handdator

Visa fullständig version : alltid större motorer på glidare..



turbo
2007-06-04, 19:28
varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P

Nilsson
2007-06-04, 19:32
det är inte så konstigt , mycket kubik och lite hästar ger ett jäkla vrid , och sen hörs de ju mer ;D ;D

pewa
2007-06-05, 21:49
Provkörde Suzukis Intruder 800.. 800cc är ju rätt okey för en sporthoj men på den där hojen kändes det som alldeles för lite att åka med. Visst, vridet var rätt bra men jag saknade accet.

Glidare snålar inte på vikten och det måste väl kompenseras med fetare motor 8)
Men när det börjar gå över 2000cc? Varför?

Nilsson
2007-06-05, 22:28
jag har ju min intruder 1400 med men den ska säljas då jag tycker den skakar och känns som att den går ojämt men den har bara gått 450 mil och är som den ska , nä då kör jag hellre med Kawan

Jåke
2007-06-05, 23:09
varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P

Nej, det är helt enkelt kubiksiffran i sig som är grejen. Det där med "mer vrid" och annat är rent försäljarsnack. Effekt är ett resultat av utfört arbete per tidsenhet (varv/minut), det gäller även effekt på låga varv så kallat "vrid".

Sen låter naturligtvis många kubik bättre än få kubik med rätt minimering av ljuddämpningen ;D

Nina
2007-06-09, 07:22
det är inte så konstigt , mycket kubik och lite hästar ger ett jäkla vrid , och sen hörs de ju mer ;D ;D


Aha, det förklarar varför jag bara har 39 hkr i min. På trafikskolan har jag en 80-hästars Suzuki och trodde i min enfald att 39 hkr borde vara ganska slött, bara halva mängden hästkrafter men den imponerade rejält och kändes relativt pigg. Tror nog sånt beror på kamduration, lyft, kompression bla bla bla… :)

pewa
2007-06-09, 10:42
Kanske jag är ute på djupt vatten men är det inte lite en status-grej också att åka runt på en 1800cc? 8)

Gibson
2007-06-09, 11:33
Kanske jag är ute på djupt vatten men är det inte lite en status-grej också att åka runt på en 1800cc? 8)


Det tror jag nog att det har blivit, men jag tror också att det är en viss känsla.

Scorpio
2007-06-14, 21:03
varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P


På den försumbart lilla marknaden Sverige är det så. Mycket kubik gäller även försäljningen av sporthojar.

Men nere i Europa är det tvärtom, det är de mindre hojarna som säljer mest. T.ex. var Yamaha 535 Virago länge den mest sålda hojen.

Vi kanske har mindre *piiiiip* i Sverige? ;D ;)

Printer
2007-06-17, 06:37
Jag vet inte om vi har mindre *piiiiiiiip* än andra män i andra länder, däremot är det inte ovanligt "nere" i Europa att skatten på fordon är direkt avhängig på motorns storlek räknat i cc oavsett styrka räknad i effekt.
För många är tvåhjulingar ett mkt smidigt sätt att transportera sig i städer och då är ju en stor, tung hoj ganska jobbig att hantera jämfört med en skoter t ex
Men ta en sväng på de franska, tyska, belgiska eller italienska landsvägarna så nog finns det hyffsat stora (komfortabla) maskiner där också.
För övrigt tror jag att det är mer ett transportfordon än ett hobbyfordon generellt sett, detta med 2 hjulingar, "nere" i Europa.
8) Printer

pewa
2007-06-18, 11:02
Printer, tror du är nått på spåren där! :)

Eftersom vi har det klimat vi har här uppe blir hojåkandet mer av ett nöje, medans många i södra delarna av europa har hojen som sitt arbetsredskap och värderar smidighet framför kraft..

