handdator

Visa fullständig version : Använda film som avskräckning



pewa
2008-07-22, 00:32
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/filmolycka.jpg

Använda film som avskräckning

Länk till filmen: Drive Carefully (http://www.youtube.com/watch?v=e2LGcVes4Uo)

Budskapet är tydligt: kör vårdslöst och det drabbar inte bara dig utan
även människor du har kring dig. Det är brittiska armén som producerat
filmen i syfte att varna sina soldater från att köra oansvarigt, man säger
till och med att det kan vara farligare att köra oansvarigt än att strida
vid fronten.

Man kan anta att filmens regissör, Golley Slater, är ute efter en hög
chock-faktor genom att göra filmen intensiv och känslomässig.



Tror ni en sådan här film kan ha någon effekt eller är vi redan
övergödda med propaganda om att köra försiktigt?

Vad känner ni när ni ser den?

Maestro
2008-07-22, 09:14
Jag tycker det hjälper en att tänka till en extra gång liksom alla dessa youtube-klipp med incidenter. De bevisar ju bara att man inte är nån stålman på hojen, tvärtom.

Nina
2008-07-22, 09:52
Jo man tänker nåt varv extra men det kan också bli omvänt; för mycket filmer och info kan tyvärr avtrubba till slut.

Banditen
2008-07-22, 12:16
Varje olycka har en orsak. Vilken omkörning, va!?!?!>:(

Fredd
2008-07-22, 18:43
Den här filmen kändes ganska mkt tyckte jag, den var bättre än många liknande som jag har sett.

Men den påverkar mig bara för stunden, jag tror jag kör på samma sätt ändå. Att ändra människors körstil tror jag är väldigt svårt när den väl satt sig. Fungerar film? Nja, jag tror inte det.

Molgan
2008-07-22, 19:19
En sån här film gör ingen skillnad på egen hand, krävs mer för att ändra betéenden i någon högre grad. Däremot gör den nytta i ett större perspektiv, vi är visserligen rätt överösta med pekpinnar och vana att se specialeffekter osv men många bäckar små. Det finns ganska pålitliga undersökningar som visar att sådana här filmer faktiskt har en effekt om än sekundär. Att säga åt nån "kör försiktigare" har ingen effekt, men oftast vänder man sig i första hand till anhöriga. Om ens barn eller fru/man tar till sig budskapet och säger åt en att ta det försiktigt så lyssnar man nog mer än om man får det framlagt i nån kampanj på TV.

pewa
2008-07-23, 00:38
Varje olycka har en orsak.

Sant och eftersom orsaken inte alltför sällan är mänsklig faktor kanske det finns lite vinning i en sån här film. Håller med Molgan i många bäckar små.

Nu börjar den redan tappa sin effekt men första gången jag såg den blev det ett "Oj.."


Raderade ett par inlägg som var lite väl långt från ämnet.
(Har ni några frågor kring moderering är det bara att höra av sig!)

Mats Liifv
2008-09-14, 15:03
Förhoppningsvis kan den stämma till eftertanke.

Dessvärre tror jag att många tänker "Det drabbar inte mig!" För egen del tänker jag, "Varför skulle det inte drabba mig, om det drabbar andra?"

Om man har varit med om en rejäl krasch, antingen som offer eller som medåkare tror jag att man, normalt funtad, inser sin dödlighet. För många är det nog så att det är först då det verkligen går in vilka konsekvenser en, till synes, banal avåkning kan ge.