handdator

Visa fullständig version : Vad kör ni med för bensin?



Fredd
2007-06-02, 13:16
Den ständiga frågan, ska man köra med 95 eller 98 oktan?
Jag har hört för- och nakdelar med båda två men kan för lite för att uttala mig. Jag kör på 98 oktan, av gammal vana framförallt.

Vad kör ni med?

Jåke
2007-06-03, 11:10
Jag kör 95 oktan av den enkla anledningen att det är bortkastade pengar att köra på 98. Min hoj är inte så trimmad att den behöver ett högre oktantal, och det är inte din R6:a om du inte gjort nåt med motorn?

Alla japanska motorcyklar tillverkade i början av 80-talet och senare är byggda för att gå på blyfri 95-oktan så varför betala extra för nåt som kanske, kanske ger en halv hk extra under gynnsamma förhållanden.

pewa
2007-06-03, 13:59
Jag kör på 95 också, aldrig fått nån riktigt vettig anledning till varför man ska ha 98? Om man inte kör trimmat eller tävlar då.. men då är det väl ännu högre oktantal som gäller.

Scorpio
2007-06-04, 08:56
Eftersom hojen inte är trimmad/höjd kompression kör jag på 95 oktan.

turbo
2007-06-04, 19:23
jag brukar köra efter vad som står i instruktionsboken, oftast 95, så jag kryssade det.

nån som testat v-power?

Nilsson
2007-06-04, 19:30
på Kawasakin kör jag med 95 oktan , men intrudern går bäst på 98 , senden gamle hinkenska ju ha blytillsats och 98 ,pratade med Mc polis och han sa att de kör alla sina hojar på 98 då detär renare bensin , men ska jag vara ärlig så tror jag inte det spelar någon roll

Jåke
2007-06-04, 23:04
nån som testat v-power?
Dyr lacknafta, för det är ungefär vad du får. Bensin utspädd med "oktanbooster". Det sägs att den rengör och det kan jag inte uttala mig om, det stämmer säkert.

Vissa påstår sig fått bättre motorgång och mer effekt också, men det kan man inte veta utan att mäta. Beror nog väldigt på fordonet, på hojar tror jag inte det har just nån större effekt. Jag märkte då ingen skillnad som inte lika gärna kunde varit placeboeffekter.

Jåke
2007-06-04, 23:07
pratade med Mc polis och han sa att de kör alla sina hojar på 98 då detär renare bensin
Det är samma bensin med runt 5% inblandning av sprit och lite annat. Om jag inte minns fel (det kan jag mycket väl göra) innehåller 98 lite oktanhöjande tillsatser bara.

Nån jobbar säkert på bensinbolag och kan lämna fakta i målet, jag gissar grovt. ;)

Nilsson
2007-06-04, 23:15
jag märker skillnad , på intrudern den går jämnare på 98

TcAnders
2007-06-06, 09:43
Alla crosshojjar jag haft har jag kört med 98..

// Anders

Fredd
2007-06-07, 22:49
Jag kör 95 oktan av den enkla anledningen att det är bortkastade pengar att köra på 98. Min hoj är inte så trimmad att den behöver ett högre oktantal, och det är inte din R6:a om du inte gjort nåt med motorn?

Alla japanska motorcyklar tillverkade i början av 80-talet och senare är byggda för att gå på blyfri 95-oktan så varför betala extra för nåt som kanske, kanske ger en halv hk extra under gynnsamma förhållanden.


Det ända som är ändrat på R6:an är nya utblås. Jag har funderat på att testa 95 och se om man känner någon skillnad, men det är väl tveksamt. Men man vet ju inte om det är så att motorn kanske mår sämre i längden av 95 istället för 98. 98 ger väl en renare förbränning?

Jåke
2007-06-07, 22:56
Men man vet ju inte om det är så att motorn kanske mår sämre i längden av 95 istället för 98.
Nej, den är gjord för att köras på blyfri 95 oktan.

Fredd
2007-06-07, 23:00
Men man vet ju inte om det är så att motorn kanske mår sämre i längden av 95 istället för 98.
Nej, den är gjord för att köras på blyfri 95 oktan.

Då ska jag bryta vanan och ge det en chans! ;)

turbo
2007-06-11, 21:40
visst har v-power renare förbränning och sotar mindre?

pewa
2007-06-18, 11:14
visst har v-power renare förbränning och sotar mindre?


Det påstås så iaf!

