handdator

Visa fullständig version : Allvädersställ, bra eller kasst?



Molgan
2008-08-29, 19:22
Körde glad i hågen hem efter avklarad 1000-milaservice när jag får bromsa för en bil och hojen lägger sig. Orsak var kombinationen av offroad-däck på våt vägbana samt att jag inte hann räta upp hojen innan jag nöp frambromsen. Extra glädjande att de i bilen som orsakade alltihop inte ens iddes veva ner rutan och fråga hur det gick utan körde därifrån när dom såg att jag lyckades resa mig upp.. Skadorna på hojen var begränsade, lite skrapmärken, styrinfästningen vek sig och bromspedalen knycklades ihop till en dumle-klubba (om ni kommer ihåg hur en sån såg ut). Det gick bara 40-50 knyck när det hände. Tur i oturen var att mitt högerben klämdes fast under hojen när den la sig så jag rullade inte in framför bilen, har dock rejält ont men inget verkar vara brutet.

Det som irriterar mig är att hela knät är uppskrapat trots att det inte nött hål på knäskydden. Jag gled framlänges så det förbaskade skyddet gled ner pga att det sitter insytt i byxbenet. Så nu funderar jag på om allvädersställ är så himla bra egentligen, alldeles för dåligt skydd mot slag om man kör offroad och skydden hålls inte på plats om man hamnar på asfalten. Stället jag använder är ett Sinisalo SCD-ställ.

Är det någon mer som har testat allväderställen i skarpt läge och vad har ni för erfarenheter? Är det bättre att köpa ordentliga enduroskydd och plocka ut de insydda skydden?

tomahs900
2008-08-29, 20:51
Tycker definitivt du ska köpa "riktiga" skydd om du kör allväderställ.
De e ju kännt sen länge att skydden "glider" undan.
Själv kör jag med komplett cross utr även stövlarna.
Tänkte köpa mig en evo skyddsväst oxå så slipper man mecka så mkt med armbåg,rygg,axel o njurskydden vilket e ganska mkt klydd att trä på...smidigare med en väst.

Har vurpat en hel del på cross o litar 100% på skydden...att vurpa i.
Bli påkörd/överkörd...tror inte de spelar så stor roll vad man har på sig..

Molgan
2008-08-29, 21:12
Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.

Jan-Olov
2008-08-29, 22:31
Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.
Du får vara glad att du slapp undan så lindrigt i alla fall, kläder och liknande går att köpa nytt hälsan är viktigare.

tomahs900
2008-08-29, 22:47
Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.

Cross stövlarna skyddar ganska högt så ett par korta knäskydd räcker. Men definitivt ledat..de andra
e inte så bekvämt..ufo har helt ok till vettiga pengar..
Prova gärna i butik för de kan bli ganska trångt längs smalbenet med för långa benskydd,dessutom förlorar
du mkt av de bekväma med en crosskänga om man knökar ner ett benskydd där med.(för långt)
Sen e de en vanesak att köra med dom oxå,ganska obekvämt innan man vänjer sig men sen e dom gjutna för alla tillfällen.
Ufos e ganska dåligt vid knäppningen runt överarmen (kardborre) Har en tendens till att dra itu nätet.
Den erfarenhet jag har av de skydden så ska de va nätet som e med lite större hål o inte de som ser ut som myggnät....

Hoppas din fot e ok...trist sätt att avsluta en annars kanonsommar på.

turbo
2008-08-30, 19:47
allväderställ är skönt men ni har helt rätt i att skydden inte sitter på plats om man klotar, de är alldeles för lösa.. när jag körde supermotard använde jag oftast cross-skydd: väst+armbågar+knän+stövlar sen något att dra över, fungerade bra!

ps. tur att du kom undan utan större skador, läskigt sånt där!

Johan T
2008-08-31, 19:36
Tur att det inte gick värre för dig Molgan! Du ska nog uppsöka sjukvården för att det inte ska tillstöta komplikationer i framtiden för det kan rent försäkringsmässigt löna sig.

Som alla säger, allvädersställ är sköna men dom ska även sitta tajt och det kanske dom gör på var tionde åkare. Ställ med spännen i samband med skydden är en av dom viktigaste finesserna som alla ställ inte har. Ett löst sittande skinställ ger ungefär samma resultat. Har provat båda den hårda vägen.

