handdator

Visa fullständig version : TKC80 - synpunkter?



Molgan
2008-07-13, 18:34
På nya hojen satt det Metzeler Tourance, bakdäcket rök och blev utbytt till ett Scorpion (som fått sämre kritik men funkar fint på asfalten iaf). Däcken funkar oerhört illa på grus dock, höll på att ta en ofrivillig tur ut i snårskogen när jag kom i lite för rask takt längs en grusväg med passagerare bakpå, och jag funderar på att skaffa nått greppigare.

Det däck som verkar mest lovordat för blandad grus/asfalt-körning är Continental TKC80 (http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyres/tkc80.php), någon som har erfarenhet av detta, hur mycket sämre blir vägegenskaperna på asfalt jämfört med tourancedäck tex? Vibrationer? Livslängd?

Nina
2008-07-14, 08:28
Jag har sett många köra runt med TKC80 på grus. De verkar ha bra bett på gruset. På asfalt säger de som vet att de funkar också men bäst är de på gruset. Besök www.soe.se (http://www.soe.se) och kika där vad de säger som kör oftare utanför än på vägarna.

pewa
2008-07-14, 22:21
Har också hört en del positivt om TKC80. Av det jag läst verkar det dock passa den som kör mer grus än asfalt, även om det funkar på båda.

Molgan
2008-07-15, 18:32
Har också hört en del positivt om TKC80. Av det jag läst verkar det dock passa den som kör mer grus än asfalt, även om det funkar på båda.
Mjo, och det blir ju mer mil på asfalt än grus. Men det är på grus man känner att det inte räcker till som det är nu, och då jag kör rätt så städat ligger jag inte direkt på gränsen av vad de nuvarande däcken klarar på asfalt heller. Kanske bäst att helt enkelt slå till, är det helt värdelöst på asfalt så kan man alltid byta tebax å bara köra TKC80 när det vankas långa grusäventyr.

turbo
2008-07-17, 20:09
Mjo, och det blir ju mer mil på asfalt än grus. Men det är på grus man känner att det inte räcker till som det är nu, och då jag kör rätt så städat ligger jag inte direkt på gränsen av vad de nuvarande däcken klarar på asfalt heller. Kanske bäst att helt enkelt slå till, är det helt värdelöst på asfalt så kan man alltid byta tebax å bara köra TKC80 när det vankas långa grusäventyr.

om du kör mer "utmanande" på grus och asfalt mer är transport tycker jag du ska slå till! snackade med en kompis som testat samma däck och han sa att de funkade bra på asfalt också så länge man inte pressar järnet i skarpa kurvor, men det är väl inte din hoj till för heller? :)

Molgan
2008-07-17, 23:18
..så länge man inte pressar järnet i skarpa kurvor, men det är väl inte din hoj till för heller? :)
Nja, har försökt få knät i backen ett par gånger utan framgång. :p

Molgan
2008-09-09, 22:52
Nja, har försökt få knät i backen ett par gånger utan framgång. :p
Hm nu har jag i alla fall lyckats med det, skrapsår gör ont. ^^ Har äntligen fått på en uppsättning TKC80 och är grymt nöjd! Betydligt bättre på vägen än karoo/MT21-kombinationen jag körde med på norrlandsträffen och inte så mycket sämre offroad. Lite bångstyrigare i lera och sand men överlag det perfekta däcket för hojtypen. Körde ju tillome lite asfaltsbana i helgen och det funkade. =) Till skillnad mot Karoo släpper TKC80 mycket behagligare på grus vilket gör körning på sladd ett sant nöje. Enda direkta problemet är att hojen ormar sig rätt mycket över 150kmh, men det gör inget då jag beställt ett mindre framdrev och högfartstouring snart är ett minne blott.

Johan T
2008-09-15, 22:50
Som grusdäck är TKC80 väldigt bra till tunga äventyrshojar men på asfalt i hög tempo mindre bra, och slitstarka (för däcktypen) Sedan är det ett problem till med TKC80 och det är när det är vått och kallt = mycket lömska (hala)

Till lättare offroad hojar är Michelins T63 bättre alternativ till grusåkning och lätt enduro.

Molgan
2008-09-15, 23:50
Som grusdäck är TKC80 väldigt bra till tunga äventyrshojar men på asfalt i hög tempo mindre bra, och slitstarka (för däcktypen) Sedan är det ett problem till med TKC80 och det är när det är vått och kallt = mycket lömska (hala)

Till lättare offroad hojar är Michelins T63 bättre alternativ till grusåkning och lätt enduro.
Ja som sagt dom är rätt slingriga i hög fart men beter sig städat i laglig fart, rullar mjukt och tyst och har bra bett i kurvorna. Känns som att framdäcket släpper lätt vid hård inbromsning rakt fram, stoppies är uteslutna för däcket kasar tidigt även på torr och fin asfalt.

T63, ser ut å bita bättre i sand å lera. Hur funkar dom på asfalt? Ska kanske pröva ett par när jag lyckats slita ut de nuvarande (nån gång nästa år).

Johan T
2008-09-16, 22:24
T63, ser ut å bita bättre i sand å lera. Hur funkar dom på asfalt? Ska kanske pröva ett par när jag lyckats slita ut de nuvarande (nån gång nästa år).

Du kan jämföra dom med TKC 80 för jag märkte ingen skillnad mellan däcken när det gäller asfalt.

Folk får säga vad dom vill om nabbadäck men jag tycker dom är värdelösa på asfalt :( Jag kör 20 % grus och då har jag valt asfaltsdäck och kommer inte att sätta på nabbadäck något mer. Köper hellre en träskmoppe som komplement till kvartstonnaren med nabbadäck!

Molgan
2008-09-16, 23:53
Folk får säga vad dom vill om nabbadäck men jag tycker dom är värdelösa på asfalt :(
Ja visst är dom det, men jag ser asfalten allt mer som trista transportsträckor mellan gruspartierna så jag har inga problem att svälja vissa tillkortakommanden. Min inställning kan ha ett samband med att det knappt finns några roliga asfaltsvägar här uppe i norr. :rolleyes:

Johan T
2008-09-17, 10:01
Ja visst är dom det, men jag ser asfalten allt mer som trista transportsträckor mellan gruspartierna så jag har inga problem att svälja vissa tillkortakommanden. Min inställning kan ha ett samband med att det knappt finns några roliga asfaltsvägar här uppe i norr. :rolleyes:

Förlåt jag uttryckte mig lite klantigt:p
Jag tycker fortfarande att dom är kassa på asfalt men om man prioterar grus så är det definitivt bästa val. Jag håller på att letar uppsättning fälgar till så man kan skifta efter humör, tyvärr är det så förbaskat dyrt hitta kompletta fälgar med skivor.

Ni har väldigt vackra asfaltsvägar i norr men kan bara hålla med att dom har för få kurvor.

Jo det var en sak till, kör man med nabbadäck på asfalt över 110 km/h längre tid upplevde jag att det tog kål på däcken ganska fort.

GeCe
2008-11-01, 06:36
Läste på ett annat forum att man ska akta sig för TKC80 som är tillverkade i Korea som har dålig livslängd. De som är tillverkade i Tyskland har tydligen en gummiblandning som håller bättre i vårt klimat.