[Spanaren]
2007-06-22, 09:12
körde på 95 med standard. nu kör jag endast 98 framförallt pga framflyttad tändning

Meanie
2007-07-22, 23:43
Min Mean Streak mår bättre av 98 än 95. Den är bara mappad med PCIII, luftburk och pro pipe men ändå märks skillnad... kan ju i för si va inbillning. Ja blir även piggare av red bull ska tilläggas..

pewa
2007-07-24, 18:26
Min Mean Streak mår bättre av 98 än 95. Den är bara mappad med PCIII, luftburk och pro pipe men ändå märks skillnad... kan ju i för si va inbillning. Ja blir även piggare av red bull ska tilläggas..


Hehe, man ska inte underskatta placebo-effekter 8)

duboisi
2007-07-25, 12:18
ja kör på v-power och det känns skillnad vill jag lova.. den går renare och sen känns det som den svara bättre, ja hoppas de inte är önsketänkande utan att det är fakta!! såg att jag var den enda som körde v-power.. min vän som kör yamaha fazer använder v-power han och tycker sig känna skillnad :P

carpelux
2007-07-31, 21:29
Självklart 95 Oktan. Kör hellre ett par mil extra för pengarna jag tjänar på det.

duboisi
2007-08-02, 23:06
Pengar verkar vara ett kärt samtalsämne!! hm, till att börja med så drar väl de flesta hojjar mindre än en bil så bara där har vi ett +, tanken på cykeln är ju heller inte så stor att plånboken märker någon överdriven skillnad på oktanhalterna.. OBS att detta är min åsikt, fritt fram att tycka som var och en vill.
Drick inte för mycket bara, kan bli lite snurrigt :P

Gibson
2007-08-03, 00:21
En jobbarkompis kör på v-powr och säger att han märker skillnad på bränsleförbrukningen och för honom så blir det inte dyrare + att hojen går bättre, han åker en BMW med insprutning.

pewa
2007-08-06, 19:56
Kul att höra hur vissa märker effekt av högre oktan och andra inte.. det här lär bli en olöst gåta ;)

Varför kör ni på den bensin ni gör, märker skillnad eller följer manualen? Jag har testat både 95 och 98 utan att känna nån direkt skillnad. Kör på 95 numer.. står minst 94 oktan i manualen så det borde funka!

Gibson
2007-08-06, 20:24
Jag kör på 95 oktan för jag märker ingen skillnad, min hoj går aldrig under 200 hur jag än gör ;D ;D ;D ;D.

tillbaks till allvaret, märker ingen skillnad när man kör någorlunda lagligt så 95 oktan blir det för att det är billigast.

Guzzi-Leif
2007-08-07, 00:08
Instruktionsboken säger 95 och "Molnets Broder" går bra på det, alltså tankar jag det.
Bränslekostnaden är ju en försumbar del av milkostnaden på de flestas mc så kör ni på det er båge mår bra av och som ni själva tror på.

Black_Adder
2007-08-14, 21:12
Håller med om att "V-pulver" ger jämnare gång och piggare motor!! Kör en gammal BMW K100 -92 på V-pulver och kommer att fortsätta med detta! Även Uralen från -06 får samma soppa och den går mycket bättre är på 95 oktan - så det så!! 8)

Fredd
2007-08-15, 01:27
Hur mycket dyrare är v-power jämfört med vanlig 95?

Gibson
2007-08-20, 10:48
Hur mycket dyrare är v-power jämfört med vanlig 95?


CA 80 öre.

Hasse i Kristianstad
2007-10-25, 07:32
Testade V-power när den kom. Chevan - märktes ingen skillnad. Citran - minskade bensinförbrukningen med ½ dl = 50 öre. Z3 - Ändrade motorljudet kändes piggare, den enda som nu körs på "racerbensinen"
Citran tankades med 98 när vi varit ute i europa och kört långt (södra Spanien)det ökade effekten pga att knackningsensorn inte reducerade pga knackning, då handlade det om hastigheter mellan 150 och 200.
Här hemma körs den på 95.
Mina mc körs på 95

samuraj
2007-10-28, 00:00
Kör på w-power tycker mig märka skillnad mot 95 kan ha med insprutningen
att göra.

TcAnders
2007-10-28, 22:32
98 oktan har jag kört i alla hojjar..

Är inte helt hundra på varför, men så har det blivit och det kommer säkerligen att fortsätta så framöver..

// Anders

Hamre
2007-10-29, 18:10
95 oktan, finns ingen anledning att köra på nåt annat än det som tillverkaren rekommenderar.
::) Jag tror inte det finns så många Mc-tillverkare som rekommenderar V-Power eller 98 oktan tex. Men det är min personliga åsikt!

