handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni om SMC!



Johan T
2008-09-11, 22:21
Personligen tycker jag att deras arbete är viktig för oss motorcyklister och vi enskilda medlemmar behöver SMC som bevakar våra intressen.

När galne Dansken (Jesper Cristiansen) tog över har det verkligen blåst nytt liv även om medlemstalen sjunker just nu.

Vad anser du!

Nilsson
2008-09-11, 22:26
jag e nog en av dem som tycker att smc är en katastrof , man undrar i bland vad de tänker med , men visst de har ju ganska bra grejer med , men jag kommer aldrig att gå med där

Guzzi-Leif
2008-09-11, 22:43
Utan SMC hade en hel del sett annorlunda ut!
Rapport 13 hade gått igenom, lätta kortet hade inte funnits, hobbyn hade inte överlevt de två stora boomarna (den nuvarande och 80-talets).
Utan SMC som sansad motvikt, hade hela mc-kollektivet varit klassat som vårdslösa ligister.
Att klara balansgången att ses som seriösa samarbetspartners av myndigheterna och samtidigt uppskattas av medlemmarna är en utmaning som man klarat med den äran.
För egen del tycker jag man flirtat för mycket med de motorcyklister som ställer sig utanför den seriösa trafikuppfattningen och alltså varit alltför populistiska men jag inser att det behövdes under en period.
Hurra för SMC!

Nilsson
2008-09-11, 22:59
var och en får ha sin åsickt , men när man pratar om vad de åstadkommit så pratar man bara då tid , och jag tror inte allt varit till godo , men återigen de har gjort bra saker allt e inte negativt, men när man säger att vi som inte är med . bara åker snålskjutts , då tycker jag man e fel ute borde de inte försöka , vända oss till deras fördel ,

Guzzi-Leif
2008-09-11, 23:12
var och en får ha sin åsickt , men när man pratar om vad de åstadkommit så pratar man bara då tid , och jag tror inte allt varit till godo , men återigen de har gjort bra saker allt e inte negativt, men när man säger att vi som inte är med . bara åker snålskjutts , då tycker jag man e fel ute borde de inte försöka , vända oss till deras fördel ,

Yes; var och en får tycka vad den vill!
Jag tycker till exempel att snacket om att SMC bara gjorde bra saker förr är ute och cyklar. Tror vi haft ett antal begränsningar (främre regskylt, begränsad effekt/vikt, nya åldersgränser och så vidare) under de senaste tre-fyra åren om de inte funnits.
Lita på att SMC får kämpa varje minut för att vara motorcyklisternas ansikte gentemot allmänhet och myndigheterna - alternativet är alla de RR-Wannabes och bullerknuttar som gör sitt bästa för att skämma ut oss.
Gillar man att åka mc, vill fortsätta med det och önskar kommande generationer samma möjligheter, då är det nog klädsamt att bidra åtminstone med en medlemsavgift/år om man nu väljer att inte engagera sig djupare än så.
Tycker alltså jag (som numera enbart betalar medlemsavgiften och inte uträttar mer än så).

Diversion
2008-09-11, 23:38
Jag måste nog säga att jag tycker de gör ett överlag bra jobb även om det givetvis finns plats för förbätttring men det gör det ju inom alla områden.

För många byråkrater och politiker är vi ohyra som inte passar in i det nya sterila, trygga och likriktade Sverige som de vill skapa med våran konstiga och politiskt inkorrekta hobby. Vi är en relativt liten grupp som de kan ta bort med ett fåtal beslut. Kanske inte genom regelrätt förbud men via bakvägen genom att t.ex. höja avgifter. Tror ni inte det kan hända ? Långt större intressegrupper körs över dagligen.

I en tråd på sporthoj.com kritiseras SMC som en gubborganisation men vad händer om vi inte har någon organisation alls som kan tala för oss när nästa Tone Tingsgård vill plocka billiga politiska poäng.

Jan-Olov
2008-09-12, 06:21
Jag tycker också att SMC är ett mycket viktigt språkrör för oss MCåkarede, de har hjälpt oss många gånger mot vägverket och regering när fjantiga förslag kommit upp.Jag är inte aktiv på något sätt men stöder oftast helhjärtat. SMC kronoberg för en tynande tillvaro men jag känner mig inte beredd i dagsläget redo att angagera mig djupare, jag anser nämligen att om jag antar en uppgift så är det min plikt att göra det som åläggs mig inte smita undan utan kliva av när det inte passar längre. Folk som smiter undan utan skiter i att hjälpa till när man lovat, dom är kass.

