handdator

Visa fullständig version : PPM



Gibson
2008-07-14, 18:44
Fan jag var inne och kollade mina ppm fonder idag och såg att dom har fallit med 27% i år, :confused::eek:vad gör man åt det? Ska jag få panik, det är ju 20 år kvar till pension och jag läste att dom där fonderna utgör ca 10 % av din totala pension.:confused:

Nina
2008-07-14, 19:02
Anlita en fondbyrå som byter åt dig så du inte tappar värde hela tiden. Jag har en sån, när börsen i USA föll pga bostadskrisen nyligen så bytte de ut div fonder till svenska för här hade det inte börjat gunga än. Nu gungar det här men inte lika mycket som det gjorde där borta.

Gibson
2008-07-14, 19:34
Anlita en fondbyrå som byter åt dig så du inte tappar värde hela tiden. Jag har en sån, när börsen i USA föll pga bostadskrisen nyligen så bytte de ut div fonder till svenska för här hade det inte börjat gunga än. Nu gungar det här men inte lika mycket som det gjorde där borta.
Vad har du för fondbyrå och vad kostar det?

Nina
2008-07-14, 19:40
Jag har Monistor, kostar 575 kr per år. Kan vara värt så slipper man själv sitta och leta och byta och hålla på.

Gibson
2008-07-14, 19:42
Jag har Monistor, kostar 575 kr per år. Kan vara värt så slipper man själv sitta och leta och byta och hålla på.
Är det inte Monetar du menar?

Nina
2008-07-14, 19:44
Javisst ja, det är det ju. Monetar! Monistor betalar jag när jag får en faktura för trycksaker...

Nina
2008-07-14, 19:44
Jag är inte riktigt här ännu verkar det som...

Nina
2008-07-14, 19:45
Hissen gick väl inte ända upp här... :o *gapskratt*

Gibson
2008-07-14, 19:52
Hissen gick väl inte ända upp här... :o *gapskratt*
Jag var inne på deras hemsida och kollade och man kan ju registrera sig där men frågan är ju vilken portfölj man ska välja med tanke på att det har gått ner så mycket som det har gjort. Jag har ingen koll på hur det här med fonder funkar och är inte alls insatt.

Jan-Olov
2008-07-14, 20:10
Det här med att sköta sin pension själv tycker jag är ett elände jag har noll koll på fonder och jag begriper inte ett smack på skiten. Det måste vara en bankman som sysslar med sådant eller ha ett specialintresse av det. Jag anser att det är helt fel att den vanliga knegaren skall få ett sådant stort ansvar över vilken pension han skall få eftersom oftas begiper vi det inte. Ett jäkla SKIT.>:(

Jan-Olov

Gibson
2008-07-14, 20:15
Det här med att sköta sin pension själv tycker jag är ett elände jag har noll koll på fonder och jag begriper inte ett smack på skiten. Det måste vara en bankman som sysslar med sådant eller ha ett specialintresse av det. Jag anser att det är helt fel att den vanliga knegaren skall få ett sådant stort ansvar över vilken pension han skall få eftersom oftas begiper vi det inte. Ett jäkla SKIT.>:(

Jan-Olov
Kan bara hålla med.

Molgan
2008-07-14, 20:24
Har vägrat sätta mig in i fondkarusellen och har låtit allt hamna där det hamnar när man inte gör något aktivt val (och det lustiga är att det verkar vara det ekonomiskt mest fördelaktiga..). Var emot tilltaget redan innan det drevs igenom och tycker det är ett gigantiskt fiasko.

Jan-Olov
2008-07-14, 22:04
Har vägrat sätta mig in i fondkarusellen och har låtit allt hamna där det hamnar när man inte gör något aktivt val (och det lustiga är att det verkar vara det ekonomiskt mest fördelaktiga..). Var emot tilltaget redan innan det drevs igenom och tycker det är ett gigantiskt fiasko.

Vi var nog många som blev lurade av våra banker åtminstoe jag. Banken hävdade att jag var tvungen att välja för att det inte skulle mer eller mindre gå åt pipan, men jag tror att tjänstemannen viste inte bättre och så ville de sälja sina egna alternativ. När jag får systemet förklarat så känns det så apstakt att det är svårt att ta det till sig.

Jan-Olov

turbo
2008-07-15, 06:53
ppm är i grunden en bra tanke men alltför många människor vet inte hur det fungerar och tycker det är för krånligt.. då får det motsatt effekt.