handdator

Visa fullständig version : Slipon



Molgan
2008-08-26, 23:16
Vill byta ut orginalljuddämparen på Tenerén mot nåt lättare och flåsigare. Orginal sitter det en jätteburk under sadeln med 2 "låtsasljuddämpare", plastkåpor som ska se ut som dubbla pipor:

http://img254.imageshack.us/img254/8779/burk2of9.jpg

Finns en del customsystem att köpa men de är alla 1 till 2, tunga och dyra. Funderar därför att fixa ett enkelt slipon och några krökar från mekonomen och bygga eget. Fördelen är att man kapar vikt, och tomrummet på höger sida tänkte jag använda till förvaring tex med en sådan:

http://www.agrisupply.com/images/500/65728.jpg

Nu finns det ju inga enpipiga slipons direkt till Tenerén, så min undran är om man kan ta tex ett som passar till en LC4 eller DR650 bara sådär? Kan det bli så att man stryper hojen om man väljer 1 istället för 2 pipor?

Borde inte ha sovit bort tekniklektionerna i skolan..

Johan T
2008-08-26, 23:50
Det kan vara lite knepigt med gashastigheter. Jag förutsätter att du tänker bygga absorptions dämpare för det är enklare än kammar dämpare. Har själv byggt till min R1100S med gott resultat.
Jag fick den att gå bättre på mellanregistret och marginellt bättre på topp men det var ljudet som blev höjdpunkten, inte för högt men ett djupt dovt mullrande. Jag mätte gashastigheten vid olika varvtal, men det förutsätter en flödesmätare, tyvärr.

Så mitt råd till dig är att inte gå ner i area på röret oavsett om du bygger med två eller ett ut-blås, snarare en liten ökning. Att beräkna arean från originalet är svårt om man inte vill skära upp dämparen. Men en stånka är ganska snäll när det gäller gashastighet för hemmapularen om man inte är ute efter effekt.
Jag brukar säga att banta 10 kg så får du ut ca 1 kW mer på topp. (billigare metod)

På bilderna kan du se hur jag gjorde, 0,5 mm rostfri plåt och slutändarna i svarvat aluminium
och mejeri krökar.

Lycka till!
//Johan

Molgan
2008-08-27, 00:04
Oh jisses, snygga dämpare! :) Fast lite mer avancerat än vad jag hade tänkt mig, siktade mer på att ta ett befintligt slipon till någon annan hojmodell och bara fixa krökarna. Orginal sitter det inte nåt rör på Tenerén utan en oformlig burk, men borde inte ett slipon till en annan motor med samma cylindervolym passa? Men om stånkorna är snälla som du säger så kanske det bara är att skaffa en och chansa.

Johan T
2008-08-27, 00:17
Jag tror att du kan klämma dit en annan för det är en snäll motor.
Men lär dig hur tändstiften ser ut före ingreppet så att du kan hålla koll på det efter bytet, för det förtäljer mycket information. Sedan korrigerar insprutningen med lambdan till en viss gräns om man jämför med förgasare.

GOD NATT
Önskar Johan

Molgan
2008-08-27, 00:22
Jag tror att du kan klämma dit en annan för det är en snäll motor.
Men lär dig hur tändstiften ser ut före ingreppet så att du kan hålla koll på det efter bytet, för det förtäljer mycket information.
Tack för tipset, och gonatt! :)

Molgan
2008-09-14, 11:11
Bytte den fläskiga ljuddämparen till ett slip-on i förrgår, men tydligen så ska det nog följa med en insats till burken för jag höll på att kissa på mej när jag startade hojen. Skämdes som en hund när jag rullade hem på kvällen och ville stanna å be alla som tvingades möta mig om ursäkt. :D

Bytte till orginal igår i väntan på insatsen, men det lilla slip-on'et såg rätt sjysst ut på plats:

http://img403.imageshack.us/img403/9476/stubbysidesp1.jpg

Fixade rören själv därav de fula tillfälliga kopplingarna. Orsaken till att dämparen är så kort är att dom jag beställde av skickade fel, men istället för att skicka tebax den så vart jag nyfiken på hur den skulle passa på hojen.. Sänkte i alla fall torrvikten på hojen med 5kg. =)

Mats Liifv
2008-09-14, 18:08
Ser mycket bättre ut än det där larviga plasttjafset som sitter där i original. Får du bara till ljudet så det hamnar på en rimlig nivå tycker jag att du är helt rätt ute!:D

Johan T
2008-09-14, 22:23
Nu börjar det likna något!
Det är ganska skönt med insatsen om dämpare nu ger ett djupt dovt ljud.

Vilket fabrikat är det?
Du får väl lägga in fler bilder när du är färdig

Molgan
2008-09-14, 22:43
Nu börjar det likna något!
Det är ganska skönt med insatsen om dämpare nu ger ett djupt dovt ljud.

Vilket fabrikat är det?
Du får väl lägga in fler bilder när du är färdig
Det är ett Viper, beställde ett Stubby (39cm) då standardlängden (49cm) inte skulle rymmas. När jag fick leveransen låg det ett micro eller nåt i, betydligt kortare än vad jag beställt. Om jag inte får ner ljudnivån utan att strypa livet ur motorn så får jag väl beställa ett till likadant å köra dubbelpipigt, dom är väldigt billiga så ingen ekonomisk katastrof. =)

Johan T
2008-09-15, 22:32
Får man fråga vad det är för pris ?

Molgan
2008-09-15, 22:39
Får man fråga vad det är för pris ?
1900:-, de system som finns till Tenerén ligger mellan 6-10000:-.

Johan T
2008-09-15, 22:53
1900:-, de system som finns till Tenerén ligger mellan 6-10000:-.
De må jag säga, att det var ett förbaskat bra pris!!!

V Saarela
2008-11-25, 06:39
Hur slutade detta Molgan. Fick du nån ordning på skönsången?

Molgan
2008-11-25, 11:04
Hur slutade detta Molgan. Fick du nån ordning på skönsången?
Nja, fick aldrig tid att göra färdigt. Får fixa till det när hojen åker fram till våren så jag kan mullra i kapp med gubbarna 1:a Maj. =)