Jag och min fru kör med offroad stövlar som ger nästan lika bra skydd som cross men är mycket lättare att hantera och att gå i. Det har vi även provat den hårda vägen när man har vält med hoj stillastående och fått den över fötterna.

//Johan

pewa
2008-09-02, 08:21
Jag gillar allväderställ men håller med övriga om att det kanske inte är det bästa säkerhetsmässigt. Även om det går att hitta tighta allväderställ också blir det aldrig samma sak som med skinn..

Kör med allväderställ men har köpt separat ryggskydd som sitter där det ska. Körde även i crosstövlar tidigare men tyckte de var lite för stela och osmidiga

Johan T
2008-09-02, 15:12
Jag glömde att förtälja i föregående inlägg att även jag anser att skinn är att föredra vid en marksyning

Molgan
2008-09-02, 16:23
Jo skinn har man ju förstått är oslagbart om man ska känna på asfalten, inte lika optimalt i skogen dock. :)

tomahs900
2008-09-02, 18:41
Jo skinn har man ju förstått är oslagbart om man ska känna på asfalten, inte lika optimalt i skogen dock. :)

Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.

pewa
2008-09-02, 22:25
Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.

Intressant! Är dåligt insatt i nya material.. hur pass mycket dyrare är det?

Sen återstår ju problemet att skydden måste sitta där det ska, nått jag tror ett skinnställ klarar bättre än allväders.

Gnistvändaren
2008-09-02, 23:27
Sen återstår ju problemet att skydden måste sitta där det ska, nått jag tror ett skinnställ klarar bättre än allväders.

Detta var ett problem för mig när jag skulle skaffa mc-utrustning. Jag var helt inställd på allvädersställ, men eftersom jag är väldigt långsmalt byggd så är det svårt att hitta en jacka som passar. Kropps- och ärmlängd går bra, men just att få skydden att sitta kvar där de skall är nästan hopplöst. Hittade ungefär två jackor av kanske 30-40 provade.

Byxor däremot var ännu värre. Med min smala midja/stuss var det antingen tältmodell eller Stig Helmer som gällde, och knäskydden hade inte en chans att sitta kvar där de borde. Inte ett enda par hittade jag som passade.

Så då provade jag skinnbyxor i rålängd, dvs de är lite längre när man köper dem, så kapar man dem själv till lagom längd. Dessa passade mig oklippta. Och då tittade jag på skinnjacka. Här fanns det ju inga med reglerbara spännen vid armbågarna som på textiljackorna, men jag hittade till slut en skinnjacka som sitter bra och håller skydden på plats.

Så vad jag ville säga med detta långa inlägg är att i mitt fall så sitter skydden bättre i ett skinnställ, som pewa är inne på.

Jag misstänker att många tyvärr kör omkring med ställ där skydden inte sitter kvar där de borde vid en marksyning, och då gör de ju ingen större nytta. Det där med separata skydd som är fästa vid kroppen är nog inte så dumt egentligen.

Nina
2008-09-03, 06:41
Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.
Jag har ett skinn från Halvarssons/Jofama med Hi-Art inuti, dyrt var det men sitter kanon på mig nu när det format sig. Jag har också problem med benlängderna på byxor så mina skinnbyxor är oklippta nertill, de är ”för långa” när jag står upp men sitter jag på hojen så är de i lagom längd. Jag är ändå 175 cm lång så jag borde inte ha problem med benlängden men det har jag, i alla fall bland mc-kläderna. Bland damkläderna finns ibland inte större storlekar än max stl 44, jag kommer ner i 46:an men behöver jag större får jag titta på herravdelningen. Då uppkommer nästa problem, grabbarnas höfter är lägre placerade så byxlinningen hamnar för långt ner på mig. Skulle jag dra upp byxan där jag vill ha dom så skär de in i rumpan. :rolleyes:

tomahs900
2008-09-03, 16:57
Jag har ett skinn från Halvarssons/Jofama med Hi-Art inuti, dyrt var det men sitter kanon på mig nu när det format sig. Jag har också problem med benlängderna på byxor så mina skinnbyxor är oklippta nertill, de är ”för långa” när jag står upp men sitter jag på hojen så är de i lagom längd. Jag är ändå 175 cm lång så jag borde inte ha problem med benlängden men det har jag, i alla fall bland mc-kläderna. Bland damkläderna finns ibland inte större storlekar än max stl 44, jag kommer ner i 46:an men behöver jag större får jag titta på herravdelningen. Då uppkommer nästa problem, grabbarnas höfter är lägre placerade så byxlinningen hamnar för långt ner på mig. Skulle jag dra upp byxan där jag vill ha dom så skär de in i rumpan. :rolleyes:

