte röra tvättmaskinen. Jag tyckte det kvittade, men de var jätteviktigt att trosorna inte var rosa.

Jag har, i samtliga förhållanden, haft heta duster med damen om vem som ska få tvätta eftersom jag vill göra på mitt sätt.

Avseende underkläder delar jag din förvåning över detta med färgen. Underkläder kan ju bara hamna i en av följande situationer: Endera kommer ingen att få se dem eller också ska de av fort som fasen. Varför då lägga ned så mycket omsorg på annat än att de sitter skönt, är rena samt pallar rationell tvätthantering?

Molgan
2008-09-17, 22:49
När jag levde ihop med min före detta så var det rätt så bra fördelning på hushållsarbetet, jag är en katastrof i köket så där fick hon rumstera om, hon var en katastrof i tvättstugan och slarvade med dammsugaren så det tog jag hand om. Vi hatade att diska lika mycket båda två så diskmaskin var ett måste. ^^

Telepati hade trots allt behövts i många lägen, konstigt hur enkla meningsbyggnader kan tolkas på så många olika sätt.. Ett handikapp som jag tror jag delar med en stor del av den manliga befolkningen är att om vi får ett problem framlagt för oss så gör vi vårt bästa för att lösa det. Tog mig 10 år att inse att när damen "ville prata" om nåt problem så var det faktiskt bara "prata" hon ville. Man ska om jag förstått det rätt sitta och älta problemet tills det gått över, om man direkt kommer med en lösning eller ett svar på problemet sabbar man tydligen hela terapin. Så man fick sitta där och behärska sig så länge man bara orkade och bara "prata"..

Är det bara jag som råkat ut för detta eller är det ett globalt fenomen?

Hasse i Kristianstad
2008-09-17, 23:07
Min fd ville dela på alla "hennes" sysslor, jag sa ok laga du bilen så tvättar jag tvätten.
En annan grej var att jag ägde båda bilarna, hon ville ha en "egen" så skedde men när försäkringen skulle betalas så var hon inte intresserad att ha en egen bil.
Vi skildes för 17 år sedan:):D

Nina
2008-09-18, 05:49
Min fd ville dela på alla "hennes" sysslor, jag sa ok laga du bilen så tvättar jag tvätten.
En annan grej var att jag ägde båda bilarna, hon ville ha en "egen" så skedde men när försäkringen skulle betalas så var hon inte intresserad att ha en egen bil.
Vi skildes för 17 år sedan:):D

Jag förstår det, Hasse. Hade jag också gjort.

Här i huset gör jag maten, jag sköter diskmaskinen, tvättar dotterns och min tvätt och all annan tvätt utom Jockes, han tvättar sina kläder själv.
Jag städar hela huset och tvättar mina egna fordon själv och betalar allt som hör till som bränsle, försäkring, skatter, ev reservdelar etc, han sköter sina egna fordon och kostnader.

Så ser det ut i vårt hem. :)

Mats Liifv
2008-09-18, 08:16
Ibland glömmer jag bort mig. När "mina" kvinnor haft problem vill de oftast inte ha en lösning utan bara någon som lyssnar. Har gått i den fällan mer än en gång, trots att jag egentligen vet....:D

Molgan, som jag skrev, är du inte ensam....:D

leffa
2008-09-18, 10:51
När jag levde ihop med min före detta så var det rätt så bra fördelning på hushållsarbetet, jag är en katastrof i köket så där fick hon rumstera om, hon var en katastrof i tvättstugan och slarvade med dammsugaren så det tog jag hand om. Vi hatade att diska lika mycket båda två så diskmaskin var ett måste. ^^

Telepati hade trots allt behövts i många lägen, konstigt hur enkla meningsbyggnader kan tolkas på så många olika sätt.. Ett handikapp som jag tror jag delar med en stor del av den manliga befolkningen är att om vi får ett problem framlagt för oss så gör vi vårt bästa för att lösa det. Tog mig 10 år att inse att när damen "ville prata" om nåt problem så var det faktiskt bara "prata" hon ville. Man ska om jag förstått det rätt sitta och älta problemet tills det gått över, om man direkt kommer med en lösning eller ett svar på problemet sabbar man tydligen hela terapin. Så man fick sitta där och behärska sig så länge man bara orkade och bara "prata"..

Är det bara jag som råkat ut för detta eller är det ett globalt fenomen?

det är nog ett globalt problem

Nina
2008-09-18, 18:25
Annars kan man säga så här om sitt hem:

Allt i hushållet fungerar bra när kärlek oljar maskineriet. :-*

leffa
2008-09-18, 19:38
det har du rätt i