handdator

Visa fullständig version : Telefonförsäljare



Nina
2008-07-17, 19:54
Det ringer nästan varje dag om man inte kopplar in NIX Telefon. Nu har jag ringt NIX Telefon (020-27 70 00) och hoppas det ska sluta ringa varje dag här. Det jobbiga är att det är samma företag här och där, för några dar sen ringde en kille från Drömresan och erbjöd två lotter till priset av en. I dag ringde en tjej från samma ställe och erbjöd samma sak. *suck*

Det måste vara desperata och jag blir lika förbannad varje gång. Jag säger först vänligt Nej tack, vi är inte intresserade. ÄNDÅ ska man lägga fram sitt argument! :mad: Det är då jag kroknar och frågar ”Vilken svenska är det du inte inte förstår: Nej eller Nej?”.
Fortsätter de ändå babbla på så avbryter jag och säger ”Vi har inga pengar!!”

Då blir det kul, man hör hur människan stakar sig och samtidigt funderar starkt över hur sjutton människan ska sälja nåt till en som säger sig inte ha pengar. DET är ett väldigt bra motargument! :D

I dag tänkte jag ta hojen och köra en runda bort till fiket men himlen öppnade sig visst… Vilken skur och så mycket vatten!! :eek:
Och på väg hem ser jag blixten och hör åskan. ”Helv…! Datorerna och modemet!!” tänker jag. Det har gått sönder flera gånger förut, jag har kommit på att blixten tycks dra sig till modem och routers. I detta hus bodde ett äldre par, de hade inget bredband men uppringt internet. Deras villalarm gick aldrig sönder när åskan drog förbi. Vi hann inte mer än flytta in och koppla in allt så kom åskan och vips stack routern, villalarmet och telefon åt skogen. Det går några tusen spänn i ett svep där så jag drar ur allt som heter modem, router, datorer och skrivare när jag hör åskan. Annars sticker larmet och diverse datorprylar...

Någon hojtur blev inte av, klockan blev lite för sen när det äntligen blev uppehåll. Just nu är det mulet så det ska väl regna snart igen, det ser så ut på himlen. kanske kan jag lufta hojen i morgon istället. :)

Jan-Olov
2008-07-17, 21:13
Köp ett överspänningsskydd till din telefon. Det bästa är att montera det på inkommande ledning precis där det kommer in i huset. http://www.thunderguard.se/askskydd_tele.html
Detta är bara ett exempel på vad som finns men de arbetar med samma princip.
Bara ett förslag.

Jan-Olov

Nina
2008-07-18, 06:31
Det bästa är att montera det på inkommande ledning precis där det kommer in i huset.

Tack för förslaget! :)
Men vi och inte ens Telia vet vilket jack som är det första i huset. Alla ledningar är nergrävda från skåpet till huset och när de var här för att koppla in ett jack till så var alla jack i huset ”första jack”, de är alltså likadant kopplade allihop så han visste inte vilken av dom som är huvudjacket... :rolleyes:

Jan-Olov
2008-07-18, 08:55
Det var mycket dåligt av telia, ta två äldre telefoner med sladd och propp med en plastpinne, titta runt om utanför huset om du kan se ett kopplingsskåp som är telias och anslut den första telefonen i det jack som är närmast skåpet. Lägg av luren och sätt i nästa telefon i ett jack, är telefonen död så ligger den efter, gå nu runt och prova jacken där det är tyst ligget det efter. Anteckna vad du gjort så kommer du snart på vilket som är först. Detta sätt förutsätter att alla jacken är rätt kopplade anars fungerer detta inte, obs allt som är anslutet till telefonledningen måste plockas ur först. glömm inte källaren första jacket kan mycket väl vara där om det är kabel in det kan även vara en eldosa. Lycka till.

Jan-Olov

Molgan
2008-07-18, 09:48
Jacken är väl parallellkopplade, men det borde ju finnas nån huvudledning in?

Nina
2008-07-18, 09:55
he he, han letade runt i hela huset, öppnade alla jack och kikade och han kunde inte hitta till första jacket. Det spelar ingen roll vilket jack man stoppar i en telefon i, alla funkar.

Jan-Olov
2008-07-18, 11:12
Jacken är väl parallellkopplade, men det borde ju finnas nån huvudledning in?

Jacken är inte paralella om det är rätt kopplat, dom ligger i serie därav plastpinnen som skall bryta upp slingan. Överkopplingen sker i telefonen åtminstone i de gamla. Om du tänker efter så har du nog varit med om att det bryter om du talar i telefonen och någon annan lyfter luren. På många telefoner som inte telia sälger fungerar inte nästa jack om den är inkopplad för där sker ingen överkoppling, då återstår bara att bryta av plastpinnen. Detta gäller de gamla telefonjacken inte om det är modular utag.

jan-Olov

Molgan
2008-07-18, 13:45
Jacken är inte paralella om det är rätt kopplat
Precis, men det låter ju inte som att de är rätt kopplade. =) Telia borde väl ändå kunna hitta ingående ledning å skarva på ett överspänningsskydd tycker man.

Jan-Olov
2008-07-18, 17:49
Vist borde de kunna, men om viljan fattas så är det omöjligt. Jag har arbetet som elektricker i en faslig massa år och på byggen då var telias gubbar hopplösa att ha med att göra. Jag märkte att det blev lite bättre när några elektiker tog anstälning på telia , men de kom oftas tillbaka efter något år. Till Katarina. Är det en kabel in så kolla alla kopplingsdosor med lock troligen ett fäst med skruvar i källaren.

Jan-Olov