handdator

Visa fullständig version : Dagens händelser



Nina
2008-07-12, 20:13
I dag har det hänt saker. Jag har kört Båvenrundan som MCHK Sörmland ordnade. Mycket fina vägar och tänka sig, jag fick så pass mycket poäng att jag fick ett pris. Ha ha nä *alla* får ta ett pris.
Så jag kikade på verktyg och annat men såg först inte Triumphhandduken, när jag såg den knep jag den direkt. Så det var mitt pris förutom en plakett.

Det var ca 12 mil hela rundan, de hade skyltat dåligt vid en rondell så vi körde och körde och körde tills en vaknade upp och tänkte till. Det här måste vara fel, vi får vända sa han och så vände vi allihop. Men vid en rondell blev det tokigt så vi körde fel igen…
För att göra en lång historia kortare så hittade vi rätt till slut.

Det bjöds på pastasallad, här fantiserade jag om salladsblad av olika sort och gurka och diverse massa andra grönsaker och fåtal makaroner, mmm låter gott. Men när jag såg pastasalladen såg jag bara kalorier framför mig. Det var ett fåtal gurkbitar, ett fåtal oliver, väldigt lite majs och paprika och en hel drös makaroner! Det var bara makaroner och sallad såg man knappt röken av. Hungrig var jag så jag slevade i mig den i alla fall och så åt jag min fibermacka med ägg på och en banan för energins skull.

Sen bar det av hemåt och när jag kör den berömda Bulten som är så poppis bland hojförare får jag se en kille köra av vägen. Jag kom precis i ena kurvan och får se ett dammoln framför mig. Först trodde jag att bilisten jag mötte sprätte grus där, det är en liten grusväg in där i den andra kurvan.
Bråkdelen av en sekund senare ser jag en fotograf springa upp ur diket på andra sidan vägen och mot killen som körde av.
Men hon var så förvirrad (antagligen av chock) att hon hade ingen aning vad hon skulle göra. Först framme men fullständigt borta.
Jag gick in bland buskarna och frågade henne ”Andas han?” och fick till svar ”Andas?”. Stackar'n, hon var helt borta i handlingen men jag hörde hur han andades men det rosslade. Sen gick jag bort till killen som ringde 112 och berättade att han andas men det rosslar och vilken väg det är, väg nr 257. Sen körde jag bort till en annan kurva och satte på mina varningsblinkers jag har på hojen och vevade tecken åt folk som kom att sänka farten. Det var dock uppskattat av sporthojarna, de gjorde tummen upp. Man vill inte att fler ska köra av där eller in i fordon som står vid vägkanten eller in i folk som springer där. Ambulanshelikoptern kom ganska snabbt men det dröjde innan den kunde lyfta, de måste stabilisera honom först.

Det är tur jag har gått L-ABC hos Röda Korset, man kollar alltid andningen först. Finns den kollar man eventuella blödningar men jag kom på att det är bra om jag går en L-ABC för hojar också för min stora fråga var: Ska man lägga honom i framstupa sidoläge och ordna fri luftväg? Men kan man verkligen göra det? Det var en del frågor som kom under tiden.

Att han andades men rosslade kan ha att han bröt revben och punkterade lungorna eller så bröt han nacken alternativt både och. Jag hoppas det går bra för honom trots allt men han var ganska illa däran. Han hade fått framhjulssläpp och flugit ca 5 m rakt ner i diket och landat bakom buskagen. Det var tur i oturen att det fanns en fotograf i diket mittemot för man hade aldrig upptäckt killen annars.

Ser du en mc-olycka så ta aldrig av hjälmen om killen/tjejen andas!!

Läs mer här hur du ska göra vid en olycka. (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=326)