handdator

Visa fullständig version : Apple iPhone



Nina
2008-08-08, 06:20
Jag stod i Teliabutiken i går och blängde på mobiler. Jag såg just en sån där nalle som jag just haft sönder fast i grå färg. Nån rosa fanns inte (den fanns för övrigt endast vid Alla Hjärtans Dag i februari). Men så funderade jag vidare, ”Men en sån där iPhone då?” och kollade priser och funktioner. Dess SAR-värde är mycket lägre än den grå Ericsson-mobil jag först tänkte köpa och då är den bland de lägst strålande mobilerna på marknaden ändå! Så pga det blev det en Apple iPhone.

Dels är jag en Macaholic men jag har PC också, jag vill vara allroundfunktionell därför har jag även PC. Men jag måste säga: det här är först gången jag öppnar en ny mobil och allt bara är så enkelt. Jag tittade inte ens i manualen! Wow!

Mobilen är busenkel. Enkla ikoner, touchscreen och man bara scrollar med fingret. Åt sidorna, upp eller ner. Att SMS:a var också det mycket snabbare att skriva, det kommer ett vanligt tangentbord upp i skärmen och man bara petar på bokstäverna så skrivs de, precis som på ett riktigt tangentbord men det riktiga har förstås inga touchknappar…
Jag surfar på mitt eget hemmanätverk, den hittade mitt trådlösa nätverk direkt så allt jag gjorde var att fylla i lösenordet och så var det klappat och klart. Och en GPS följde med på köpet också.

Innan man kan använda mobilen måste den synkas med iTunes, det gick fort. Den fick in allas e-mailadresser jag har och kalendern och hela rasket så nu har jag alla mina låtar från iTunes i mobilen också.

Jag har nog aldrig upplevt en enklare mobiltelefon förut. :)

När jag hade kikat runt och lärt mig mobilen vilket gick fort så öppnade jag manualen. Det fanns inte mycket info där, det var ingen tjock liten bok som man annars brukar få. Det behövs faktiskt ingen tjock liten bok, mobilen är så intuitivt enkel att använda ändå. ;)

Gnistvändaren
2008-08-08, 09:52
då är den bland de lägst strålande mobilerna på marknaden ändå! Så pga det blev det en Apple iPhone.

Yeah right! :D

Nina
2008-08-08, 10:20
Man kan inte låta bli att kika i den… Nu hittade jag gratis spel på iTunes också som jag var ”tvungen” att ha. T o m Eniro och Hitta.se hittas gratis där så nu finns de inlagda i mobilen.

Jag som varit så insnöad på SonyEricsson… :o

Molgan
2008-08-08, 11:08
Ericsson har inte tillverkat en tuff nalle sen deras HotLine 450 Combi som varje yuppie med självaktning var tvungen att flasha med. Den var 4kg lätt (dvs betydligt behändigare än konkurrenterna), kostade 30 000kr -87 och var sprängfylld med finesser, tex att man kunde lagra nummer.

http://www.rigpix.com/mobphoneana/ericsson_hotline450combi.jpg

http://mobil.publo.se/wp-content/ericsson-hotline-combi.jpg

Jan-Olov
2008-08-08, 11:31
Ericsson har inte tillverkat en tuff nalle sen deras HotLine 450 Combi som varje yuppie med självaktning var tvungen att flasha med. Den var 4kg lätt (dvs betydligt behändigare än konkurrenterna), kostade 30 000kr -87 och var sprängfylld med finesser, tex att man kunde lagra nummer.



Det var tider det.:D

jan-Olov

PatrikAdolfsson
2008-08-08, 12:29
Shit. Farsan hade en sån :D NMT nätet gick den väl på?

Det var grymt lyxigt att ringa ifrån den utomhus kommer jag ihåg att det kändes :D

Gnistvändaren
2008-08-08, 13:28
Min farsgubbe har också kvar sin. Jag kanske skulle försöka få den av honom för att sätta på hojen. Sista bilden visar ju att den skulle fungera perfekt istället för sidoväskorna och toppboxen! :D

Lessen Katarina, din iPhone är superfräck men har blivit brädad av en dinosaurie. ;)

Nina
2008-08-08, 14:10
Ha ha ha, ja det gäller ju att släppa handtaget när man svarar i telefon, annars få man väl en rejäl dänga á la Papphammar. ;)

Jan-Olov
2008-08-08, 14:37
Shit. Farsan hade en sån :D NMT nätet gick den väl på?

Det var grymt lyxigt att ringa ifrån den utomhus kommer jag ihåg att det kändes :D


Min farsa hade inte en sådan, men jag har använt en själv, vilket as att släpa på.

jan-Olov

leffa
2008-08-08, 18:51
det vore fint att ha den i packväskan å öppna den på ett ställe där det finns mycke inne människor.

Nina
2008-08-08, 19:29
det vore fint att ha den i packväskan å öppna den på ett ställe där det finns mycke inne människor.
Ja det skulle jag vilja se, allt folks förvånade uttryck.

turbo
2008-08-08, 22:01
iphone verkar stentuff :)

jag måste erkänna att jag aldrig kollat vad mina mobiler har strålat, ytlig som man är går jag endast på utseende

Jan-Olov
2008-08-09, 00:20
iphone verkar stentuff :)

jag måste erkänna att jag aldrig kollat vad mina mobiler har strålat, ytlig som man är går jag endast på utseende

jag kollar mest på funktionen, utseendet kan kvitta. En stor fördel med mobiltelefonen är om det går att ringa med den.:D

Jan-Olov

Nina
2008-08-09, 06:32
Här kommer data på dess strålning:

