handdator

Visa fullständig version : Gnisslande bromsar



pewa
2008-08-27, 11:27
Upptäckte igår då jag var ute och körde att bakbromsen gnisslar lite. Ljudet kommer då man bromsar ganska kraftigt, ofta precis innan man stannar. Gnisslande/skrikande ljud.

Hojen är rätt ny men har stått ute lite i regn och det känns som det börjat efter det.

Har ni några tips på hur man kan minska ljudet? Byta belägg? Ett annat alternativ är att låta mekanikern titta på det då hojen ändå ska in och fixa till startmotorn framöver.

Nina
2008-08-27, 11:30
Jo, jag har samma fenomen på min BMW fast i låg fart och bara ibland. Kanske beror på hur hårt jag bromsar (?) men man kan ju inte smörja in allt med olja, så hur man får bort gnisslet vill jag också veta.

Gnistvändaren
2008-08-27, 12:16
En standardlösning brukar väl vara att ha på kopparpasta på de ställen där bromsbeläggen rör andra ytor, DOCK INTE PÅ SJÄLVA BROMSMATERIALET.

Jåke
2008-08-27, 12:59
Det finns gummiplattor nån millimeter tunna att köpa som man lägger mellan belägg och kolvar, brukar lösa problemet. Annars brukar det sitta en metallbricka på baksidan av beläggen som man flyttar över när man byter, men kanske inte bak...

3:e är att inte använda den så mycket ;)

Jan-Olov
2008-08-27, 17:12
På min hoj sitter skrikplattor för att ta bort vibrationer som kan uppstå, kolla här http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=89341 Detta bör funka.

Nilsson
2008-08-27, 18:02
finns bara en sak som hjälper , rengör och bra med kopparpassta gör inget om du tar på mycket men det får ej komma på skivan eller kontaktytorna på klossarna . det blir rost där kolven träffar och när det sen rör sig så blir det ljud

Hasse i Kristianstad
2008-08-27, 20:53
Skrikande bromsar orsakas av en beläggning på ytan av bromsklotsen. Antingen har man för hårda belägg eller så fisbromsar man. För att råda bot på problemet så kan man plocka ur klotsarna och rugga dom med grov smärjelduk, detta hjälper tills du polerat upp en ny blank yta genom "fisbromsning". Ett sätt är att med en bågfil såga krysspår i klotsen. Fast det enklaste är att lägga in ettan, gasa och bromsa samtidigt, i ett par hundra meter, då "bränner" du bort den blanka beläggningen som förorsakar oljudet.

Nilsson
2008-08-28, 07:06
som ni ser finns det många olika teorier om var ljud kommer ifrån , och det är bara att prova sig fram , med andra ord det kan komma var som helst ifrån , vet en som hade detta med skrik när han brommsade och det var inte hojen utan frun som satt bak på

turbo
2008-08-29, 17:38
som ni ser finns det många olika teorier om var ljud kommer ifrån , och det är bara att prova sig fram , med andra ord det kan komma var som helst ifrån , vet en som hade detta med skrik när han brommsade och det var inte hojen utan frun som satt bak på

he he, dags att ge frugan lite kopparpasta också :D

kan man bromsa bort även om det skriker ganska mycket? jag har fått för mig att det bara hjälper lite..

Jan-Olov
2008-08-29, 22:35
he he, dags att ge frugan lite kopparpasta också :D

kan man bromsa bort även om det skriker ganska mycket? jag har fått för mig att det bara hjälper lite..

Du får lära dig en bra tecknik som kallas serlektiv hörsel. Du skall bara höra det du vill fruarna kan det redan.:)

turbo
2008-08-30, 19:49
Du får lära dig en bra tecknik som kallas serlektiv hörsel. Du skall bara höra det du vill fruarna kan det redan.:)

jag bryr mig faktiskt inte om lite tjut, har annat att fokusera på men man får frågan ibland och det vore intressant att veta om "bromsa bort" är en bra metod

Nilsson
2008-08-30, 20:00
det kostar ju ingen förmögenhet att byta belägg , jag tycker inte att men ska ta det så allvarligt så länge bromsarna fungerar

pewa
2009-08-05, 21:38
Bromsarna har börjat tjuta mer, eller det är bara bakbromsen. Försöker använda den mycket för att bromsa bort problemet men det verkar inte hjälp.

Nästa steg är att testa kopparpasta som några nämnt. Förstår inte riktigt var exakt den ska smetas på?

Andra tips?

Jåke
2009-08-05, 22:14
Bromsarna har börjat tjuta mer, eller det är bara bakbromsen. Försöker använda den mycket för att bromsa bort problemet men det verkar inte hjälp.