Gibson
2007-07-10, 22:27
Jag vet inte om vi har mindre *piiiiiiiip* än andra män i andra länder, däremot är det inte ovanligt "nere" i Europa att skatten på fordon är direkt avhängig på motorns storlek räknat i cc oavsett styrka räknad i effekt.
För många är tvåhjulingar ett mkt smidigt sätt att transportera sig i städer och då är ju en stor, tung hoj ganska jobbig att hantera jämfört med en skoter t ex
Men ta en sväng på de franska, tyska, belgiska eller italienska landsvägarna så nog finns det hyffsat stora (komfortabla) maskiner där också.
För övrigt tror jag att det är mer ett transportfordon än ett hobbyfordon generellt sett, detta med 2 hjulingar, "nere" i Europa.
8) Printer
Det har nog mycket med trafiken att göra söderut, stadstrafiken är tät och det är köbildning överallt så det är mycket smidigare med en liten mc att ta sig fram. ;)

pewa
2007-07-13, 13:09
Har glidare alltid haft större motorer? Äldre typ choppers hade väl ofta rätt få kubik..

Printer
2007-07-13, 14:27
Kollar man i gamla tidningar så ansågs ju 750 cc vara en stor motor. Jag minns när Kawasaki kom med 900 cc någon gång i slutet av 70 talet, det ansågs ju som ett monster.
H-D hade ju förr ganska få cc på sina knotor, många byggde choppers på Triumph motorer som t om var enstånkor osv.

Länge var väl H-D störst med 1200 cc. Tror att Electra Glide var först med 1200 cc och elstart (därav namnet) 1200 cc med ganska häftig kompression kickar man inte igån hur lätt som helst.

8) Printer

Guzzi-Leif
2007-07-13, 16:24
Här kommer då Bror Duktig himself...

En förbränningsmotor kan mycket väl ha enormt vridmoment men låg effekt (man väljer att inte upprepa så värst mycket vrid/tid, alltså lägre toppvarv samt att gasflöde m.m. optimerats för låg- o mellanvarv).
Man kan däremot ALDRIG få ut hög effekt ur en motor som har lågt maximalt vridmoment - Nm är mumsmums för kW, liksom.

Typiskt för en STOOOOR motor är väl förutom *piiip*-förlängningsfaktorn och möjligheterna till mulligt ljud att man kan plocka ut max vridmoment på ett relativt lågt varvtal samt att momentkurvan blir rejält flack. En sådan "traktormotor" är väldigt vilsam att köra, man slipper växla så ofta och hela framtoningen blir mera åt det coola, slappa hållet utan att för den skull behöva bli långsamt o slött.

På vissa marknader har alltid STORT varit lika med BRA. I motorcykelns barndom var litermotorer ganska vanliga, bland annat för sidvagnsdragning. På sportiga maskiner var dock 500 kubik länge det normala, bland annat kopplat till mc-sport samt till oviljan att bygga multicylindermaskiner.

Fredd
2007-07-15, 14:36
Här kommer då Bror Duktig himself...

En förbränningsmotor kan mycket väl ha enormt vridmoment men låg effekt (man väljer att inte upprepa så värst mycket vrid/tid, alltså lägre toppvarv samt att gasflöde m.m. optimerats för låg- o mellanvarv).
Man kan däremot ALDRIG få ut hög effekt ur en motor som har lågt maximalt vridmoment - Nm är mumsmums för kW, liksom.

Typiskt för en STOOOOR motor är väl förutom *piiip*-förlängningsfaktorn och möjligheterna till mulligt ljud att man kan plocka ut max vridmoment på ett relativt lågt varvtal samt att momentkurvan blir rejält flack. En sådan "traktormotor" är väldigt vilsam att köra, man slipper växla så ofta och hela framtoningen blir mera åt det coola, slappa hållet utan att för den skull behöva bli långsamt o slött.

På vissa marknader har alltid STORT varit lika med BRA. I motorcykelns barndom var litermotorer ganska vanliga, bland annat för sidvagnsdragning. På sportiga maskiner var dock 500 kubik länge det normala, bland annat kopplat till mc-sport samt till oviljan att bygga multicylindermaskiner.


Tack för informationen! :) Det där kan ju förklara en del varför just glidare fått allt större motorer. Tänker man på vilken typ av körning man utför på en glidare borde en flack momentkurva och bra vrid vid låga varv vara eftertraktat!

werner
2007-10-26, 20:07
Kollar man i gamla tidningar så ansågs ju 750 cc vara en stor motor. Jag minns när Kawasaki kom med 900 cc någon gång i slutet av 70 talet, det ansågs ju som ett monster.
H-D hade ju förr ganska få cc på sina knotor, många byggde choppers på Triumph motorer som t om var enstånkor osv.