Frekvensband: GSM 900 (används här)
EU-SAR-gräns 10 gr (W/kg): 2,0 (maxgräns är 2,0 W/kg)
Vid öra strålar den då: 0,23
Vid kropp: 0,59

GSM 1800 (vilken vi inte använder här)
Vid öra: 0,78
Vid kropp: 0,36

0,23 vid örat är förbaskat lågt. :D
Den Ericsson-nalle (SonyEricsson W580i) jag tänkte köpa först, likadan som den jag tappade i golvet strålar lågt, runt 0,58 W/kg men den här iPhone slog favoriten med hästlängder och blev snabbt en favorit pga dess enkla funktioner. :D

Molgan
2008-08-09, 09:32
Här kommer data på dess strålning:

Frekvensband: GSM 900 (används här)
EU-SAR-gräns 10 gr (W/kg): 2,0 (maxgräns är 2,0 W/kg)
Vid öra strålar den då: 0,23
Vid kropp: 0,59
Kan nån förklara varför värdena skiljer sig öra/kropp? Riktning och användning kan jag förstå påverkar men att värdet skulle förändras beroende på vilken kroppsdel som finns i närheten låter alldeles för magiskt.

Nina
2008-08-09, 10:27
Kan nån förklara varför värdena skiljer sig öra/kropp? Riktning och användning kan jag förstå påverkar men att värdet skulle förändras beroende på vilken kroppsdel som finns i närheten låter alldeles för magiskt.
Kan vara så att övriga tillverkare helt enkelt drar ett snitt mitt emellan? De andra redovisar inte olika värden beroende på var mobilen befinner sig utan ett enda SAR-värde. Vet faktiskt inte *varför* men kanske Apple vill visa mer ärlighet…?

Molgan
2008-08-09, 11:50
Vart bara nyfiken på varför strålningen skiljer överhuvud taget mellan öra och kropp. Kollade upp vad SAR var, och det är tydligen ett standardtest där man håller telefonen i vissa givna positioner och mäter strålningen som träffar personen vid telefonens maxspänning. Det är alltså inte den faktiska strålningen som sändaren skickar ut, hade man mätt den så skulle det ju inte skilja nåt hur man än höll telefonen. Anledningen till att andra tillverkare anger endast en siffra kan vara att de använder en annan testmetod och då går ju inte siffrorna att jämföra. För övrigt tycker jag det verkar puckat att mäta endast vid maxspänning då telefonen i princip aldrig använder sig av den utan man borde mäta ett genomsnittligt värde som motsvarar det man i praktiken utsätts för.

Gnistvändaren
2008-08-09, 12:59
För övrigt tycker jag det verkar puckat att mäta endast vid maxspänning då telefonen i princip aldrig använder sig av den utan man borde mäta ett genomsnittligt värde som motsvarar det man i praktiken utsätts för.

Det vore väl bättre om de angav någonting användbart. Dessa strålningsvärden säger ju för lekmannen ingenting om vilken eventuell skada de möjligen åstadkommer.

Varför inte istället ange t ex hur länge man behöver hålla en standardiserad grillkorv intill luren för att den skall bli färdiggrillad? Och så kan man ha en femgradig skala som stämplas på telefonens skal. Ericsson var föregångare på detta område då deras tidigare telefoner var mediumstrålande och märkta med tre korvar. Även ett stort telefonbolag här i landet märker (eller åtminstone märkte) sina telefoner med grilltiden i klartext (jag antar att det är minuter).

Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren. Tror att de flesta av dagens apparater (eller deras användare) skulle falla på fel sida om lämpligt gränsvärde. Lämpligt i detta sammanhang vore väl också en tydlig märkning på framsidan av varje lur: En vit etikett med svart ram, minst 2/5 av framsidans yta, och feta svarta bokstäver som proklamerar farorna med mobiltelefoner: Bristande uppmärksamhet, frivolt avslöjande av detaljer för okända, ringande av ex från krogen mitt i natten, alla kan lokalisera en via Eniro, det kommer en ny modell om tre månader, ...

Nu är jag egentligen inte så negativ som jag låter. Mobiltelefoner i var persons hand hjälper ju bara evolutionen lite på traven. Och de starka som överlever (och inte blir sterila) höjer vår art ett snäpp på skalan, till Homo Torticollis (sned nacke).

Molgan
2008-08-09, 18:06
Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren.
Absolut! Bra förslag! =)

Nina
2008-08-09, 18:08
Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren.

Absolut! Bra förslag! =)

Tur jag inte pratar så mycket i min mobil då! ;)

Gnistvändaren
2008-08-09, 23:33
Tur jag inte pratar så mycket i min mobil då! ;)

Jag brukar döda gatuförsäljarna från telefonbolagen med sanningen:

Försäljare: "Hur mycket ringer du för?"

Gnistan: "Jag brukar fylla på mitt kontantkort med en hundring varje år för att hålla det levande. Men jag får aldrig ringt upp summan."

Försäljare: "Ehh, ok, ... ha en bra dag."

Jag må vara dum, men jag kan i varje fall inte skylla det på telefonen. :cool:

Nina
2008-08-12, 06:59
När man köper en iPhone ”måste” de kryssa i Telia Internet Fastpris på 199 kr/mån för att kunna teckna abonnemanget. Man kan koppla bort det direkt sen så slipper man den extra kostnaden för hemma har man ju en dator man kan surfa på. Jag själv är inte i behov av att kunna surfa på mobilen. Jag har testat och det blir en hel del scrollande sidledes för att läsa en enda mening på Expressens hemsida.
Mail i telefon, njää. Vill man mig nåt så kan man alltid SMS:a eller ringa, mailen kan jag alltid läsa i datorn. :)