handdator

Visa fullständig version : Power to the people...



tomahs900
2008-08-28, 21:20
Uttråkad som man e hemma från jobb så surfar man en del:)
Hitta denna text i mitt evigt sökande efter mer effekt:

Vad kan man som KLX-C entusiast göra med sin pärla?
Ta bort det restriktiva locket till luftburken.
Byt huvudmunstycket (#13 till #150 - #155 (#155 är original på R) och shimsa nålen uppåt c:a 2,5mm.
Vilket motsvarar ungefär hack 3 uppifrån som är original på en R-nål som är ställbar till skillnad mot C.
Övriga munstycken och inställningar är lika på C och R.
Borra upp vakuumhålen i trotteln.
På de CVK40 modifieringssidor man hittar på nätet så finns det bara ett vakuumhål i trotteln som borras upp till
1/8" = 3,175mm.
CVK40 förgasaren på C har två hål original som bägge är c:a 2,2-2,3mm.
Så här blir det lite vagt om vad man ska göra, en källa har borrat hålet i kanten till 3,2mm vilket ska fungera bra.
Montera ett slip-on som flödar bättre än original ljudämpparen, väsnas tyvärr en hel del.


hmmmm????
Kan ju bli kul...eller??
Ringde min mcdoktor..o visst hade dom munstycke hemma.
Körde o köpte,av med förknasaren,rengjorde noggrant allt..i diskmaskinen:)
Sura miner o härlig bensindoft i köket gjorde allt till ett hemtrevligt litet hopkok...ungefär som julbak..
fast med mindre kalorier o mer oktan...
Fram med dewalten o i med ett skinandes nytt borr...3,2mm men vafan de gör väl inget.
Efter allt bak så va alla delar åter på plats o jag ska till o vrida om nyckeln...liten klump i halsen
o undrar va har jag gjort??? Jag har borrat sönder min knasare!!
Börja kirra o bensindoften kom snabbt...sura ner sig totalt!!!
Hm knas? Vad kostar en ny knasare tro?
Hon därinne som blänkt på mig hela dan kommer gotta sig nu...aldrig!
In på en hd sida som pysslar mkt med just cv knasare hade tipset till mig...bränsle-luftskruven måste justeras.
De kunde jag väl listat ut själv nu i efterhand??
En grundinställning senare kickar hon igång o musik i mina öron...wonderfull!!
Måste prova....o ja j...vlar vilken skillnad 1,2,3 på slangen inga bekymmer.
Skitskoj!


Så ni som har Cvk40 förgasare kan jag bara rekomendera detta simpla ingrepp...

Molgan
2008-08-29, 03:57
Trevligt. Vad har du mer för modifieringar och hur många kusar ungefär?

tomahs900
2008-08-29, 10:52
Trevligt. Vad har du mer för modifieringar och hur många kusar ungefär?

Kusarna har jag ingen aning om men den e drevad 49/14 då orginaldrevningen va seg o få upp den på även ettan...
Satte 150 munstycke i o borra lite som beskrivningen ovan..nu sticker den upp i trean med...nice.

Men topphastigheten e ju markant sämre...155 får jag upp henne i nu mot 165-170 innan med lite medvind.
Men man får bara köra 110 ändå ju:)

pewa
2008-08-29, 14:59
Härligt när man kan få ur mer ur samma maskin.. lite som att byta hoj utan att faktiskt göra det :)

Skulle byta toppfart mot vrid och acc vilken dag som helst!

Molgan
2008-08-29, 16:28
I vinter har jag tänkt fila lite på Tenerén ungefär på samma sätt. Ska byta ut den horribla orginalljuddämparen, sätta DNA-filter och dreva lite. Tror den blir trevligare på landsväg tillome. Som det är nu får man ligga å peta växlar när man ska om långtradare, och en toppfart av 185 på mätaren är inget att ha när det blir tråkigt redan vid 160. Men det är framför allt i skogen man känner hur segt växlad den är då det är svårt att få driv på bakhjulet i svängarna. Skulle vara trevligt med ett bredare register oxå men då får man väl skaffa power commander och mappa om. Jäddra insprutning.

tomahs900
2008-08-29, 16:41
I vinter har jag tänkt fila lite på Tenerén ungefär på samma sätt. Ska byta ut den horribla orginalljuddämparen, sätta DNA-filter och dreva lite. Tror den blir trevligare på landsväg tillome. Som det är nu får man ligga å peta växlar när man ska om långtradare, och en toppfart av 185 på mätaren är inget att ha när det blir tråkigt redan vid 160. Men det är framför allt i skogen man känner hur segt växlad den är då det är svårt att få driv på bakhjulet i svängarna. Skulle vara trevligt med ett bredare register oxå men då får man väl skaffa power commander och mappa om. Jäddra insprutning.

Jag slängde på en BOS dämpare innan sommaren vilket gjorde på sig rejält...ljudet med har mina grannar sagt?? Dna filter e säkert kanon själv ska jag satsa på ett öppet konfilter från kn.
Polare som kör en xt660 motard med samma dilema..tyvär e power commandern en rätt dyr historia.
Men säkert väl värd pengarna...
Själv gick jag ju i tankarna på att slänga på offroadsulor för ett tag sen men de blev aldrig av,så hur hon beteer sig i skogen vet jag inte.
Men de börjar väl bli dax för gummiköp snart,o möta den trista hösten o vintern med ett leende istället.

turbo
2008-08-29, 17:35
jag är förespråkare för trimning men när du tog fram borren hade jag nog fegat ur ;)

molgan, nackdelen med insprutare är att du behöver en power commander och de är ganska dyra.. men hittar du väl rätt "mapp" så kan man få ut rejält mycket mer!