Länge var väl H-D störst med 1200 cc. Tror att Electra Glide var först med 1200 cc och elstart (därav namnet) 1200 cc med ganska häftig kompression kickar man inte igån hur lätt som helst.

8) Printer


HD hade 1200cc redan på 40-talet ;) ,tro mej,att kicka igång en tjurig 1200:a gör en både svett och mör ;D ;D

pewa
2007-10-30, 13:05
Såg en glidare på mc-butiken i våras, tror det var en kawa, den hade iaf en 2-liters-motor :)

Frågan blir ju om det är nödvändigt förutom i skryt-syfte?

Gibson
2007-10-30, 15:57
Såg en glidare på mc-butiken i våras, tror det var en kawa, den hade iaf en 2-liters-motor :)

Frågan blir ju om det är nödvändigt förutom i skryt-syfte?


Svar: NEJ

Kleemann
2007-11-19, 19:17
Min Harley har en 124 cui S&S = 2034 cc 130 hk/200 Nm, och det har jag bara för att skryta ;)

Boogieman
2007-11-19, 22:47
Min Harley har en 124 cui S&S =
Ingen aaaaning om vad det betyder, men fräckt som f-n är det. 8) ;)

Kleemann
2007-11-20, 08:53
Ingen aaaaning om vad det betyder, men fräckt som f-n är det. 8) ;)


S&S är en Motor man bygger customhojar med, 124 kubiktum (cui) = 2,034 liter

Boogieman
2007-11-20, 17:56
Ingen aaaaning om vad det betyder, men fräckt som f-n är det. 8) ;)


S&S är en Motor man bygger customhojar med, 124 kubiktum (cui) = 2,034 liter
Går aldrig en dag utan att man lär sig något nytt ;)

turbo
2007-11-20, 20:01
2-liters motor är galet :) hur mycket drar den?

Kleemann
2007-11-20, 21:07
2-liters motor är galet :) hur mycket drar den?


Jag får Julkort av Shell. = sant!!
Harleyn = 1,2 l/mil
Mercan = 1,5 l/mil
Lotusen = 1,7 l/mil
och vår Renault Megane 0,7 l/mil

Då snackar vi om jag inte gasar!
Om jag gasar så ligger Mercan och Lotusen på runt 3 l/mil - och jag gasar alllldrig! ;)
Harleyn behöver man inte gasa med, men det är kul att piska nån racehoj då och då 8)

Mr.Peter
2007-11-20, 21:27
Julkort?? De borde sätta en bensinpump på din uppfart,vaddå Vip kund. ;D

Kleemann
2007-11-20, 21:30
Julkort?? De borde sätta en bensinpump på din uppfart,vaddå Vip kund. ;D


;D ;D ;D

Jag brukar kolla skorstenen varje morron innan jobbet så att det inte hänger några Greenpeaceaktivister där...... :P

Gert
2008-01-06, 20:51
Det finns många som vill vara värst 8) Ta er tid att titta igenom sidan ordentligt för finns mycket godis för ögat 8) och även en 410cui :o inte snygg men stor .

http://thekneeslider.com/archives/2006/05/10/radial-engine-powered-motorcycle/

brkkjn
2008-01-15, 21:37
Ni har väl inte missat den nya trenden i Sverige.
http://www.boss-hoss.se/page.asp?id=183

Nu snackar vi både kubik och hästar.

5700cc

Mäktig.

turbo
2008-01-17, 00:09
Ni har väl inte missat den nya trenden i Sverige.
http://www.boss-hoss.se/page.asp?id=183

Nu snackar vi både kubik och hästar.