Mr.Peter
2007-10-29, 20:07
Jag kör på 95 oktan och hittills har ingen behövt vänta på mig. ;D

Kanten
2007-10-29, 20:19
Lite fick vi allt vänta, sist vi körde ihop i Asarum ::) innan vi kom igång på Lördagen ;D

Själv kör jag alltid på det billigaste, 95 alltså 8)

Mr.Peter
2007-10-29, 22:02
Lite fick vi allt vänta, sist vi körde ihop i Asarum ::) innan vi kom igång på Lördagen ;D



Men Kanten då.....Jag låg ju först i vår grupp...Alltså väntade jag på att ni rest alla cyklarna som ramlat.....och så bommade vi första gruppen...och det var ju före sjöslaget så det kan du inte skylla på?Hur har vi det med minnet?...Hur skall det bli när du blir gammal? ;D

lasrberglund
2011-08-14, 09:47
Mår alla hojar bättre av att man kör på 98oktan istället för 95?
Har hört detta från flera håll.
Vad tycker ni?

Nina
2011-08-14, 10:08
Vet ej riktigt, vissa säger att mer etanol i bränslet är skadligt men jag tror nog tillverkarna tänkt på det, om det är en ny hoj så att säga. Däremot om det är en äldre hoj med förgasare är det nog bra att bestycka om den med lite fetare blandning. För att mera etanol i bränslet gör att den går snålare.

Det är mindre mängd etanol i 98 oktan säger de som vet, jag tankade upp hundkojan med 98 oktan i går och jag tyckte den svarade bättre, inte så jag märkte nån avsevärd skillnad med värre drag men jag tyckte driften var något lugnare i motorn.

Olle Å
2011-08-14, 12:16
Mår alla hojar bättre av att man kör på 98oktan istället för 95?
Har hört detta från flera håll.
Vad tycker ni?

har gjort ett experiment med min bil , en Chevrolet S 10, 00:a. Har tankat två gånger med E 85 bara för att kolla skillnaden.:confused:
Det som märks är att den blir lite mera svårstartad och behöver några sekunder på sig att få upp lite värme innan man åker iväg. Lite slöare med släpkärra efter. Men annars ingen större skillnad vid vanlig jämn hastighet. har ej kollar bränsleförbrukningen än , men gör det vid nästa tankning.:)
Har inte ändrat några inställningar alls.:rolleyes:
När det är en prisskillnad på nästan 5 kr/litern så.................:banana:

Nina
2011-08-14, 12:19
har ej kollar bränsleförbrukningen än , men gör det vid nästa tankning.:)

Ca 30% högre förbrukning menar de att det blir. I långa loppet går bränslekostnaden på ett ut. Det har de nog räknat ut, staten. Spelar nog ingen större roll vad man kör på för bränsle så blir bränslekostnaden ungefär detsamma. :rolleyes:

engström67
2011-08-14, 14:43
Jag tankar alltid det högsta oktantalet som finns på marknaden,typ v-power eller 98 oktan.Inte för att det märks någon skillnad utan är väl bara nåt man fått för sig.Nyss hemkommen från en tripp i Norge på 280mil,körde bara v-power-99oktan om jag kom över det,men som sagt märks INGEN skillnad mot 95. Hade en snittförbrukning på 0,45l,inte så farligt i tanke på alla serpentinvägar på både grus och asfalt och 370kg tot,vikt:)

akems
2011-08-14, 18:05
oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln

Seth
2011-08-14, 22:13
oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln

cetantal är för diesel.

Freda
2011-08-14, 22:45
Jaha ännu en tråd om Etanol...
För det första SKA man undvika etanol OM det nånstans i bränslesystemet finns gummislangar eller gummipackningar som inte tål etanol... de löses upp av etanolen i sinom tid.
Även en annan sak har vissa bilar problem men och det är att spridarna rostar, etanolen drar nämligen åt sig vatten.
Fördelar med etanol är högre oktantal och att när man trimmar en motor och optimerar den för etanol så kan man plocka ur fler hästar, men man får då även en högre förbrukning.
Det är ett annat blandningsförhållande mellan etanol / luft än bensin / luft och därav en högre förbrukning.
MEN jag tankar tex i min Chrysler (Town & Contry) 50% 95 och 50% E85 under sommaren och troligen går den på en för fet blandning från början för jag har samma förbrukning på ren 95 som 50/50 etanol/95.
Så om man börjar tanka ren etanol eller som jag blanda så ska man vara väldigt klar över att motorn kan ta skada om man inte ändrar blandningsförhållandet då man riskerar att motorn går på en för tunn blandning utan förändringar och då blir det alldeles för varmt i förbränningsrummet med ev motorras (brända ventiler / kolvar)

Freda
2011-08-14, 22:52
oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln

Ja oktan = hur hög kompression blandningen klarar innan den självantänder = Hög kompression med dåligt bränsle (låg oktan) så knackar motorn för att bränslet tänder när kolven är på väg upp.
(viss förtändning ska det vara men inte alldeles för tidigt)

lasrberglund
2011-08-16, 20:18
Frågan gällde BENSIN 95oktan eller BENSIN 98oktan. Vet att man ej ska köra på E85.

