handdator

Visa fullständig version : Ta bort insekter



pewa
2008-08-13, 15:33
Hur gör ni för att ta bort insekter som fastnat på visiret och fram på hojen?

Jag pendlade ut till sutgan några dagar förra veckan och på skogsvägarna där kryllar det av småkryp.. det gör att hojen ser allmänt prickig ut och att man knappt ser genom visiret ;)

Det känns som insekterna hinner etsa sig fast för de är jäkligt svåra att få bort bara med svamp+schampoo.

Nina
2008-08-13, 15:35
Hur gör ni för att ta bort insekter som fastnat på visiret och fram på hojen?

Jag pendlade ut till sutgan några dagar förra veckan och på skogsvägarna där kryllar det av småkryp.. det gör att hojen ser allmänt prickig ut och att man knappt ser genom visiret ;)

Det känns som insekterna hinner etsa sig fast för de är jäkligt svåra att få bort bara med svamp+schampoo.

Jag smörjer visiret med möbelpolish, sen är det bara att vaska av under rinnande vatten.

Nilsson
2008-08-13, 17:27
helt vanligt vatten e bäst , jag har provat många olika saker men vatten e det som funkar bäst

tomahs900
2008-08-13, 21:02
Brukar spruta på vanligt glasputs...funkar bra.
Testade Insectsremover från macken...visst insekterna bara rann av hojjen...men min blanka fina frmskärm
o ramen runt lampan (plast) förlorade all glans....dämparna blev oxå dassiga,så inget att rekomendera mer än på glas.

Guzzi-Leif
2008-08-13, 23:01
Biltemas skumspray eller Turtles Insect Remover. Båda funkar kanonbra.
Ett alternativ för kåpglaset är att lägga blött (gärna med någon droppe diskmedel också) hushållspapper på och låta ligga en kvart för att sedan spola bort resterna.

Fredd
2008-08-14, 02:48
Jag brukar försöka blöta upp ordentligt sen lossnar det mest med lite tvättmedel och svamp eller borste.

Jag vet att det finns många specialprodukter för att ta bort just insekter men tycker inte det är värt pengarna, kommer ju nya direkt ändå :)

PatrikAdolfsson
2008-08-14, 08:50
Jag använder också vanligt vatten och lite diskmedel.

Fjerren
2008-08-14, 14:43
Jag brukar försöka blöta upp ordentligt sen lossnar det mest med lite tvättmedel och svamp eller borste.

Jag vet att det finns många specialprodukter för att ta bort just insekter men tycker inte det är värt pengarna, kommer ju nya direkt ändå :)

Använd för fasen inte den gröna sidan av "typ" disksvamp, med en massa smårepor som följd. Det gjorde fjällan innan jag hann stoppa henne. Det mesta gick dock bort med möbelpolish.

pewa
2008-09-02, 08:24
Ska testa lägga i blöt nästa gång.. mycket kommer bort med vanlig tvättsvamp och varmvatten men det är alltid ett gäng som torkat/bränt fast

Johan T
2008-09-02, 15:50
Jag har provat insektsborttagare och visst löser det upp men det gäller att ha vaxade ytor och inte låta medlet torka in för det blir fula ytor som Tomahs900 säger. Nu använder jag borttagaren bara i samband med tvätt av hela hojen.

//Johan