handdator

Visa fullständig version : Det här med gruppkörning



Nina
2008-08-18, 18:29
Måste bara fråga en sak: varför känner jag mig som en bromskloss?
Jag begriper inte varför man måste köra fortare än bilisterna och de kör ju redan för fort. Nån sa mig att vissa hojare anser att de måste köra minst 20-30 km fortare än bilisterna för att slippa ha dom i häcken. Men om bilisterna redan kör 30+ över hastighetsbegränsningen då? Det blir en attans hastighet då! :eek:

Jag var ute med trafikskolan i maj på en körning de ordnat, det var bara ren hets och press där. Alla körde om och allt vara bara ett förvirrat virrvarr, ingen höll koll på den bakom och man tappade bort folk. Vid ett stopp klagade vissa med sporthojar på oss andra för att vi inte hade lika snabba hojar, menade somliga var en bromskloss som sinkade gruppen etc. Jag kände mig skyldig fast jag inte ska det och sen dess har jag känt mig i vägen och ”den skyldiga” i gruppen som ser till att gruppen får vänta så länge vid korsningarna. Jag har faktiskt dåligt samvete när jag har kört med en grupp, läser jag senare en enda liten fjuttig mening som pekar det minsta åt ”bromskloss” så känner jag mig träffad direkt.

Alla kör så fort och jag har fullt sjå att försöka hinna med. Jag vill inte köra så, jag tycker det duger med normal hastighet, för då kan jag sitta och filosofera i lugn och ro på hojen och ändå hinna med att se diverse saker längs vägkanterna.
Vid körningen med trafikskolan i maj visade min gamle lärare en bok som heter Vägkantsflora och menade att då kan man slå upp och se vad det är för blommor man ser längs vägkanterna. Jag begriper inte varför han visade boken för farten var så pass hög att man inte hann se några blommor ens, man hade inte ens tid att se på några blommor längs vägkanterna!

Är det jag som har problem eller?

Faktiskt så tycker jag om att köra med MCHK, jag kallar det tempot för ”MCHK-Takten”. Man har koll på varann och alla kollar så att alla är med. Kör man i kolonn så ligger man i kolonn och ingen kör om, fast vill nån om så ser de det och släpper förbi den bakom och så rättar sig ledet så alla kör rätt. Det ser skitfint ut när de byter plats och ändrar i kolonnen, funkar hur smidigt som helst.

Jag vet inte om jag blivit bortskämd av dessa herrar? Eller kör man så här bra när man kört hoj under så lång tid som bortåt 30-50 år?

Jan-Olov
2008-08-18, 19:17
Som jag fått lära mig, att ligga i siksak med avtånd emellan, alla håller koll på bakomvarande försvinner han så stanna och invänta. Måsta du stanna för tex. att tanka kör om gruppen och teckna för ledaren och sedan stanna vid nästa mack. Vid korsning och bakomvarande inte följer med för tex. rödljus stanna och invänta. Detta är antagligen inte helt rätt men i princip, sedan har jag för mig att det finns flera sätt men detta tycker jag är rimligt.

Nina
2008-08-18, 19:28
Jo jo, jag vet hur det funkar men måste man köra så vansinnigt FORT?? Det var därför jag skrev om det jag kallar för MCHK-Takten. Där är det ordning och reda och lugnt tempo, ingen blir lämnad i sticket. Om jag stannar så stannar näste man framför mig, näste man framför honom stannar och till slut har hela kolonnen stannat. Det är ingen som blir lämnad eller frånkörd utan alla håller koll på varann.

Man håller sig även kring hastighetsbegränsningen och därmed slipper man stå och vänta in folk här och där vid korsningarna utan allt bara flyter på jättesmidigt. Det jag *inte* begriper är varför det i vissa grupper måste hållas en hastighet som överstiger hastighetsbegränsningen ganska rejält, vissa ska ju bara köra +20-30 fortare än bilister men bilister kör ju redan +30 för fort. Det blir en vansinnig hastighet på hojen då.

Nå, är det jag som har problem när det nödvändigtvis måste gå till så här? Och hur ”säker” förare är jag?