TMax500
2011-08-16, 20:33
Frågan gällde BENSIN 95oktan eller BENSIN 98oktan. Vet att man ej ska köra på E85.Bra rutet, tråden började definitivt spåra ur åt E85-hållet... :)

Jag vet inte om den mår bättre, men jag tycker att jag märker en skillnad på min TMax (500 cc, 40 hk, förgasare, effektsystem). Bättre gasrespons, friskare mellanregister och något mer varvvillig med 98 än 95. Kalla det inbillning den som vill, men jag "känner skillnaden i gashanden".

På min trajja däremot märker jag inte skillnaden på samma sätt (865 cc, 70 hk, effektsystem, insprutning).

Däremot påstår ju många att 98 är av högre kvalitet, så det blir ofta 98/VPower av det skälet. Om nu hojen drar runt 0,5 l så spelar prisskillnaden ingen roll i min värld. Den merkostnaden är ju fjuttig om man jämför med service, däck, försäkring, kapitalkostnad.

Och dessutom är det ju nöjeskörning det handlar om (till 80-90 % i mitt fall).

Freda
2011-08-16, 21:53
Mår alla hojar bättre av att man kör på 98oktan istället för 95?
Har hört detta från flera håll.
Vad tycker ni?

Jo jag vet vad tråden ursprungligen handlar om MEN! 95 oktan bensin går inte att få tag på UTAN etanol och dessutom kommer 95 ersättas med E10 som är 95 med 10% etanol istället för 5% som nu så diskussionen går inte att genomföra utan att ta hänsyn till detta.

Flera tillverkare rekommenderar att gå över till att köra på 98 när E10 kommer och troligen är detta för att det finns gummipackningar/gummislangar som inte tål etanol i den koncentrationen.

För att svara på ditt ursprungliga inlägg så mår inte hojen "bättre" av 98 om den inte behöver det. Att 98 rekommenderas har enbart med kompressionsförhållandet i motorn att göra för att en motor med hög kompression inte ska knacka med motorskada som följd.

Viragomannen
2011-08-17, 01:34
Hej svejs!
Oktan antalet anger hur lättantändligt bränslet är, alltså är 98 oktan mera "sprätt"på än 95 oktan,men detta visste väl dom flesta;)

Freda
2011-08-17, 21:44
Hej svejs!
Oktan antalet anger hur lättantändligt bränslet är, alltså är 98 oktan mera "sprätt"på än 95 oktan,men detta visste väl dom flesta;)

Du menar då alltså att 98 är mera lättantändligt då eller?

I så fall tänkte du nog fel för 95 är mera lättantändligt än 98 eftersom det självantänder vid en lägre kompression än vad 98 gör....
Men ju högre kompression du kan ha desto mera energi tar du tillvara på ur bränslet.
(mycket energi går till spillo i värmeutveckling)

Viragomannen
2011-08-26, 23:35
Jag säger det en gång till ju högre oktantal ju mer lättantändligt är bränslet detta är då det som står i teori böckerna för mc kortet.

Sedan hur nu detta påverkar motorn och körning det är utanför mina kunskaper:rolleyes:

Duke
2012-03-25, 15:21
95 oktan.

DearHunter
2012-03-25, 21:04
98 oktan..... Gillar inte att man tillsätter sprit. Sprit och hojåka hör inte ihop :)😃

Coax
2012-03-31, 08:58
Ok har haft 10% ethanol blanding i 95:an länge. Problemet är just att skiten drar till sig vatten.
Att hojjen går sämre om man kör den ofta det vetifan men när den har stått länge ja då kan man få problem för att det är vatten i tanken.

Ove
2012-03-31, 10:35
95 så klart! Jag förvarar mina hojar kallt och det finns då risk för att det kan bli kondens i tanken och då är etanolen bra. Dessutom är den billigast. :)

Hamre
2012-03-31, 10:50
95 så klart! Jag förvarar mina hojar kallt och det finns då risk för att det kan bli kondens i tanken och då är etanolen bra. Dessutom är den billigast. :)

Samma här 95 oktan och kallgarage!
Den som köper 98 oktan fast det inte behövs har gått på bolagens reklam.
Tanka Shell Power eller va den nu heter så blir ni av med ännu mer pengar!!

