handdator

Visa fullständig version : Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)



VildKatta
2008-09-11, 16:42
Tjenna :)

Ny här på forumet och inom MC-världen överhuvudtaget, så min MC-IQ ligger på noll.
Har drömt om båge sen jag lärde mej tänka å nu är det dax å göra slag i saken, trots att jag praktiskt taget e pank å utan kort så kan man inte vänta hela livet med å göra det man vill så tänkte börja nånstans :D

Eftersom jag inte kan någonting själv skulle jag behöva opartiska tipps om en passande hoj an nån som kan, har surfat runt massor och snackat med lite verkstäder och så men har inte fått tillräckligt kött på benen.. Så har du tipps eller vet vart jag kan vända mej?

Söker:

- En bra nybörjarhoj för att lära mej meka och så småningeom köra långt.
- 400-650cc
- Gillar custom/tauring stuket, men den får se ut hur fan som helst bara den uppfyller de andra kraven :p
- Måste va billig 5-7.000 (HÖGST 9 men då ska det va någe riktigt special) i inköp sen billig att ha.
- Delarna ska gå å få tag på å inga allt för dyra befintliga problem..
- Finnas i närheten av sthlm m omnejd.

Farsan kan meka med det mesta så nån halvkunnig har jag bakom mej men vad ska jag tänka på? Nått speciellt när det gäller äldre billiga hojar (vad är realistiskt att ge sej in i för min del typ osv)..?

Jätte tacksam för alla tips! Å vill nån msná om saken har jag vildkatta@live.se

Molgan
2008-09-11, 17:11
Hallå och välkommen. =) Vi är ett par här med färska hojkort så det är bara å fråga på så kanske nån kan svara. Helt rätt att slå till och inte vänta på det optimala tillfället att ta kort, då blir det aldrig av hehe.

Vad gäller hoj så kan det vara svårt att hitta nåt i den prisklassen, men kanske tex den här CB 400'n (http://www.blocket.se/vi/17848425.htm?ca=11_s) kan va nåt. Hondas CB-modeller är så basic det kan bli, lättkörda och lättmekade. Alternativt kanske denna CB 650 (http://www.blocket.se/vi/17852957.htm?ca=11_s) om du vill ha radfyra. Köper man billiga gamla hojar får man räkna med att plocka fram verktygslådan titt som tätt, men jag har svårt att tänka mig att det finns tacksammare objekt, men någon mer skruvkunnig än jag får gärna komma med bättre förslag. Sittställningen på dessa är dessutom betydligt bättre än på kustomhojar så det underlättar övningskörningen.

VildKatta
2008-09-11, 17:31
Super tack för svar!! Känns ju lite som hal is när man e ny men det är skoj som fan ;D

Hittade en KAWASAKI Z 550 GT från -85 (lika gammal som mej jöh :p Bara gått 2500mil, 4-takt/4 cylindrad å va i perfekt skick sa han :)

Det du sa om honda va ju tokbra, med basic å lättmekad å sånt men hur e Kawan på dom punkterna å i övrigt?

Guzzi-Leif
2008-09-11, 18:04
Under några år när återfallarna var som mest på hugget, var det överpriser på 80-tals mellanklassare. Det verkar ha vänt nu så det finns läge för kap.
Suzuki har också en hel del bra 2- och fyrcylindriga maskiner som du kan titta på. Särskilt de tvåcylindriga är väldigt ekonomiska i drift.

På 20-30 år gamla mc kan det, särskilt om de stått i garage mycket, vara värt att ta en extra titt på rost i tank och ljuddämpare innan köp - kostar en hel del att ersätta.

Fundera också färdigt på detta med körkortsklass och vad detta medför.

Lycka till!

Nina
2008-09-11, 19:36
Hej och välkommen hit! :)
Eller gör som jag: köper en custom och skådar ljuset på grusvägarna... :rolleyes:
Med det menar jag att jag trodde mig gilla custom men bedrog mig grundligt. Den hojen är väck och istället kör jag på grus med en offroadmodell. Den har också körts igenom gyttja, lera och en vattensamling och jag tjoar högt av förtjusning. Att det kan vara så skoj trodde jag aldrig.

Mitt råd är att kanske man ska köra lite först och komma underfund med vad man är för typ av mc-människa? Det gjorde nämligen lite ont att inse jag hade köpt fel typ av hoj.

VildKatta
2008-09-11, 20:01
Guzzi-Leif : Ok, ska kolla rost å sånt extra då.. :) Tack! Hur menar du med att jag ska tänka igenom klassens betydelse?

Katarina : Där sa du någe jävligt bra!! *tummen upp* ibörjan va jag mest inställd på custom men på senare har det blivit mer Tauring.. Men Offroad låter ju som gjort för mej, älskar skog å lite vildare körning å inte så mycket stora gråa tråkvägar.. Hur är dom annars i mek egenskap typ, dyra att ha, sköna å cruisa med å sånt?

Nina
2008-09-11, 20:17
Den hojen jag kör med på grus är bra, det är en BMW F650 GS, se gul mc nedan. Jag är nöjd med den och dess egenskaper som lättkörd, sittvänlig (inte så fasligt hård dyna), lätthanterad och inte så tung (175 kg torrvikt*). Det finns en hel del olika modeller och märken, kolla runt lite och provsitt dom. Sen får man ha i åtanke att sitthöjden på offroads är något högre sitthöjd än på andra hojar.

*) torrvikt: utan bränsle och annat.