Nästa steg är att testa kopparpasta som några nämnt. Förstår inte riktigt var exakt den ska smetas på?

Andra tips?
Om det inte bara är så att beläggen börjar ta slut, så ska du lägga kopparpastan eller vad du nu har på baksidan av beläggen, alltså där det ligger mot kolvarna i oket.

I många fall finns det en tunn, perforerad liten plåt med belägget. Den ska inte kastas utan sitta just på baksidan av belägget för att minska vibrationerna som orsakar tjut samt hjälpa till med värmeavledning. Får man inga med sina nya belägg men hittar såna på sina gamla flyttar man dem bara... de finns där av en anledning.

Gäller det bakbromsen kan man helt sonika sluta använda den åxå, det har jag till stor del gjort.

Nina
2009-08-06, 06:44
Hjälper kopparpasta på bromsar som redan tjuter? Eller ska man lägga på pastan på bromsar innan de används för första gången?

Jåke
2009-08-06, 09:20
Hjälper kopparpasta på bromsar som redan tjuter? Eller ska man lägga på pastan på bromsar innan de används för första gången?
Tjutet kommer ofta från kontakten mellan beläggets metallplatta och kolvarna. Iaf är det vad jag antar, alltså är det bara att slänga på. När det är bortnött/bortspolat kommer det att tjuta igen och man får upprepa manövern om man inte gör nåt annat.

Typ monterar en liten tunn gummibit på baksidan av beläggen (finns att köpa).

Ibland kan gnisslet helt enkelt komma ifrån att man har fått något fett ämne eller annan skit på skivorna som sedan satt sig på beläggen. Då gnisslar det när de inte greppar riktigt. Det är lätt åtgärdat genom att göra rent skivan och beläggen med bromsrengöring (Bräkleen)

Nina
2009-08-06, 09:25
Tack för info, Jåke. Du är en klippa! =)

Mats Liifv
2009-08-06, 10:07
På Biltema finns nedanstående enkla och billiga lösning.

Skrikdämpningsplattor universal
Tillverkade av ett speciellt gummimaterial som tål hög värme och effektivt dämpar vibrationsljud från bromsbeläggen. Självhäftande och enkelt klippbara till rätt format. Levereras i satser om 4 plattor.

Art nr Pris Antal
Mått: 95 x 60 mm 59-201 49,90 kr
Mått: 120 x 70 mm 59-202 49,90 kr

M@rie
2009-09-03, 08:07
Hej hopp!

Tänkte höra om det är någon som har något hett tips mot gnisslande bromsar? Har en Kawasaki ER-6n årsmodell 2009. Och nu har den fått för sig att börja gnissla, till att börja med gällde det bara frambromsen men nu har även bakbromsen satt igång. Det känns ju lite dumt att låta som en gammal utsliten volvo 240 när det är en ny hoj jag åker runt på. ;)

Så, någon som har några tips på lösning?

M@rie
2009-09-03, 08:23
Upptäckte precis att det redan fanns en sån här tråd ;)

Mc-Bosse
2009-09-03, 08:25
Kört många mil med den nya mc:n? Prova tvärnita några gånger så ska du se att gnisslet upphör. Troligtvis är det bara kolvarna i bromsoken som ska röra sig lite till och de gör dom om du står på bromsarna någon gång då och då. Eller är det något antignisslande du ska ha på baksidan av bromsbeläggen men det verkar märkligt att du inte skulle ha detta på en ny mc.

M@rie
2009-09-03, 08:37
Njae, har väl inte kört jättelångt. Köpte den i början av augusti och har kört ca 350 mil. Har redan försökt det där med tvärnit, dock utan lycka. Men ska ge det några fler försök - jag kanske inte bromsat tillräckligt hårt:D. Motorbromsar ju mest i vanliga fall.

Mats Liifv
2009-09-03, 08:45
Gnissla ska det absolut inte göra. Kolla om någon av bromsarna ligger på genom att känna på skivorna när du kört en stund, utan att ha använt bromsarna. Klart du ska reklamera om du inte blir av med ljudet, så får verkstaden sätta på anti-gnisselmaterial på baksidan av beläggen.

M@rie
2009-09-03, 09:10
Ringde verkstaden nu (kul att jag inte ens tänkte på det:)). Ska åka in med den under dagen så ska de provköra den, sedan får vi se vad de säger. Tur att jag inte har några möten inbokade idag så man kan åka iväg under dagen :D

pewa
2009-09-03, 20:50
Sammanfogat två liknande trådar