Mc-Bosse
2012-03-31, 12:50
Placebo? Vi skulle göra en blindtest med 95/98-bensin som det gjorts med elöverkänsliga som känt av besvär trots att alla i testet använda telefoner och annan elektrisk utrustning bevisligen varit avstänga.

Men bara det känns bra med 98 så. Problemet för er 98-tankare är väl att 98 börjar försvinna från mackar mer och mer?

Mats Liifv
2012-03-31, 18:47
Har alltid klarat mig bra på 95 oktan. För min del har jag aldrig märkt någon skillnad när jag tankat 98 oktan eller V-power. Andra säger sig ha fått både mer kraft i motorn och markant lägre bränsleförbrukning. Vi hade en diskussion här på forumet för ett par år sedan. Det påstods då att om man tankade 98 oktan skulle man få en lägre bränsleförbrukning. Testade under ett par veckor att köra på 98 oktan. Mitt prov visade inga skillnader alls, på varken det ena eller andra sättet.

pinnen
2012-04-06, 19:47
visst är det skillnad på 95 och 98, får renare förbränning med högre oktan, mer energi i bränslet med 98, knackningstendenser minskar. Moderna bilar som nyttjar knacksensorer maximalt får tidigare tändning och kompressionstrycket kan öka och ge högre effektivitet och kan dra mindre sås på dellast, på fullast så får du bara mera effekt och det är ju tråkigt? hojarna jobbar väl dock ej med knacksensorer så där går ju effektvinsten bort men du får renare motor och lite lite tunnare plånbok.

Sen ska man inte glömma spritskiten som har ännu lägre energiinnehåll och är det 10% i 95 och bara 5% i 98 så har du en vinst där med. Varför magra en mc motor och höja cylindertemperaturen bara för att snåla på ett par hundra om året? jag gör det inte, tankar enbart 98 men det är ju upp till var och en

rogga
2012-04-06, 20:31
Man fär inte glömma att med nya 95 så blir de till att göra som MC-Bosse, renovera soppakran och byta membran i förgasaren för de tål inte ethanol ;-)

rogga
2012-04-06, 21:34
Myt eller inte, en B16 eller B18 funkar inte en längre tid på 95 blyfri. Det är bara till att Googla.
Jag kör en Duett som inte skulle klara många mil utan blyersättning

Och jag vet att de blev lite Offtopic nu :)

lasrberglund
2012-04-07, 08:14
Enligt vad jag har märkt när jag plockat sönder olika förgasare på våren så är det mindre "klet" i förgasarna som gått på 98 oktan. 95 oktan ger MER beläggning på förgasare som står länge och ofta t.ex gräsklippare, moped och mc. Har dock inte skruvat i nån insprutare.

Artsibungeri
2012-06-02, 15:55
Synd att alkylatbensin är så dyr, där finns ingen etanol och tar man isär en motor som gått på detta så finns i princip inga spår av rester. Ser ut som ny. 30:-/ L kanske är lite för dyrt ur rent ekonomiskt perspektiv?

Hamre
2012-06-02, 21:19
Synd att alkylatbensin är så dyr, där finns ingen etanol och tar man isär en motor som gått på detta så finns i princip inga spår av rester. Ser ut som ny. 30:-/ L kanske är lite för dyrt ur rent ekonomiskt perspektiv?

Beror på var du köper den, här i stan på marinan säljs akrylat bensin för 16-17:- litern.

Guzzi-Leif
2012-06-02, 22:27
Myt eller inte, en B16 eller B18 funkar inte en längre tid på 95 blyfri. Det är bara till att Googla.
Jag kör en Duett som inte skulle klara många mil utan blyersättning

Och jag vet att de blev lite Offtopic nu :)

Här måste vi skilja på två saker; oktanhalten (knackningsbeständigheten, kompression för att nå självantändning) och blytillsatsen (eller dess ersättningsmedel).
Många äldre motorer måste få ersättning för blyet eftersom främst ventilsätena annars far illa.

Dagens 98 och V-Power innehåller inte blyersättning utan har högre oktantal av andra skäl.

swedishwiking
2012-06-07, 20:32
Crossen körs uteslutande på 98. Har tankat fel nån gång och kom på mej själv fundera varför den hostade och spottade så väldeliga.
Landsvägarna körs på 95.

RymdBörje
2013-04-04, 17:49
Om inte motorn har tillräckligt hög komp så lär 98 oktan inte göra mycket nytta effektmässigt. 98:a utan etanol i (som verkar vara sällsynt numera) är mer energität och kan ge lägre förbrukning vilket somliga noterat. Men i princip så att köra ny sprit98 i en motor designad för 95 innebär ingen teknisk vinst.
Utan knackningssensor lär det inte gå att få ngn nytta av 98:an. Omvänt utan sådan är inte alls fiffigt fast det vet väl alla?