5700cc

Mäktig.


en halv miljon är dyrt, även för 5700cc :o

Nina
2008-01-17, 12:56
Ja usch, tänk att tappa den där kolossen. Hur får man upp den i så fall? ???

klaus
2009-02-13, 20:24
Kanske jag är ute på djupt vatten men är det inte lite en status-grej också att åka runt på en 1800cc? 8)

vet inte om 1800cc,jag har ju 5700cc,ger det mer status??:D

klaus
2009-02-13, 20:32
Ja usch, tänk att tappa den där kolossen. Hur får man upp den i så fall? ???

den faller på fotpinnarna,ungefär 45 graders vinkel,tar man i lite så får man upp den,har lyft min ett par gånger. Knäcker du fotpinnarna och den faller på sidan så ingår ju bärgningsbil med lyftkran i helförsäkringen.600kg är tungt men vikten ligger så lågt att den känns lättare än normal glidare. V8 är ju coolt om inte annars,har ju samma motor i min bil,fast hojen drar mindre soppa,bara 1l/mil

Mr.Peter
2009-02-13, 22:13
En mc får väl inte väga mer än 400 kg??

Hamre
2009-02-14, 14:06
vet inte om 1800cc,jag har ju 5700cc,ger det mer status??:D

Löjligt barnsligt snack

turbo
2009-02-14, 20:52
Löjligt barnsligt snack

jag tror inte det var allvar :)

en glidare ska ha stor motor, men jag tror inte det ger mer respekt att ha en gigantisk ;)

Gert
2009-02-15, 13:08
Jag själv kör en Dragstar 650 och är fullt nöjd med det den har att ge. Sen har vi ju "cool faktorn" som gör sitt och det kan man även få med mindre cc.

http://www.youtube.com/watch?v=Y1q0hp-q7q8

klaus
2009-02-17, 16:25
En mc får väl inte väga mer än 400 kg??

Väldigt många som har sagt så till mig,måste ha varit så före Boss Hoss tid.Tomvikten är 500kg,körklar ca 600kg och totalvikt ca 800kg.Å andra sidan spelar mig ingen roll vad den är registrerad som eftersom jag har alla bokstäver i körkortet:D:D

Sedan är min maskin ju deras minsting,finns att få upp till 10.000cc och trimmad 1.000 hästar.Jag har trimmat min till bara 435 hästar och 570Nm i vrid.

Priset är ju också en fråga,håller med att den är dyr som ny,även om det är bara pengar.Numera finns det ganska gott om begagnade för lite mer rimlig summa om man är intresserad att komma med i V8 gänget.;D

swedan
2009-02-17, 16:47
Jag själv kör en Dragstar 650 och är fullt nöjd med det den har att ge. Sen har vi ju "cool faktorn" som gör sitt och det kan man även få med mindre cc.

http://www.youtube.com/watch?v=Y1q0hp-q7q8

Min gamla hoj, LS650 Savage, var helt OK upp till motorvägsfart nånstans.
Efter det brölade det bara mer, men hände inte så mycket.
Jag brukar å andra sidan undvika motorvägarna. Ligger heller och puttrar fram i vanlig landsvägsfart. :)

Gert
2009-02-17, 19:58
Min gamla hoj, LS650 Savage, var helt OK upp till motorvägsfart nånstans.
Efter det brölade det bara mer, men hände inte så mycket.
Jag brukar å andra sidan undvika motorvägarna. Ligger heller och puttrar fram i vanlig landsvägsfart. :)Det var det jag menade, jag väljer knappt 90vägar ens då det är mycket trevligare att pysa runt med i princip 70-80km/t som max på härligt böljande vägar. Jag har aldrig haft något behov att vara värst eller mest i något som gäller motorer vilket kanske kan vara tråkigt men jag är helt nöjd med min "lilla svarta".

Bajen-Sam
2009-02-17, 21:56
Är man själv på hojen så kan det räcka från 500cc men skall man ha någon på bönpallen och åka långt vill jag ha en storhoj och då även en stor motor.

Mc-Bosse
2009-06-02, 11:14
738cc, fyra förgasare och 70 Hk var väl rätt häftigt 1981? Jag tycker det är coolt nu! Men jag har bara körskolemc:n att jämföra med, en Suzuki 750 från 2006. (Skönt att slippa köra den mer...:D) Min drar fint på femman från 40 och uppåt. Nerväxlingar när man svänger är sällan nödvändiga.

När det gäller bränsleförbrukning så tycker jag för min del att det är viktigt då jag pendlar 3,6 mil varje dag under säsongen. 0,5 - 0,6 drar min med aningen flåkörning.