handdator

Visa fullständig version : ÄNTLIGEN!!



Nina
2008-09-11, 05:03
Det finns nog inget värre än när intersnett slutar fungera och man felsöker och sliter, hittar inga fel och ändå är det nåt som är fel. Nånstans men VAR?

Allt började med för ett par veckor sen när Jocke surfade in på en hemsida med liverapportering från nån motorbana, efter den gången började allt bli fel i huset och i går kände jag mig besegrad. Jag som alltid brukar lösa mina datorproblem helt själv och grejar det mesta i dom. Jag stängde av DHCP-servern och inget hände. Kastade ut nätverkskortet också, ny drivrutin istallerades, inget hände. Jag fick också tipset att byta kanal, det gjorde jag också och inget nytt hände. Nu var jag besegrad, slagen, uträknad.

Jag kallade in det stora artilleriet i form av en datatekniker som fick komma och kika på nätverket, han hittade en liten detalj som tyvärr Zyxel lägger in som default: gäst-wlan. Då kan jag ha gäster surfandes på mitt nätverk med egna användarnamn och lösenord. Den var ikryssad per default och då kan nätverket tro vi är både gäster och användare. Så han tog bort det.

Det fungerade så länge han stod här men när han hade gått gick allt tuggummisegt. Skulle jag in på hojen tog det en sån faslig tid att jag blev utslängd, det tog för lång tid helt enkelt. Och så var det hela kvällen i går och jag blev lite grinig för jag hade lyckats se att Rapido MC lagt ut bilder från Stockholmssnurren, jag ville ju se dom men kom inte vidare. Det var retsamt.

Nu tycks allt fungera som vanligt, i alla fall just nu på morgonen. :)

Mats Liifv
2008-09-11, 11:04
Man får säga som bakterien, "Kul så länge det varar!":)

Hoppas verkligen att du får det stabil!

Få saker kan få mig på dåligt humör. Strulande datorer är en....:mad:

Nina
2008-09-11, 12:31
Än så länge fungerar nätverket så jag tror nog jag kan ropa hej nu. :p