Not sent from an IThing?

Väse Conny
2013-04-06, 01:22
Jag tror 98 är renare snyggare bättre som sagts tidigare ger mindre beläggningar, effektmässigt så är det bara de motorer med hög komp som behöver oktanen. sen kan det ju vara så att hojen är ens kelgris och den mår bättre av renare bensin, därav så kanske även gräsklipparen borde ha 98 i brist på kostgjord bensin

RymdBörje
2013-04-06, 05:07
Jag tror 98 är renare snyggare bättre som sagts tidigare ger mindre beläggningar, effektmässigt så är det bara de motorer med hög komp som behöver oktanen. sen kan det ju vara så att hojen är ens kelgris och den mår bättre av renare bensin, därav så kanske även gräsklipparen borde ha 98 i brist på kostgjord bensin

Renare, snyggare?
Nu är det ett tag -rätt länge sen faktiskt- jag läste något av produktinfon men det finns knappast något där som ens antyder något om snyggare eller renare.
98 i gräsklipparen har mer poseringsvärde än något annat.
Fast du ju kan ju förstås ha varit ironisk?

Not sent from an IThing?

lasrberglund
2013-04-06, 08:47
Psykologin är väl också viktig? :hmmmm2:

Bensinen som är liite dyrare är nog liite bättre :D

LowTech
2013-04-06, 09:10
Dyrare är nog lite bättre :D
Ett axiom i (S)verige.
(Hur skulle vi annars kunna motivera världens högsta skatter??? Detta apropå Partiets Kongress som vill ändra på detta. Uppåt...)

lasrberglund
2013-04-06, 09:28
Ett axiom i (S)verige.
(Hur skulle vi annars kunna motivera världens högsta skatter??? Detta apropå Partiets Kongress som vill ändra på detta. Uppåt...)

Nu går vi ifrån ämnet.

Höga skatter har vi, samtidigt har jag bara i-världsproblem och mår utmärkt.
Girighet straffar sig.

LowTech
2013-04-06, 10:29
Nu går vi ifrån ämnet.

Inte riktigt. Jag hade en arbetskamrat som körde sin Volvo PV med B14 på 100 oktan. Den gick bättre då, tyckte han.
Det skiljer lite på förbränningshastigheten mellan 95 och 98, kan var en anledning till att en del känner skillnad.
Jag kör alllt på 95, mc/bil/gräsklippare/trimmer/otombordare etc..fast Saaben blir liiite piggare med 98 men inte så mycket att det är värt det, finns tillräckligt med pållar i bilen ändå...
Var och en får kör på det som han tycker är bäst.
Placeboeffekten är ju förstås alltid med..

Foosi
2013-04-06, 10:47
jag kör på 95. någon gång tankat v-power och någon gång slagit i del etanol, endast för att testa om jag verkligen skulle märka något öht ! etanolen var mer i renande syfte, påstås det iaf, men det var som sagt vid ett enstaka tillfälle. Nu till lite common sense. ge mig en enda anledning till att betala några kronor mer per liter på redan svindyr soppa i syfte att jag skulle få "känslan" av att hojen "eventuellt" svarade bättre på gaspådrag ? Har någon en vettig logik att komma med skriv det gärna ;o) om era hojar svarar dåligt på gaspådrag, har ni kanske för kraftlösa hojar I ERT EGET tycke misstänker jag och har nog inte med de 0,000005 hästkrafter som eventuellt köpts in med v-power !
jag kör en Aprilia SL1000 och en Yamaha Wildstar XV1600. För mina olika körstilar med dessa två olika hojar kvittar det totalt, för jag ligger inte på bana och tävlar om tiondelar sekunder med någon av hojjarna ! Någon som helst anledning att pröjsa mer för soppan och tanka soppa med högre oktan är i mitt tycke att slänga ut pengar på nåt totalt värdelöst. Har man så gott om stålar föreslår jag att man donerar mer till typ läkare utan gränser eller annat välgörande ändamål :o)

fyi så testade Top Gear eller Femmans växel eller vad det var för program en bil i dyna med olika soppor. borde finnas på YT. resultatet var väl ungefär att det kunde kvitta :o) om jag minns rätt... hmm
tack för ordet !