Nina
2008-09-12, 06:41
Jag tycker dom gör ett bra jobb! Alldeles nyligen skulle vi fått reg-skylt fram om inte de slagits för vår skull och fick bort förslaget.

Gnistvändaren
2008-09-12, 09:18
Jag sällar mig till de som uppskattar SMC och det arbete som staben där utför. Om någon därifrån läser detta: Bra jobbat!

Dels för att, precis som flera påpekat i inlägg ovan, de jobbar med att säkerställa att vi får fortsätta med vårt härliga motorcyklande på allmänna vägar trots att det i de flesta fall handlar om ren, onyttig nöjeskörning med fordon som är farligare och mer olämpliga än t ex bil. Och samtidigt arbetar de för att vi skall kunna utöva det med mindre risk och med så få begränsningar som möjligt. Motorcyklister är en marginalgrupp i trafiken och om vi inte har ett enat ansikte så körs vi lätt över, både bildligt och bokstavligt. SMC är det organ vi har för att kunna fortsätta utöva vårt intresse.

Och dels för att de hjälper mig att bli säkrare och ha roligare genom att utbilda instruktörer som sedan utbildar oss på kurser anordnade av SMC och andra. Svenska BMW MC-klubben ordnar t ex flera körteknikkurser där de hyr in instruktörer från SMC. Om vi inte hade dessa instruktörer så skulle det vara svårare, och säkert dyrare, att bli en bättre och säkrare förare.

Och till sist, naturligtvis, för att de skickar hem en Sture Stelben-stripp med jämna mellanrum. :D

Jag instämmer med Guzzi-Leif att det är lite störande att idiotkörarna inte fördöms tillräckligt. Men eftersom det i lagar och allmänhetens ögon sett inte går att skilja dessa från andra motorcyklister så är det kanske bättre att "inkludera" dem och försöka bearbeta dem inifrån.

Huruvida man vill bli medlem är var och ens ensak. Men det är inte omöjligt att den som om några år får sitt tredje brev hem med ett inbetalningskort, snyggt foto från en vägkamera där både den som lånade hojen och hojens fula regskylt fram syns tydligt, önskar att hon och många fler hade stärkt SMC:s kassa några år tidigare.

Molgan
2008-09-12, 09:44
SMC behövs, man kan kanske anse att de kunde göra ännu mer nytta men jag är inte tillräckligt insatt för att gnälla. Deras kursverksamhet skulle inte jag vilja vara utan, och om det inte funnits nån som för hojåkarnas talan så skulle vi nog ligga pyrt till. De som hörs och syns mest är de som blir representanter för gruppen. Skulle vi vara oorganiserade så är det de som uiilar runt i 200 i storstan som skulle vara vårt ansikte utåt och då hade det Svenska förbudsspöket nog vaknat till liv.

En vanlig invändning mot medlemskap är att "medlemsrabatterna inte är mycket att ha", men då har man väl missförstått syftet? Jag har för övrigt räknat ut att jag snart sparat 3000 spänn bara på Lindroths i Lule pga rabatterna så jag har tjänat in medlemsavgiften med råge. Medlemsrabatten på min försäkring motsvarar dessutom årsavgiften i SMC så den var redan från början intjänad.

carpelux
2008-09-12, 09:49
Alldeles nyligen skulle vi fått reg-skylt fram om inte de slagits för vår skull och fick bort förslaget.

Det är inte sant.

Det har aldrig funnits något lagförslag om en främre skylt, däremot har NTF och Vägverket i den allmänna debatten fört fram sådana krav, och Vägverket har skickat ut en remiss till ett antal organisationer som sågade remissen, däribland SMC och HDCS.

Orsaken till förslaget är ju frustrationen över de fåtal som inte kan anpassa sig till normalt trafikvett utan bränner förbi kameror långt över tillåten hastighet, ibland t.om. på bakhjulet. Där tycker jag att SMC har misslyckats i opinionsbildandet emot dessa på tok för höga hastigheter och omogna uppträdande.

Precis som Guzz-Leif säger kan jag också förstå att man måste ha ett visst överseende för att få med alla grupper av motorcyklister.
På sikt kan man kanske få dem att förstå vidden av deras uppträdande och få en ändring tillstånd. Det finns dock en gräns där man måste ta avstånd och istället motverka och försvåra för dem.