Nilsson
2008-08-18, 19:43
det här med gruppkörning e tydligen ganska svårt för vissa , men det finns ju givna regler och angående hastigheten så är det så att hastighetsbegränsningar ska följas och om någon vill köra fortare så skall denna ej vara med i gruppen , de som kör med mej på mina turer får alltid höra samma sak , nu kör vi med insidan av huvet , du skall vara trygg i din körning för då blir det en rolig körning , och e du inte trygg då blir allt skit , tyvär e många ledare så fega att de inte vågar säga ifrån till de som förstör gruppen , vad beträffar det där med omkörning i gruppen Detta får ALDRIG ske utan ledaren frågar när man gör stopp för ev fika om någon behöver tanka och om någon gör det tankar alla som inte har soppa till hela turen , och om något händer under körning kör in till kanten och ledaren vänder för att kolla vad som händt , men bara så du vet katarina du har EJ gjort fel , men om du ska vara lite hemsk vid nästa körning lägg dej som andra hoj för då e det du som bestämmer hastigheten

Jan-Olov
2008-08-18, 21:59
Ber om ursäkt Katarina jag missade vad du menade, givetvis måste gällande hastihet hållas gärna lägre för det glir altid jäkligt ryckigt för sitsa i raden. Att kör om hela guppen det är vad jag blivit lärd ,har aldrig praktiserat det själv men som sakt det fins många åsikter om ämnet vilket vi kan se här.

Nina
2008-08-19, 05:10
men om du ska vara lite hemsk vid nästa körning lägg dej som andra hoj för då e det du som bestämmer hastigheten
Bra idé! Men… Får jag inte en hop irritationer bakom mig då?

Ingen fara Jan-Olov, jag har kört med grupp (olika) några gånger detta år och börjar undra om det är fel på mig när farten måste vara så hög eller om jag blivit bortskämd av MCHK-förarna.
Nu ska jag köra på lördag, man efterlyser lugnt tempo på den turen. Jag tror det blir skoj och då kanske jag hinner se några blommor längs vägkanterna…
Han som ordnar den turen vill inte heller hetsa framåt så därför tror jag det blir en bra runda. :)

Nilsson
2008-08-19, 07:06
nä det e ingen fara , andra hojen brukar vara den med minst hoj eller minst erfarenhet , vad beträffar hastigheten så brukar den förja anntalet hojar , mindre hojar ju fortare går det , kör man många skall hastigheten vara ca 70-80 km/t , men åter igen du ska vara bekväm i din körning

turbo
2008-08-19, 15:35
jag har kört i grupp några gånger om min erfarenhet är att man bör vara samma typer av hoj så man vill hålla samma tempo.. jag vill kunna köra fritt även om vi är flera

carpelux
2008-08-19, 16:10
Jag tror att just vissa gruppkörningar är en av de saker som ger oss motorcyklister ett skamfilat rykte.

Visst ska man hålla hastighetsgränserna, men när en hel skock motorcyklister ligger i sicksack i hastigheter långt under gällande hastighetsbegränsning och absolut inte släpper förbi bilar (och andra motorcyklar) med mindre att man tvingas köra om hela kolonnen i ett svep så är det inte undra på att folk blir irriterade.

Tyvärr är detta inte ovanligt, jag har hört kommentarer om detta från vänner ett flertal gånger och även själv upplevt detsamma.

Och Katarina, tänker du tiltta på blommor i vägrenen så stanna först, det är bäst så :-)

Nina
2008-08-19, 16:28
Jag tror att just vissa gruppkörningar är en av de saker som ger oss motorcyklister ett skamfilat rykte.

Visst ska man hålla hastighetsgränserna, men när en hel skock motorcyklister ligger i sicksack i hastigheter långt under gällande hastighetsbegränsning och absolut inte släpper förbi bilar (och andra motorcyklar) med mindre att man tvingas köra om hela kolonnen i ett svep så är det inte undra på att folk blir irriterade.

Tyvärr är detta inte ovanligt, jag har hört kommentarer om detta från vänner ett flertal gånger och även själv upplevt detsamma.
…fast i de fall jag följt med så har hastigheten snarare varit väääldigt hög istället, det känns inte säkert för mig. Jag har fullt sjå att hänga på då. Däremot fungerar MCHK bättre, det är jämn fart och inte alls under hastighetsbegränsningen. I alla fall här i Tokholmsområdet.


Och Katarina, tänker du tiltta på blommor i vägrenen så stanna först, det är bäst så :-)
Ha ha ha… Jag drog upp boken för jag tyckte det var dråpligt att visa den när farten var allt annat än att hinna se nåt alls.

