handdator

Visa fullständig version : Startmotorn går igång då batteriet kopplas på



Benny Hedenborg
2008-08-26, 06:20
Hej!
Har ett problem med min BMW K100 -84. Då jag kopplar till batteriet går startmotorn igång utan att tändningen är påslagen. Har kollat så att inte kabeln till startmotorn ligger emot något. Har någon en bra idé vad jag kan göra?

Benny:)

Nilsson
2008-08-26, 06:39
det sitter ett relä som styr start motorn , alltså när man trycker på knappen så släpper detta fram spänning tillstartmotorn , det brukar sitta på motorn , kallas för solinojd denna kan ha hängt sig

Jan-Olov
2008-08-26, 21:51
det sitter ett relä som styr start motorn , alltså när man trycker på knappen så släpper detta fram spänning tillstartmotorn , det brukar sitta på motorn , kallas för solinojd denna kan ha hängt sig

Jag tror samma, kan inte vara något annat om inte själva startknappen hängt sig men då måste tändningen vara till med om inte den också hängt sig. Detta låter osanorlikt det är nog bara solenoiden.:)

Benny Hedenborg
2008-08-30, 09:08
Hej å tack för hjälpen. Hittade solinojden igår. Den satt under tanken i låda med andra
reläer. Monterade bort den och blåset och knackade lite försiktigt. Sen funkade det som det skulle.
Än en gång tack


Benny:)

Guzzi-Leif
2008-08-30, 10:45
Hej å tack för hjälpen. Hittade solinojden igår. Den satt under tanken i låda med andra
reläer. Monterade bort den och blåset och knackade lite försiktigt. Sen funkade det som det skulle.
Än en gång tack


Benny:)

Bara för att hålla isär saker (och absolut inte för att vara stöddig/näbbig/petig):
Det du hittade var startrelät. Solenoiden sitter på/i startmotorn och kan också kallas dragmagnet.
För övrigt finns det startmotortyper som saknar solenoid, exempelvis sådana med bendix-drev, men det är en annan historia.
Grattis till ett löst problem oavsett vad det hette!

Molgan
2008-08-30, 11:53
Monterade bort den och blåset och knackade lite försiktigt. Sen funkade det som det skulle.
Det är så jag jobbar. Skruvar loss saker, kliar mig i huvudet, knackar och bänder lite, skruvar tillbaka grejerna, provar om det funkar. Ibland gör det det ibland inte. :)