I dagsläget anser jag de största hoten emot vår hobby är 1%-klubbarna och de unga oansvariga roadracing-wannabies som inte förstår att det finns fler än dem på vägarna och är beredda att ta hänsyn till andra.
1%-arna har ju SMC tagit avstånd ifrån (hoppas jag i alla fall) och det kanske är dags att göra likadant med de som flagrant bryter emot alla bestämmelser?

Man kanske skulle ta fram en hederkodex bland alla typer av MC-åkare för hur vi ska uppträda gentemot andra trafikanter för att förbättra vårt skamfilade rykte.

Ang SMC som sådant är jag inte beredd att hålla med om att det blivit så mycket bättre sedan Jesper tillträdde. Orsaken till medlemstappet skulle jag vilja påstå är den kraftiga höjning av medlemsavgiften som skedde 2006, och som fick till följd att även jag hoppade av efter ett långt medlemskap.

Jag kan förstå att det inte är en lätt uppgift att komma till en organisation med stora investeringsbehov och sviktande bidrag från staten, men de prioriteringar som skett tycker jag inte är rätt. här är ett par exempel:

* All prioritering av Ban och Kurvkurser har fått till följd att vanliga avrostningar utan fokus på snabbkörning på bana knappt förekommer längre, i alla fall i Skaraborg.

* Istället för att höja avgiften kunde man avveckla MC-folket, vilket är en tämligen medioker tidning. Information skulle istället kunna komma via Web och E-mail. Åtminstone skulle man kunna avsäga sig tidningen emot en rabatt på 50 kr vilket är vad tidningen kostar per medlem / år.

* Varför har man ett resebolag? Främjar det verkligen Motorcyklisternas intresse? Jag har inte sett någon särredovisning på kostnader och intäkter för detta resebolag, det skulle vara intressant. Ska verkligen SMC agera som ett företag?

Sedan måste jag säga att jag i grunden är positiv tlll det arbete som utförs och därför har jag återigen gett organisationen mitt stöd, hur länge det blir beror på utvecklingen inom den.

Nina
2008-09-12, 10:07
Det är inte sant.

Det har aldrig funnits något lagförslag om en främre skylt, däremot har NTF och Vägverket i den allmänna debatten fört fram sådana krav, och Vägverket har skickat ut en remiss till ett antal organisationer som sågade remissen, däribland SMC och HDCS.
Tack Carpelux för rättelsen! Minnet är kort på mig, det var det jag menade.
Med andra ord; det var rätt tänkt men det blev fel. :o

carpelux
2008-09-12, 10:13
Tack Carpelux för rättelsen! Minnet är kort på mig, det var det jag menade.
Med andra ord; det var rätt tänkt men det blev fel. :o
Det blir lätt så:)
Det är svårt att omvandla det man tänker till skrift på ett klart sätt.
Jag tror att SMC:s insats i debatten om skylt fram var ett viktigt bidrag till att den tystnade (för gott hoppas jag).
Deras remissvar var mycket genomarbetat och bra.
Nu ska jag inte skriva mer här om SMC, utan istället packa för att umgås med andra motorcyklister på tändsticksträffen.
http://web.telia.com/~u36702943/SvTraffen.html

Nilsson
2008-09-23, 15:20
satt och kollade på SMC skåne när de hade sitt årsmöte så kom ändast ca 30 pers , jag bara undrar borde det inte varit fler när det är en så stor organisation?
Något måste ju vara fel . är det bara här nere det är så?

Jan-Olov
2008-09-23, 19:16
Jämför med fackmöten det är inte mer än repecentanterna som kommer. Vi har det för bra helt enkelt kärvar det till sig så ändrar det sig nog, om jag ser till mig själv" jag orkar inte sätta mig där en hel kväll" och så är det nog med oss flesta. En annan sak är nog att vi är inte vana vid den form som riktiga möten har med ordförande och att begära ordet på rätt sätt.

Gert
2008-09-24, 21:24
Jag tror det är en generell ovilja att engagera sig i något , men dem eldsjälar som finns måste få lite "bränsle" för att brinna för VÅRAN sak.

pewa
2008-09-30, 23:04
Inläggen angående ägaransvar är flyttade till en egen tråd: Ägaransvar (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1763)