Hasse i Kristianstad
2008-08-20, 09:56
Ett stort problem är omkörande bilister som inte släpps in i ledet. Flera gånger har jag sett att mina kompisar inte öppnar upp så bilisten kan komma in.
Största längd på fordon är 24 meter en mckollon kan vara flera hundra meter, man kan inte begära att de omkörande kan passera alla i ett svep, farligast är det när 2+1 blir 1.
Nä, samarbete är bäst för alla, om någon gör fel så hjälp honom/henne så att ingen olycka sker, när du gör fel så kan du behöva samma hjälp tillbaka.
Om du aldrig gör fel så skall vi bygga kyrkor för att tillbedja dig, så hände för 2000 år sedan.:D

Nilsson
2008-08-20, 16:23
en vanlig grej e att folkt tror att det räknas som ett fordon men det gäller ändast om det är kortege med polis annars gäller trafikregler som vanligt och man får inte hindra någon att köra om ,men det ska vara trevligt att köra i grupp ingen pajkasstning inte hjälps åt och det blir en trygg körning

asterix
2008-08-20, 17:32
Har tröttnat köra i grupp,mest gnäll,mer än 5-6st leder till problem, enl. egna erfarenheter under 30 år

Mr.Peter
2008-08-20, 19:37
Är nog av samma uppfattning,åtminstone inte för stora grupper och helst inte under gällande hastighetsgränser, det leder bara till irritation bland övriga trafikanter.

Om man sen kör på landet utan trafik eller på en flerfilig väg så är det ju en annan sak!

Nina
2008-08-20, 19:43
Men varför tror alla jag babblar om körningar under hastighetsbegränsningen? Det jag hänger upp mig på är att det ska vara en räserbana med helt vanliga hojar. Sporthoj okej, det kan jag fatta men en vanlig hoj? :confused:

Mr.Peter
2008-08-20, 20:20
Katarina;9883] man hade inte ens tid att se på några blommor längs vägkanterna!

Men Katarina vilken fart skall man hålla för att titta på blommor??

Är det inte bättre o stanna då o kolla in blommorna?

Nina
2008-08-21, 05:41
Katarina;9883] man hade inte ens tid att se på några blommor längs vägkanterna!

Men Katarina vilken fart skall man hålla för att titta på blommor??

Är det inte bättre o stanna då o kolla in blommorna?

Det är lite ironi i inlägget… ;)
Om jag vill titta på blommor stannar jag givetvis och jag har en hel del blommor i huset att ta hand om så nån direkt florist vid vägkanterna behöver jag inte vara. Det jag menade var att hastigheten var så pass hög att man inte ens hanns se några, de svischade förbi en rasade fart. ;)

pewa
2008-08-22, 18:50
Efter att ha provkört lite olika typer av hojar inser man ganska snabbt att de är roliga vi olika farter också.. kan bli lite knepigt att köra i grupp och hitta ett tempo alla är nöjda med.

Kanske därför det ofta är samma typer av hojar i de grupper man möter?

Gert
2008-08-22, 21:22
När/om man kör i grupp så håller man den hastighet som den cykel som ligger BAKOM dig och kör man efter det så blir det aldrig fel.När man precis som vissa skrivit här vill köra i ett högre tempo väljer man att köra själv eller med en kompis/ar som är likasinnad/e men dem gånger man kör i grupp ska det vara i ett tempo som är behagligt för alla .I vår klubb finns det nästan alla sorters mc utom rena sportcyklar men när vi kör i grupp så är det en grupp som kör med.

Nilsson
2008-08-22, 21:29
jag har ju fått för mej att om man kör i grupp så e det för att man vill umgås med andra inte att stressa ihjäl varandra , det e möjligt att jag har fel . men visst e det som klippan skriver om jag nu vill köra fort så gör jag det när jag e själv eller på bana

Gert
2008-08-22, 21:51
jag har ju fått för mej att om man kör i grupp så e det för att man vill umgås med andra inte att stressa ihjäl varandra , det e möjligt att jag har fel . men visst e det som klippan skriver om jag nu vill köra fort så gör jag det när jag e själv eller på bana
Huvet på spiken , vi är ett skönt gäng som är ute och kör i grupp och vi har "skitkul" när vi stannar och pausar och tankar men sen är det en viss känsla när man lägger hojen så fotplattorna skrapar och man skulle behövt puckar på styrändarna :) (nästan iaf) men så kör man bara när man är ute själv ibland och det är inte ofta för jag gillar skarpt att köra igrupp och i ett lagom lugnt tempo.

