handdator

Visa fullständig version : Körning i regn



Nina
2007-06-06, 09:24
Jag har som bekant kört en tid på hoj nu och är snart framme vid målet — uppkörningen där jag ska grillas och stekas av ett par kritiska ögon. ;)

Hårda inbromsningar i regn
…är en upplevelse. Det går bra, första gången jag bromsade in hårt fick jag dock en sladd men reaktionen var att släppa direkt för att häva sladden. Kändes inte så farligt faktiskt, speciellt inte när man återfick kontrollen på motorcykeln. ;D
De efterföljande hårda inbromsningarna var bättre, inga fler sladdar och jag fick stopp på den ganska fort. Men jag tycks ha en benägenhet att vilja fortsätta köra, bara växla ner och fortsätta. Nåja, till slut tänkte jag på att stanna helt så det blev rätt ändå. ;)

Slalomkörningen var till en början något långsam, jag var rädd att halka omkull pga regnet när man hört skräckhistorier om MC + regnväder men eftersom läraren sa jag kunde gasa på mer så ökade jag mer och mer för att till slut vara uppe i högre farter. Han skulle inte säga så om det fanns risker med lite högre fart, nu skulle vi inte köra riktigt fort där heller. Missar man en kona – so what. :D

Start i uppförsbacke med handbromsen är en mycket bra övning. Mellan uppförsbackeövningarna la jag in ett extra moment själv och det var att starta från stillastående, upp med fötterna och SEN köra iväg på plan väg, det är en kul utmaning att klara det. Och även stanna helt till stillastående och sen köra iväg utan att sätta ner fötterna. Tycker balansövningar som detta kan vara bra extra övning. :D

Jag hade ett lånat skinnställ och upptäcker när jag tar av mig byxorna hemma att det har läckt in ”lite grann” i grenen och längs hela insidan av låren, misstänker starkt sömmarna. Jackan var dock torr men byxorna… Suck och stön.
Det rann ner vatten från tanken rakt ner mot min gren. Jag ledsnade på kläderna, jag vill inte se ut som jag pinkat på mig och köpte egna kläder. Kravet var regntäta kläder men eftersom jag är frusen av mig ska de också vara vindtäta och såg för min syn att plånboken kommer innehålla mest flugor. :o
Och så vill jag förstås ha så bra skydd som möjligt, helst en rustning från medeltiden. Jag hittade ingen rustning till salu så det fick allt lov bli BC Finesse-jackan samt BC Chief-byxorna från Halvarssons och så blev jag 7.490 kr fattigare i ett huj.