handdator

Visa fullständig version : Videokamera, filmning m m



Nina
2008-07-14, 08:24
Jag köpte en videokamera att ha på hojen, en Panasonic SDR-SW20 (http://www.panasonic-center.se/bilder_high/sdr_sw20.html). Från början var jag kritisk till den, det stod i nåt test jag läste att den saknade en gänga för stativ så den som vill filma med stativ får titta på annan kamera. Nu kikade jag på den och vad finns under den om inte en gänga för stativ? Jamen så bra då, tänkte jag och kom hem med en ny kamera som är stöttålig från ca 1 m, vattensäker till ca 1,5 m djup och dammtålig.

Först tänkte jag hänga dit min andra videokamera, en vanlig DV-kamera men den skulle nog vibreras sönder. Och regnar det så är den förstörd sen.… :rolleyes:

Nån sågade bildkvaliteten men jag tycker inte den är så hemsk. Den blev hemsk när den hamnade på Youtube för där komprimerades filmen ytterligare trots att jag redan komprimerat den så nu vet jag det till nästa gång — låt bli att komprimera den hemma före uppladdning till Youtube. Även ljudet blev starkt komprimerat på Youtube så BMW:n låter som nån skördetröska eller nåt ha ha ha!

Den är ganska liten och på BMW:n satt den så fint på blinkersen. Jag hade monterat mitt GPS-fäste som kamerastativ (!) för skruvens gänga passade i kamerans gänga, GPS-fästet fick alltså agera kamerastativ på hojen. Och där satt den bra hela tiden. Lätt att nå med handen och bara trycka på knappen för inspelning och stänga av.

När jag körde runt med den på hojen tänkte jag att det blir väl en rätt skakig film det här, man lär väl inte se nåt som den skakar till ibland på fästet, funderade jag och förväntade mig det värsta. När jag såg filmen senare i datorn var det första jag tänkte ”Man ser ju visst bra!”, så farligt skakigt var det inte för att ha suttit på blinkersen som är fjädrande. :)

Får se nu om den kan sitta där jag tänkt på Trajan, annars måste jag köpa ett stativ som passar.