Nilsson
2008-08-22, 22:03
jag tycker 70-80 km/h e ganska lagom i grupp , men när jag e själv så jäklar kan jag blåsa på ganska rejält (ca 90) skojade nä det kan bli både 150 och 200, jag tycker men detta e min högst personliga åsikt . om jag kör i grupp så måste jag sänka mej eller höja min nivå till de som kör med , alla har ej samma recurser och då e det väl naturligt att den som har störrst recurs sänker sig till de andra , men tyvär e det ju så att vissa ej kan koppla av utan det ska gå som fan mellan punkt A och B , dessa anser jag ej har i grupp att göra

Nina
2008-08-23, 05:14
Onsdag den 27:e ska jag brumma med RAT-gänget (Triumph) och där är det ordning och reda. Man delas upp i grupper så den som vill kan få köra fort. :D

Ogre
2008-08-23, 19:19
Ärligt talat, har man problem med att en 24-metare skall in i kolonnen så kör man faktiskt för långsamt.
Om ni kör så långsamt och ändå inte har bråttom så tycker jag att ni skall stanna vid parkeringsfickor då och då för att släppa förbi annan trafik.
För övrigt, vad är ni för motorcyklister som blir omkörda av långtradare?
Inte ens jag som kör HD blir omkörd av sådana.
Inse att vägarna är till för alla som använder dem, att ligga i vägen och köra långsamt är hänsynslöst mot de som har det som yrke att vara där.
Den hastighet som DU tycker är lagom är kanske inte samma hastighet som din medmänniska tycker är rätt.

Nina
2008-08-24, 05:53
I går var vi ute och körde grus några stycken, det var *inte* för långsamt och det var heller inte för fort. Hastigheten var mellan 70-90 på landsvägarna (asfalten), samma fart som alla andra körde med (bilisterna). Kom en som hade bråttom så släpptes denne förbi, inga svårigheter med det.
På gruset kan man inte dundra på i 70-80 av olika skäl men snittfarten där låg runt 50 förutom på skogsstigen som hade knytbävsstora stenar och var bitvis riktigt dålig men det gick att köra där också, dock inte i några 50…

Jag tycker tempot i går var kanon, inget stannande och väntande vid olika korsningar och avtagsvägar. Det bara flöt i ett jämnt tempo och det är så jag trivs i grupp. :)

Johan T
2008-08-25, 22:59
Att köra i grupp är oftast präglat av gruppledaren och den disciplin som finns inom klubben/gruppen.
Det bästa gruppkörningar som jag brukar vara med om och kan tillfredsställa alla smaker är BMW klubbens gruppkörningar, grus som asfalt.

Där körs något som kallas öppen grupp, oavsett antalet.

En föråkare och en efteråkare indelade i tre grupper, långsam, medel och snabb. Varje kategori har gemensamt mål men startar lite olika så att det inte blir för långa svansar som irriterar andra trafikanter.

Föråkarens uppgift är att leda rutten och sätta ett tempo på körningen som passar kategorin. Sedan ska han vid korsningar och riktnings ändringar vänta in tills han ser efteråkaren och ger denna ok så fortsätter färden. Alla som åker första gången börjar i lugna gruppen och avancera därefter om han/hon vill. Har ännu inte hört från någon som klagat på att det går för snabbt eller långsamt.

Jag har även varit med Sporthoj.com körningar som har fungerat lika bra och disciplinerat

/Johan

pewa
2009-03-12, 22:36
Motorcyclenews.com har publicerat 5 tips för att göra gruppkörningen smidigare och roligare.

How to ride in a group
Skriven av: Chris Newbigging

Riding in a group doesn’t require special skills, but you do need to remember a few points to ensure you have an enjoyable as well as safe ride. Here’s MCN’s top tips for riding in large groups.

1. Keep your distance. Sounds obvious, but bunching up reduces your visibility as well as giving you less time to react to anything that happens. Stagger the group so you’re not riding in each others wheels tracks – the first rider keeps to the right side of the lane, and the next rider rides on the left two bike lengths back, and so on.

2. Keep it smooth. Don’t brake or accelerate hard – if you do the rider behind is likely to do the same, starting a chain reaction.

3. The rider at the front of a very large group should stick below 40mph. Groups covering hundreds of yards tend to spread out, and riders towards the back naturally speed up to catch up if they become separated at junctions. Keeping the lead bike slow prevents people riding too fast to stay in touch.

4. Stay in formation. If someone pulls over, by all means overtake, but pulling out and overtaking the group achieves nothing and creates a new risk.

5. Showing off is a big no-no. Some finding it tempting to demonstrate their god-like skill with wheelies, skids and any number of other manoeuvres with a massive audience, but the truth is most people won’t be impressed. If it goes wrong you’ll be even less popular.