handdator

Visa fullständig version : Höstkörning



iander21
2008-09-09, 12:54
Har tre mil till jobbet, bra väg.På grund av bensinpriset tänker jag köra mc året ut.Bilen får stå kvar i garaget bor västsverige.Skulle vara tacksam för råd av någon som kör mc på hösten och vintern,klädsel halka mm.

Nina
2008-09-09, 14:00
Klädsel: = flerlagerprincipen i allt. Klä på dig bomull närmast kroppen, det är bra. Ullstrumpor värmer bra i stövlarna, ha gärna flera lager strumpor för fartvinden kan bli rejält kall.

Extra lager långkalsonger brukar jag dra på mig.
Dubbla ibland tre buffar, det finns vinterbuffar också som är fodrade, annars kan man ta en halsduk och vira om.

Använd helst inte fingerhandskar, det finns ett par bra som heter Hestra, de finns nog eventuellt i häst- eller sportbutiker. Ha handskarna innanför och Hestra utanpå. Sätt gärna värmehandtag på hojen, det skadar aldrig.
Fryser man om händerna så fryser man lättare på resten av kroppen.

Klä på dig ordentligt men du ska kunna röra på dig också men utan att frysa på hojen. Vid halka tar du det extra lugnt. Låt bli brunnslock och de vita strecken, de kan vara riktigt hala. Och spola ofta av hojen för krom, fälgar, aluminium etc tycker inte om vägsalt.

Jag körde i vintras med frost i dikena. Vid kurvor där det var skuggigt, i viadukter och på broar räknade jag med isfläckar. Jag har värmehandtag på BMW:n, det hjälper mycket.

Men kort skrivet: flera lager á la militären brukar fungera ganska bra.

PatrikAdolfsson
2008-09-09, 16:41
Allt katarina skriver stämmer bra :D

Jag var idag och provade en Honda Pan European 1300. Den var rätt nice faktiskt. Kände inte mycket fartvind...

http://www.moto-station.com/ttesimages/motodivers/nouveautes2008/Honda_ST1300_Pan_European_2008_rouge_stpz.jpg

Ingen hoj jag skulle köpt egntligen men min fru vägrar sitta bak på min Kawasaki 900 Custom..

Hursomhelst. Blir det för kallt med en custom hoj går det ju att byta, alt. köpa en till... Hmm

Lite offtopic men i alla fall..

Jan-Olov
2008-09-09, 17:17
Vindskydd till händerna och värmehandtag skulle jag montera. En tanke en scoteroverall utanpå mckläderna vore inte det bra, smidigt att ta på och de är varma och bra en hjälmhuva förutom buffen är inte dumt den tar allt drag i nacken och kostar bara några tior.

Johan T
2008-09-09, 22:18
Har tre mil till jobbet, bra väg.På grund av bensinpriset tänker jag köra mc året ut.Bilen får stå kvar i garaget bor västsverige.Skulle vara tacksam för råd av någon som kör mc på hösten och vintern,klädsel halka mm.

Det mesta är redan sagt men det finns en viktig sak kvar och det är däck med Silica som bibehåller väggreppet mycket bättre i väta och kyla. Fler och fler däckfabrikanter kommer med Silica inblandade däck.

//Johan

pewa
2008-09-09, 23:21
Har ganska lite erfarenhet av att köra vintertid men det jag känt mest när man kört någon kall höstkväll är att händer och kring halsen blir kallt ganska snabbt så satsa på lite extra skydd där iaf.

Se upp för frosten om du kör tidiga mornar motsvarande!

Nina
2008-09-10, 05:38
Det mesta är redan sagt men det finns en viktig sak kvar och det är däck med Silica som bibehåller väggreppet mycket bättre i väta och kyla. Fler och fler däckfabrikanter kommer med Silica inblandade däck.

//Johan
Det HÄR var nåt nytt! Nu har jag lagt det på minnet, Silica. Tack Johan!
(Låter även som ett befintligt naturmedel vad det nu var bra för [Hår?].)

Mats Liifv
2008-09-10, 10:56
Något annat som kan vara bra att använda kan vara muffar att sätta fast på styret, sådana MC-buden ofta använder.

pewa
2008-09-12, 20:11
Något annat som kan vara bra att använda kan vara muffar att sätta fast på styret, sådana MC-buden ofta använder.

MC-bud, där har man ju några som borde veta hur det är att köra vintertid!

Men i Munkedal borde det vara enklare att köra året ut än här uppe :)