handdator

Visa fullständig version : ducati multistrada



turbo
2008-08-10, 23:58
någon som har erfarenhet från den hojen?

jag tyckte den såg ut som skit när den kom men har börjat gilla utseendet. sitter här och drömmer lite om ett offroad-komplement till sporthojen nu när jag kom ganska billigt undan med den :)

http://ducatimalmo.se/wp-content/stuff/hojar/multistrada/multistrada-intro.jpg

lite info om multistradan:

CHASSIS
Frame Tubular steel trellis frame
Wheelbase 1462 mm / 57.6 in
Rake 24°
Front suspension Marzocchi 43 mm fully adjustable upside-down fork
Front wheel travel 165 mm / 6.5 in
Front brake 2 x 320 mm semi-floating discs, 4-piston, 2-pad caliper
Front wheel 6-spoke in light alloy 3.50 x 17
Front tyre 120/70 ZR 17
Rear suspension Progressive linkage with fully adjustable Sachs monoshock; hydraulic remote pre-load control. Aluminium single-sided swingarm
Rear wheel travel 141 mm / 5.6 in
Rear brake 245 mm disc, 2-piston caliper
Rear wheel 5-spoke light alloy 5.50 x 17
Rear tyre 180/55 ZR 17
Fuel tank capacity 20 L (of which 6.5 l reserve) / 5.3 US gal (of which 1.7 US gal reserve)
Weight * 196 kg / 432 lbs
Seat height 850 mm / 33.5 in
Instruments Speedometer, rev counter, clock, scheduled maintenance warning, warning light for low oil pressure, fuel level, oil temperature, fuel reserve, trip fuel, neutral, turn signals, average speed, average fuel consumption, remaining fuel metre, fuel injection
Warranty 2 years unlimited mileage
Body colours (frame/wheels) (Red - Red - Black)
Versions Dual seat
* = The weight excludes battery, lubricants and, where applicable, cooling liquid.

ENGINE
Type L-twin cylinder, 2 valve per cylinder Desmodromic, air cooled
Displacement 1078 cc
Bore x Stroke 98 x 71.5 mm
Compression Ratio 10.5:1
Power* 70 kw - 95 hp @ 7750 rpm
Torque* 102.9 Nm - 10.5 kgm @ 4750 rpm
Fuel injection Marelli electronic fuel injection, 45 mm throttle body
Exhaust Single steel muffler and pre-silencer with catalytic converter and lambda probe
Emissions Euro3

TRANSMISSION
Gearbox 6 speed
Ratios 1st 37/15, 2nd 30/17, 3rd 27/20, 4th 24/22, 5th 23/24, 6th 24/28
Primary drive Straight cut gears; Ratio 1.84:1
Final drive Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 42
Clutch Wet multiplate with hydraulic control
* = Data calculated using an inertia dynamometer

Molgan
2008-08-11, 00:31
Är väl i praktiken en supermotard med touring kit? Inte direkt nåt för offroad med kort fjädringsväg och 17" både fram och bak men säkert skoj på småvägar och långa äventyr där det inte alltid finns asfalt. =)

Edit: Om du tänkt testa på riktig offroadkörning men inte siktar på långkörningar på asfalt så skaffa en enduro, betydligt enklare att hantera för en som är lite ovan vid stock och sten. KTM 530 EXC är mumsig. Har kört en del med kompisens lite äldre KTM LC4 640 och det är bara å gasa så gör hojen resten. Nästan.

Man kan ju iofs köra offroad med vad som helst:

R1 Enduro (http://www.youtube.com/watch?v=r0xFyiwpfZ0) =)

Nina
2008-08-11, 11:52
Om du vill köra lite offroad, kika lite på hojar som har större framhjul än bakhjul, bortåt 19-21" och gärna grövre däcksmönster. Jag är nöjd med min lilla BMW och den duger till det jag använder den för. Jag är inte ute efter elgator, diken och jättegupp men vanliga grusvägar är trivsamt för mig och där är den kanon med sin låga tyngdpunkt. Trajjan funkar där också men är lite högtung och väger mer, föredrar BMW:n där faktiskt. Lycka till, och det är jätteskoj att slinka in på nån grusväg! :D

Scorpio
2008-08-12, 16:41
Multistradan är en lysande touringhoj, ungefär som BMW:s GS-modeller.

Definitionen av begreppet "offroad" är ju minst sagt brett beroende på vem man frågar, men att köra
off road med multistradan är nog ingen bra ide´...

pewa
2008-08-13, 15:44
Håller med övriga, multistradan passar nog bättre till touring än offroad. Den testades i senaste bike om jag inte minns fel och den rekomenderades inte till gruskörning.

DÄremot påminner den lite om min KTM, gör sig bäst på asfalt men sittställningen gör ändå att man iaf inte behöver vända ifall det kommer ett grusparti

turbo
2008-08-31, 15:39
tack för tipsen! efter jag läst lite mer inser jag att multistradan inte är vad jag letar efter, sen är den alldeles för dyr också.