Hamre
2013-04-06, 11:19
jag kör på 95. någon gång tankat v-power och någon gång slagit i del etanol, endast för att testa om jag verkligen skulle märka något öht ! etanolen var mer i renande syfte, påstås det iaf, men det var som sagt vid ett enstaka tillfälle. Nu till lite common sense. ge mig en enda anledning till att betala några kronor mer per liter på redan svindyr soppa i syfte att jag skulle få "känslan" av att hojen "eventuellt" svarade bättre på gaspådrag ? Har någon en vettig logik att komma med skriv det gärna ;o) om era hojar svarar dåligt på gaspådrag, har ni kanske för kraftlösa hojar I ERT EGET tycke misstänker jag och har nog inte med de 0,000005 hästkrafter som eventuellt köpts in med v-power !
jag kör en Aprilia SL1000 och en Yamaha Wildstar XV1600. För mina olika körstilar med dessa två olika hojar kvittar det totalt, för jag ligger inte på bana och tävlar om tiondelar sekunder med någon av hojjarna ! Någon som helst anledning att pröjsa mer för soppan och tanka soppa med högre oktan är i mitt tycke att slänga ut pengar på nåt totalt värdelöst. Har man så gott om stålar föreslår jag att man donerar mer till typ läkare utan gränser eller annat välgörande ändamål :o)

fyi så testade Top Gear eller Femmans växel eller vad det var för program en bil i dyna med olika soppor. borde finnas på YT. resultatet var väl ungefär att det kunde kvitta :o) om jag minns rätt... hmm
tack för ordet !

Helt riktigt!
Men tron kan försätta berg enligt dom troende!!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

lasrberglund
2013-04-06, 11:23
Vaddå svindyr bensin?

Det där är ett mantra som alla säger för att alla säger det.

Om nån tänker efter vad som krävs och kedjan som behövs för att du ska få bensin i tanken så är bensinen BILLIG!

Hatad av alla...? :bootyshake:

Foosi
2013-04-06, 17:06
Vaddå svindyr bensin?

Det där är ett mantra som alla säger för att alla säger det.

Om nån tänker efter vad som krävs och kedjan som behövs för att du ska få bensin i tanken så är bensinen BILLIG!

Hatad av alla...? :bootyshake:


eller hur, det är nästan så oljebolagen betalar med soppan bara för att få ut den till konsumenterna. Det är nästan rena välgörenheten egentligen de håller på med... :hello:

TheCrow
2013-04-06, 17:54
Vaddå svindyr bensin?

Det där är ett mantra som alla säger för att alla säger det.

Om nån tänker efter vad som krävs och kedjan som behövs för att du ska få bensin i tanken så är bensinen BILLIG!

Hatad av alla...? :bootyshake:

Jag har varit på ett föredrag av en motordoktor, alltså en sån universitetsdoktor på förbränningsmotorer. Han sa att bensinpriset inte ens var nära i pris i förhållande till vad det är värt.

Så han gav en alternativ värderingsprincip. Nämligen hur mycket är en skogshuggare beredd att att betala för bensinen innan han plockar fram yxan istället? Det är nog en bra bit över de ca 15spänn litern vi betalar.

/Freddo

Ankan1
2013-04-06, 18:27
Sevenfiftyn gick jämnare och bättre på 98 oktan.Detsamma är det med Blackbirden.V-Power märker jag däremot ingen skillnad på jämfört med 98 oktan.

Högre oktan i bensin står annars för snabbare antändning och högre effekt beroende på om motorn kan utnyttja oktantalet i bensinen.

Produkter som oktanhöjande medel på flaska har däremot tveksam eller ingen effekt alls.

http://www.youtube.com/watch?v=2jbcCr2ll3c

Tjita1
2013-04-07, 00:01
Aspen har även motorsport-/prestandavarianter, typ Aspen + och Aspen R. Förmodligen skitdyrt dock.

http://aspen.se

Olle Å
2013-04-07, 10:34
Vaddå svindyr bensin?

Det där är ett mantra som alla säger för att alla säger det.

Om nån tänker efter vad som krävs och kedjan som behövs för att du ska få bensin i tanken så är bensinen BILLIG!

Hatad av alla...? :bootyshake:

Visst är bensinen billig i tillverkning, men det är ju skatterna som läggs på priset som gör den dyr.
Ju besinsnålare fordon ju mer skatt läggs ju på för att gynna statskassan och för att inte få minskade inkomster.
Vi skulle ju kunna köra ganska mycket på etanol, vilket inte är så dyrt att tillverka, men då lägger staten på straffskatt på den, så det är ju inte heller någon idé. Etanol kan vi ju tillverka här i landet, men det är ingen större vits med det då. Därför har flera stora projekt fått läggas ner.:mad::mad::mad:

Ankan1
2013-04-07, 14:54
I de olika regeringarnas värld kan man först beskatta t ex bensinen och sedan lägga moms på den och sedan skatta hela kalaset ytterligare en gång.Inte många bensinmackar idag som kan leva på enbart såld bensin utan de livnär sig mycket på kringvaror istället.Sorgligt men sant ... P.S fråga Reinfeldt och de mer än lovligt tossiga Miljöpartisterna. :D

Ankan1
2013-04-07, 14:58
Visst är bensinen billig i tillverkning, men det är ju skatterna som läggs på priset som gör den dyr.
Ju besinsnålare fordon ju mer skatt läggs ju på för att gynna statskassan och för att inte få minskade inkomster.
Vi skulle ju kunna köra ganska mycket på etanol, vilket inte är så dyrt att tillverka, men då lägger staten på straffskatt på den, så det är ju inte heller någon idé. Etanol kan vi ju tillverka här i landet, men det är ingen större vits med det då. Därför har flera stora projekt fått läggas ner.:mad::mad::mad:

Är ju t.o.m så tokigt mellan varven så att bla spannmålsbönderna eldar upp överproduktion när de inte kan få vettigt betalt för denna spannmål. :confused:

Ankan1
2013-04-07, 15:01
Aspen har även motorsport-/prestandavarianter, typ Aspen + och Aspen R. Förmodligen skitdyrt dock.

http://aspen.se

Svar ja.Ska vara en fin bensin utan alla de olika tillsatser som tillförs på den mer ordinära bensinmacken / oljebolaget.

Ankan1
2013-04-07, 15:07
Jag har varit på ett föredrag av en motordoktor, alltså en sån universitetsdoktor på förbränningsmotorer. Han sa att bensinpriset inte ens var nära i pris i förhållande till vad det är värt.

Så han gav en alternativ värderingsprincip. Nämligen hur mycket är en skogshuggare beredd att att betala för bensinen innan han plockar fram yxan istället? Det är nog en bra bit över de ca 15spänn litern vi betalar.

/Freddo

Trots påståenden om en minskad tillgång på produktiva oljekällor så finns det just nu en överproduktion i världen av råolja som i sin tur pressar priserna nedåt.Något vi knappast har nytta av när regeringen ändå håller summan uppe med ökade drivmedelsskatter.

Ankan1
2013-04-07, 15:11
Vaddå svindyr bensin?

Det där är ett mantra som alla säger för att alla säger det.

Om nån tänker efter vad som krävs och kedjan som behövs för att du ska få bensin i tanken så är bensinen BILLIG!

Hatad av alla...? :bootyshake:

Normalt sett så tycker väl de flesta att ett literpris på omkring 15:- är dyrt när skatten utgör nära 75% av detta pris.Men det är ju klart, vill du enbart betala dessa 75% och skita i bensinen så går det säkert också bra. :D

Molgan
2013-04-07, 18:46
I de olika regeringarnas värld kan man först beskatta t ex bensinen och sedan lägga moms på den och sedan skatta hela kalaset ytterligare en gång.Inte många bensinmackar idag som kan leva på enbart såld bensin utan de livnär sig mycket på kringvaror istället.Sorgligt men sant ... P.S fråga Reinfeldt och de mer än lovligt tossiga Miljöpartisterna. :D
För många månvarv sedan när jag var student jobbade jag extra på en mack. Redan då var själva bensinen i princip en lockvara då vi gick back på drivmedlen. För varje såld liter gick 50 öre till macken, resten försvann i skatt och oljebolagets andel. Däremot så bekostades obetalda tankningar av stationen. Då vi hade 3-4 smitningar per dygn slutade det alltså med minus, och det här är en förklaring till att vissa mackbiträden tar till vissa oortodoxa metoder för att visa sitt missnöje gentemot smitarna. Höll själv på att bli överkörd två gånger under min korta karriär på macken.

OT: Lyckades en gång brotta ner en rysk tjuvtankare och hålla honom tills polisen kom. Trots att vi hade allt på film såg jag med egna ögon hur de sedan körde honom 30 meter bort från stationen, öppnade dörren och lät han promenera därifrån. Min tilltro till ordningsmakten fick sig en liten knäck i det ögonblicket. =)

Olle Å
2013-04-08, 08:39
Är ju t.o.m så tokigt mellan varven så att bla spannmålsbönderna eldar upp överproduktion när de inte kan få vettigt betalt för denna spannmål. :confused:

Kanske lite överdrivet. Saken är den att i vissa områden har det kanske regnat väldigt mycket och en del spannmål blivit mögelskadat. Då är det ju befogat att bränna den för den har ganska högt värmevärde. Då kanske bonden kan få igen lite pengar för att täcka förlusten. Att odla spannmål för att elda upp den är ju en förlustaffär.:o:o