handdator

Visa fullständig version : Miniblinkers?



Sandy
2008-08-14, 09:56
Nu måste jag få hjälp att reda ut det här med miniblinkers. Jag är helt ny på mc, haft korete två veckor idag *stolt*. Men allt detta prat om blinkers?

- Vad är skillnaden på lagliga miniblinkers och icke lagliga miniblinkers?
- Varför använder folk icke lagliga om det finns lagliga att få tag på? Billigare? Lättare att få tag på?
- Varför ha miniblinkers?

Någon med bra svar?
/Sandy

Molgan
2008-08-14, 11:15
Gratulerar till kortet! :) Angående miniblinkers så har folk det väl framför allt för att dom tycker det är tufft, man vill gömma undan dom så att hojen ser renare ut. Tror man kan se på blinkersen när man köper den om den är godkänd eller inte.

Mr.Peter
2008-08-14, 14:42
Miniblinkers syns alldeles för dåligt....bättre att räcka ut handen.

Molgan
2008-08-14, 15:06
Borde inte en variant på dom gamla utfällbara körriktingsvisarna man hade på 40-talet vara nåt för posörerna? De kan man ju gömma helt när de inte används. Kanske inte är tillåtna längre?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Trafficator.jpg/450px-Trafficator.jpg

Gert
2008-08-14, 19:16
Jag tror jag inte det spelar någon roll om dem är godkända eller ej för dem som bytar utan det är bara frågan om dem är snygga eller ej och synbarhet är inte det första som räknas.

Jan-Olov
2008-08-14, 21:36
Jag tror jag inte det spelar någon roll om dem är godkända eller ej för dem som bytar utan det är bara frågan om dem är snygga eller ej och synbarhet är inte det första som räknas.

Diodblinkers anser jag syns bättre för att de tänds upp och släcks fortare.
Moderna lysdioder kan jämföras med mindre halogen ljus, fast sen är ju det med blinkreläna som måste luras med motstånd eller bytas ut. Det fins ju den orsaken att vi byter prylar på hojen och det är för att det är kul att ändra järna till något som ingen annan har.

Ogre
2008-08-23, 19:08
Precis som bromsljus måste de vara E-märkta, i alla fall efter ca -78.
Innan 74 behövs varken blinkers eller bromsljus.
Jag har själv små diodblinkers, de syns bättre än originalen.
I och för sig använder jag oftast armarna ändå.
De E-märkta blinkerserna är oftast stora som rakapparater och lika snygga.

Orsaken till att jag har diodblinkers är att de är små och är inte i vägen, dessutom är det enklare att låta de sitta kvar inför besiktningarna.
Tidigare tog jag alltid bort dem mellan besiktningarna. Troligen är det ett tecken på att jag börjar bli gammal.

turbo
2008-08-24, 00:51
jag gillar miniblinker för att de är snygga och smidiga. som molgan sa blir hojen renare liksom.

jag vet inte varför man inte köper lagliga, sen är vissa olagliga för att de sitter fel och inte blinkersen i sig.