handdator

Visa fullständig version : Bakhjulsåkning



Nilsson
2008-07-23, 16:36
satt och läste lite på SMC om körningarna på sjöborakan ,och visst e det konstigt , ingen gillar att de kör som galningar där men ändå kör folk dit just för att kolla på det ,sen skrev någon att (citat ) visst e de duktiga men tänk om något händer ,de kan väl vara duktiga där det är inhägnat och finns hjälp om något händer . nu frågar jag mej finns det någon bana där de får göra detta , och svaret är nej . alltså måste det göras på vägen

Gert
2008-07-23, 17:22
Enligt min mening är det inget "måste" att köra på bakhjulet och riskera att folk runt omkring en far illa, men som du skriver är det konstigt att folk kör dit, där är ju inte ens hög mys faktor på stället. Det enda som skulle kunna få dit mig är den stora samlingen motorcyklar att vila ögonen på och nej jag har inte varit där i år och det blev endast en gång ifjor,det finns betydligt bättre ställe som ditt med våfflor tex "Bialitt" trevligpersonal och mysig atmosfär

Nilsson
2008-07-23, 21:11
och idag var jag nere i smyge där gubbarna från motorhistoriska klubben träffas , och dessa bus kör inte , sen blev det våffla på Gibssons i svedala och inte en ända bakhjulskörning där heller

tomahs900
2008-07-24, 21:48
Måste få tilägga att alla som vistas på sjöborakan e inte skyldiga...mänga
som kör dit för att snacka skit bara.....har inte ens hojjen igång fråns de e dags att
köra vidare...
Finns dessutom ingen lag som säger att det skulle vara olagligt att
framföra en mc,mobed på enbart ett hjul.

Sepe
2008-07-25, 10:30
Var igår på Göteborg med polare och på vägen hem körde han volvon ca 110-120km/h, då blev vi omkörda av en sporthoj körandes på bakhjulet. Vi tappade hakan båda när han kom. Hojen bara fortsatte vidare på bakhjulet och till slut såg vi den inte. Snabb gick det, han måste kört ca:140.

Gibson
2008-07-25, 10:36
Ansvarslöst att göra så i trafiken, leka kan man göra på bana inte utsätta andra trafikanter för fara.:mad:

PatrikAdolfsson
2008-07-25, 10:41
Fattar inte att de vågar köra så i trafiken.

Mötte flera stycken på bakhjulet i onsdags när jag var ute med Vulcan Riders runt Stockholm.
Både på motorvägar, i stan och på landsvägar...

Såg en avåkning också... Låg en sporthoj på en åker och killen satt och hade ont i vägkanten... Verkar ha gått bra denna gång..

Ett gäng sporthojar körde om oss på en 70 väg och när det kom mötande körde de om oss på INSIDAN!!! Ingen respekt alls....

Molgan
2008-07-25, 10:59
och när det kom mötande körde de om oss på INSIDAN!!! Ingen respekt alls....
Trodde att anledningen till att glidare alltid kör i tät och bred kortége-formation samt oftast är utrustade med mopedisthåv (2 meter breda motorbågar med mugghållare) var att förhindra sånt, bättring. :D

PatrikAdolfsson
2008-07-25, 11:12
Trodde att anledningen till att glidare alltid kör i tät och bred kortége-formation samt oftast är utrustade med mopedisthåv (2 meter breda motorbågar med mugghållare) var att förhindra sånt, bättring. :D


Japp. Men då de börjar köra slalom mellan oss var det bäst att hålla avståndet...

turbo
2008-07-25, 15:15
bakhjulsåka är kul! jag undviker att göra det bland trafik men på en tom landsväg ser jag inga problem med det.

den här frågan har diskuterats i evigheter men jag tycker så länge man kör med skallen så är det upp till var och en hur många däck man vill ha i asfalten :)

pewa
2008-07-25, 15:32
Själv är jag rätt kass att köra på bakhjulet :) Däremot håller jag med turbo, det handlar om hur och var man gör det, att välja sina tillfällen helt enkelt.

Jan-Olov
2008-07-25, 16:03
Fattar inte att de vågar köra så i trafiken.

Mötte flera stycken på bakhjulet i onsdags när jag var ute med Vulcan Riders runt Stockholm.
Både på motorvägar, i stan och på landsvägar...

Såg en avåkning också... Låg en sporthoj på en åker och killen satt och hade ont i vägkanten... Verkar ha gått bra denna gång..

Ett gäng sporthojar körde om oss på en 70 väg och när det kom mötande körde de om oss på INSIDAN!!! Ingen respekt alls....

En liten undring, kan det vara så att det är eumoppeförarna som vuxit upp och tagit den dåliga trafikmoralen med sig nu när det kör MC. Många av förarna som kör eumoppe verkar sakna respekt för den fara som det är i trafiken jag höll på att klämma en ung flicka i går med arbetsbussen, hon körde igenom en korsning utan att titta sig för och jag kom från höger. Flickan stannade vid sitt hem bara några meter längre fram så jag körde fram till henne och frågade om hon inte såg mig, hon tittade lite frågande på mig när jag sa vad som höll på att hända och säge det är ju högerregel, jag visade på min vänstra sida och sa att du kom denna sidan hon ser väldigt frågande på mig och sedan fattar hon och säger, oj förlåt. Jag hade inte slagit mig men jag tänker på hur hon hade sett ut i kortbyxor och linne samt hjälm.

Jan-Olov

Molgan
2008-07-25, 16:10
Gjorde min första ofrivilliga slangning häromdan. Stannade för en fotgängare i en korsning då 2 killar på en moppe försökte tränga sig på insidan. Min körskolelärares ord om att "såna ska man inte släppa förbi" ekade i huvet så jag drog på och hojen reste sig. Vet inte om jag eller moppedisterna blev mest förskräckta när jag ylade förbi med framhjulet i vädret.

Var idag och testade lite på högfartsbanan för mig själv, man måste ju vara förberedd till nästa gång. Få upp hojen är inga problem, att hålla hjulet uppe utan att stegra över och att lägga ner hjulet snyggt å fint är desto knepigare. Blev lite bättre med övning men till slut fick jag åka och köpa nytt styre. Asfalten är hård..

PatrikAdolfsson
2008-07-25, 16:52
bakhjulsåka är kul! jag undviker att göra det bland trafik men på en tom landsväg ser jag inga problem med det.

den här frågan har diskuterats i evigheter men jag tycker så länge man kör med skallen så är det upp till var och en hur många däck man vill ha i asfalten :)

Håller med fullständigt! Det ser skitkul ut faktiskt :D Men som du säger så kör man med skallen så...