Ultimata e väl skinn med isytt hi art...
Men ska man (som jag) envisas med textilställ så finns det ju en mängd olika att välja mellan...dock tror jag bara på hiart materialet...(finns en del filmer på youtube där dom testar olika asfaltskasmaterial)
Sök "mojeans"
sen skydden måste bli modell "cross" de man fick med kläderna e kassa...
Byxorna jag kör med är lindstrands "jet" o dom e faktiskt så långa att jag får vika upp dom....eller så e jag kort??

Jackor har jag två olika för olika väder o humör...
Riktigt varma dagar o små busrundor har jag bara skydden (cross) o en crosströja över...
Kanske vansinigt men skydden sitter ju som en smäck o de e ju trots allt dom som ska ta smällen o skrapet....

Linnex
2009-08-25, 10:45
Jag var inne i en butik och tittade på en sådan där skyddsjacka att ha under min allvädersjacka. En ung säljare frågade mig varför jag ville ha den och menade att skydden som finns i min jacka duger utmärkt och att skyddsjackorna främst var för tex crossåkare.
Jag blev lite ställd och måste fråga forumet. Skyddar inte en skyddsjacka som komplement betydligt bättre än skydden som finns i den vanliga jackan.
http://www.flyingeagle.se/ShowProduct.aspx?prodid=248&cat=129

Nina
2009-08-25, 10:52
Skyddar inte en skyddsjacka som komplement betydligt bättre än skydden som finns i den vanliga jackan.
Helt rätt, ju närmare kroppen skydden sitter – desto bättre skyddar de. Skydd som sitter i jackor och byxor kan sno runt om du kör omkull, de sitter då inte där de bör sitta.

Mats Liifv
2009-08-25, 11:07
Visst är det precis som Nina säger. Mycket okunnig försäljare skulle jag vilja säga...

Linnex
2009-09-07, 10:44
Jag har nu varit runt och tittat på lite olika ställ. Jag måste säga det att just hur de sitter och dess skydd skiljer sig en hel del.
I vilket fall så har jag bestämt mig att jag byter jacka och byxor till nästa år. Jackan som jag tycker känns bäst och har rejält med skydd är handelsbodens Phantom jacka. Neonmodellen skall tydligen vara framtagen i samarbete med vägverket och till deras inspektörer.

Byxor har inte varit lika lätt. Hur är det egentligen med knäskydden. Alla handlare säger ungefär samma sak, att skydden skall sitta rätt när man sitter på en pall (eller då på hojen) men när man står upp så sitter de ofta nedanför knät. Jag tycker det känns olustigt och ser framför mig hur det ser ut medan man kasar runt på asfalten i ett X- antal meter.

Sedan en reflektion. Biltema och Jula har inga höftskydd på sina byxor. Samtliga andra märken jag tittat på har haft det. Vissa lite enklare medan andra ganska rejält. Även jeansmodeller har lite extra vadering.

Mc-Bosse
2009-09-07, 10:59
Alla handlare säger ungefär samma sak, att skydden skall sitta rätt när man sitter på en pall (eller då på hojen) men när man står upp så sitter de ofta nedanför knät.

Tanken är kanske att första smällen i asfalten sker med böjda ben och skydden på plats. Märkligt dock. Det ska ju finnas spännen av någon typ under och över skydden så de sitter rätt oavsett om du sitter eller står.

Linnex
2009-09-07, 11:04
Tanken är kanske att första smällen i asfalten sker med böjda ben och skydden på plats. Märkligt dock. Det ska ju finnas spännen av någon typ under och över skydden så de sitter rätt oavsett om du sitter eller står.

Inte många byxor som hade spännen. Tror Halvarsson hade det på den ena modellen jag tittade på.