Yamaha XT500, en gammal modell som är billig, trevlig på grus men svåra att hitta, vet inte om det skrotats många eller om de helt enkelt bara är så förbaskat bra att folk håller i dom. Dessa är inte så höga heller.
De nyare med liknande motor heter XT600, de är högre och har hård dyna, man står nog hellre upp på dom.

http://www.touratech.se/downloads/img/xt660_1.jpg

Min ser ut så här:
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=7&pictureid=333

På den här kan jag sitta i timmar och köra, jag blir aldrig trött för den är ergonomiskt korrekt för mig. Dynan är sittvänlig också. Jag har satt på extradelar som gummibälgar på framgaffeln, motorskyddsbåge, längre stänka fram och högre ruta. Det är den här som fått uppleva gyttja, lera och vattensamling... En dag på gruset och jag var såld. ;)

Molgan
2008-09-11, 20:39
Offroad-hojar är grymt billiga att försäkra och äga.

Här (http://www.blocket.se/vi/17804667.htm?ca=11_s) är en som är mellanklassreggad ifall du tar A med begränsning.

Här (http://www.blocket.se/vi/16935293.htm?ca=11_s) är en DR500 -81 (ful och läcker olja, precis som det ska va).

Gemensamt för dom båda är att du kan slänga på ett par rejäla offroaddäck när du har körkortet och börja grusbusa (båda har mesiga landsvägsdäck monterade). Om dom är lämpade för touring kan diskuteras, men båda modellerna har lastats och körts på lång äventyrstouring så det går. =) Dom stånkar mysigt med öppnare avgassystem med.

Nu kanske du inte behöver köpa exakt rätt hoj med en gång, köp nåt billigt, ta körkortet och då när du har kört litet så är det nog lättare att veta vad du vill ha.

Guzzi-Leif
2008-09-11, 21:07
Med körkortsklassen avsåg jag om du kommer att få ett begränsat kort eller ett utan begränsning. Styr en hel del när det gäller val av mc.
Kolla på körkortsportalen så får du korrekta uppgifter.

carpelux
2008-09-11, 21:24
När du rör dig med en så begränsad budget är det viktigt att du kollar slitdetaljerna på cykeln noga innan köp. Behöver du byta däck, drivpaket och batteri hamnar du lätt på närmare fem tusen kronor för bara delarna. Så det kan löna sig att ge ett par tusen mer för en fräsch cykel än en med service / renoveringsbehov. Dessutom kan man få mycket otrevliga överraskningar när det gäller priser på reservdelar, därför kan det vara bra att köpa en vanlig modell där det finns gott om begagnade reservdelar.
Som tidigare föreslagit är t.ex en Honda CB400 ett bra val, eller kanske en Suzuki GSX400 (http://www.blocket.se/vi/18052524.htm).
Inte världens roligaste motorcykler när man blivit mer rutinerad förare men perfekt att starta sin MC-karriär med. Och att jobbpendla med.

Mats Liifv
2008-09-11, 21:28
DR 500:an är inget att ha. Värsta skräpet jag haft. Det mesta gick sönder. DR 600 är en betydligt bättre hoj, om än lite dyrare.

Tror att det är väldigt svårt att hitta något vettigt objekt under tio tusen. Skulle nog försöka, om möjligt, dubbla budgeten. Det är nog mest gamla vrak i den lägre prisklassen som sedan snabbt slukar en massa pengar när det ena efter det andra går sönder, tyvärr.

Alla hojar är "pärlor" när man pratar med säljaren på telefon. Verkligheten brukar vara en annan. Ta för guds skull med dig någon som kan motorcyklar när det blir dags att handla.

Fundera även, precis som Katarina så klokt säger, på vilken typ av motorcykel du vill ha. Trist att stå med en osäljbar hoj efter en kort tid när man vill ha något annat.

VildKatta
2008-09-11, 21:51
Mycket att tänka på :) tycker det är lite klurigt med att vissa modeller är kända för spec fel å har ringt runt en del till märkesverkstäder och även där är det svårt å få tag på nån som e kunnig på äldre hojjar.. Vet ju att delar kan va tooookdyra pluss svåra å hitta så forskar på innan samtidigt som jag vill ha den här NU å pilla på typ ;P

Behörighet har jag tänkt på å sånt å planen är att komma igång först å främst, starta nån stans, få tag på en båge jag kanske har i två år å sen byta upp mej lixom. Tror då att typ tauring är bättre å lära sej köra på än en offroad - ger bredare körskills än om man blir van vid en offroad kanske? Å planerat att jag börjar med en mellanklassare nu å lär mej köra med den privat å innan uppkörning ta några enstaka lektioner på en tyngre å ta tungt kort..


Uppskattar ALLA tipps jättemycket!!

Vart kan man kolla om delar finns relativt lättiljängliga, finns nån bra sida med delar till äldre just? Skrotar å e-bay vet jag om..

Och tipps om hur man ska gå igenom den vid koll, farsan ska ju med å provköra och kolla den å som sagt så kan han mek överlag men är det nått särskilt (mer än de tipps jag fått innan)?

:o

Nilsson
2008-09-11, 22:16
allt beror på vad du ska ha , men ROFFES i stockholm har ganska mycket och finns på nätet

Guzzi-Leif
2008-09-11, 22:54
En mc där alla delsystem fungerar klanderfritt och där allt är lagligt (skylt, däcksmönster osv) är en bra start. Det berättar även mycket om "det inre skicket".
Ombyggda och tillfräsade mc medför omedelbart varningsklockor.

Motorcyklar körs så lite och har sådan kvalitet att de generellt kan vara i bra nära nyskick även efter 20-25 år. Flera 80-talare har dessutom såpass bra köregenskaper och prestanda att de duger fuller väl för det mesta man kan använda sin mc till i vanlig trafik

Våga realisera dina drömmar på ditt sätt!