handdator

Visa fullständig version : Första gången i trafik med hoj



Nina
2007-06-05, 06:34
Det känns ovant att köra en MC i början. Jag menar, jag själv är en väldigt van bilförare, där hade jag mycket att ta ifrån i form av uppmärksamhet på trafik och olika situationer jag kom till som rondeller och korsningar etc. Det som var så ovant var att jag satt på en MC, helt och hållet olikt en bil. Jag är inte van med att styra på så vis att jag lutar mig, jag brukar inte luta mig i en bil precis, skulle jag det så välter den väl… ;)

Till råga på allt så var det nån rackarns bilist som tutade just när jag satte på blinkers och bromsade ner lite lätt med bromsen, preciiis mitt bakom mig så jag höll på att hoppa ur skinnstället av skrämsel. Jag tittade bakåt men kunde inte se så noga vem det var som tutade. En buss ställde sig bredvid mig i korsningen, givetvis fick den stackars busschauffören all skuld för tutandet, han var ju först framme vid korsningen. Jag blängde ilsket och hoppades att mina blickar skulle svida, fy katten att behöva bli tutad på vid allra första premiären i trafik på en MC! Egentligen skulle jag kliva av och fråga vad som är felet, eller kanske hytta med näven ;) men jag struntade i det och for vidare åt mitt håll.

Senare befann jag mig på en grusväg mitt i skogen ute i ingenstans, nån enstaka villa dök upp lite här och var. Och mitt i allt när jag la på blinkers före en korsning så var det en till bilist som tutade på mig och precis mitt bakom mig lät det som! Men hur nära kör de egentligen?? Jag tittade bakåt men såg då bara en tom grusväg bakom mig, inte en enda bilist så långt ögat nådde. Det var ju bara jag där… *rodnar*
Jag satt där och skrattade åt mig själv och här har jag blängt ilsket på en stackars busschaufför… Tänk om jag hade hytt med näven också? Usch så pinsamt! Tur jag har hjälm så det inte syns sååå himla mycket hur jag blänger och tur jag inte hytte med nån näve heller… ;)


Ska jag verkligen ha MC-kortet som jag far omkring och tutar…? ;)

Och jag vet inte var jag fick det ifrån men jag skulle svänga höger i en korsning, det var min allra första sväng på allmän väg nånsin på en MC. Jag noterar en buss som ska in på min väg så jag har ju skydd av bussen i korsningen men så slog mig en tanke:
”Tänk om den där Volvon bakom bussen gasar på och kör om bussen men inte ser MIG?” så jag höll ett extra långt öga på trafiken på vänster sida vid min allra första högersväng och lite för länge…

…för samtidigt dyker en refug upp rakt framför mig till höger dit jag är på väg! När jag upptäcker den ser jag en hög med grus och en rejäl blöt samling av både sand och vatten, precis ditåt jag styrde. Jag räddade mig ur den refugen och rullade ur situationen snyggt och prydligt utan att välta. ;D

Nej stolpen står kvar där.


Kontentan är: titta dit du ska.