Mc-Bosse
2009-09-07, 11:06
Inte många byxor som hade spännen. Tror Halvarsson hade det på den ena modellen jag tittade på.

Jaså? Ja jag har inte kollat på kläder på riktigt faktiskt utan jag köpte mina grejer på Lidl eftersom jag fick nys om att de var billiga och jag har kardborrespännen över och under både armbågsskydden och knäskydden.

Har inte byxor rent allmänt dessa spännen så undrar jag ju varför? Är det meningen att man ska ha skydd direkt innan kläderna eller? Hur resonerar tillverkarna? Hmmm...

adara
2009-09-07, 11:31
Väldig intressant tråd, står själv inför valet av ställ/skydd just nu. Vill helst inte ha skinn (smaksak), men tycker det är jättesvårt att hitta allväderställ som sitter tight. Hallvarsson var väl det som satt bäst, men mitt problem är även att damjackor inte funkar för mig, jag verkar ha för långa armar. Så antingen sitter den bra runt kroppen och armarna slutar vid halva underarmen eller så sitter det alldeles för löst. Herrjackorna funkar bättre när det gäller armlängder, men dom är ju lösare runt kroppen från start.

Byxor har jag inte ens börjat prova än, antar att jag lär ha samma problem där. Har även pratat med några tjejer på körskolan och nästan alla har haft jättesvårt att hitta ställ i bra passform. Storlekarna i mc-branchen verkar inte direkt vara verklighetsanpassad..

Jag kanske får titta på skinn ändå. Separat ryggskydd blir det nog definitivt, men i längden får man kanske fundera på att köpa även annat skydd separat.

En fråga till er som kör med skinnställ: hur blir det på sommaren? Får man stanna och dricka 3l vatten varje mil för att inte dö av värmeslag?=)

Linnex
2009-09-07, 12:00
jag verkar ha för långa armar. Så antingen sitter den bra runt kroppen och armarna slutar vid halva underarmen eller så sitter det alldeles för löst.

Jag gjorde bort mig med jackan jag har nu. Jag gick upp en storlek för att ärmarna skulle räcka. Det gjorde att jackan är för stor. När fruns jacka som är storleken mindre är ledig så tar jag den. Kraghandskarna täcker att ärmarna är lite korta.

adara
2009-09-07, 12:19
Jag gjorde bort mig med jackan jag har nu. Jag gick upp en storlek för att ärmarna skulle räcka. Det gjorde att jackan är för stor. När fruns jacka som är storleken mindre är ledig så tar jag den. Kraghandskarna täcker att ärmarna är lite korta.

Jo, har såna handskar, men vi pratar om armlängder halvvägs upp till armbågen..=)

Molgan
2009-09-07, 16:16
Väldig intressant tråd, står själv inför valet av ställ/skydd just nu. Vill helst inte ha skinn (smaksak), men tycker det är jättesvårt att hitta allväderställ som sitter tight.
Ja när det gäller passform på hojkläder så är det ett gissel. Har fortfarande inte lyckats hitta nåt som sitter skönt. Alla kläder verkar vara gjorda för folk som antingen är kortare eller tjockare än jag, stämmer längden så hänger allt som en säck. Man måste ju prova grejerna så man är ju lite begränsad av utbudet på orten, och jag lider av provhyttsfobi så det slutar med att man tar det som sitter minst illa. Senaste inköpet var ett par brallor som panikköptes då jag passerade Umeå när det började regna. Ser ut som kalasbyxor.

Provade dock ett skinnställ på Lindroths här i Luleå som kändes som att det var måttsytt, ville knappt ta av mig det. Har tyvärr ingen användning för ett skinnställ men jag kan inte skaka av mig lusten att springa in å köpa det. Brukade reta min fd sambo för hennes shoppingbetéende men nu har jag större förståelse.. =)

räven
2009-09-07, 16:41
Min favoritklädsel på hemmaturer är= gamla väl innsutna jofarma hängselbyxor i skinn, en rukka textiljacka med många spännpunkter. Detta förutsätter ett par regnbyxor i tankväskan. Längre turer i skinnbyxor å regnbyxor rekomenderas icke, käns snart fuktigt å instängt. Så rukkabyxorna blir valet på tex. norgeturer.