handdator

Visa fullständig version : MINI COOPER CLUBMAN D.



Gibson
2008-07-07, 15:09
Så här ser våran nya bil ut som vi har beställt, enda skillnaden är att våran kommer att ha svart tak. Det kommer att ta några veckor innan den levereras. Jag längtar.:D
http://joebona.files.wordpress.com/2008/07/56338986541.jpg?w=300&h=199

pewa
2008-07-07, 19:23
Vad alla ska köra Mini Cooper hela tiden :) Dom ser ju schyssta ut, hur är dom att köra?

Nina
2008-07-07, 20:23
Ha ha ha Pewa! Provkör en. :D

Min första var en Cooper S, kompressormatad 1,6 liters bensinmotor med 170 hkr och 240 Nm vid nåt varvtal. Ja, har glömt var men j****kligt kul var den. Rena raketen och torkade av alla. Utom Subaru med kjolpaket och turbo och allt folk stoppat i dom men man torkade av alla utan problem.

Vintertid, ja jag körde med den då också och underbarare bil får man leta efter. Man kan gasa på friskt med en Cooper, det sitter sån där kontroll som kontrollerar hjulen, så vid halka bromsar den nåt hjul och släpper lös nåt annat och rätar upp bilen hela tiden. Den reagerar fort så man är aldrig orolig och gasar på extra. För att lyckas få bredställ med min gamla hundkoja fick jag koppla ur den där kontrollen, annars gick det inte för bilen rätade upp sig blixtsnabbt. Helt underbar bil.

Gubbens Dodge Nitro är långsam i reaktionen, den hinner ställ sig på tvären innan den rätar upp sig. Men i en hundkoja, du märker aldrig av nån halka ungefär.

Dagens MINI har 5 stjärnor enligt Euro NCAP, min gamla hade bara 4. Den har fått krockkudde vid knäna också samt det sitter krockkudar vid alla stolpar. Och airbags längs med sidorna i sätena fram.

Dagens MINI Cooper D är miljöbilar: man slipper biltullar, vissa parkeringar är gratis i sta'n och man får 10.000 kr från Vägverket efter 6 mån ägande (nybil).
Man besöker macken ganska sällan, det är nästan så man glömmer hur en bränslepump på macken funkar. Eller vad man har för kod på soppakortet… :)

Min gamla Cooper S drack friskt, det var säkert virvlar i tanken men den var bara sååå rolig att dra på med. Den fick hälsa på macken varannan vecka och förbrukningen låg på 1,1 liter/mil sommartid, ca 1,2 l/mil vintertid (med dubbdäck).

Gibson: snyggt!!

Gibson
2008-07-07, 20:25
Vad alla ska köra Mini Cooper hela tiden :) Dom ser ju schyssta ut, hur är dom att köra?
Man kan säga att den är underbar att köra, den är pigg och rolig och beter sig som en stor bil på vägen d.v.s bra komfort och väldigt tyst invändigt. Jag har kört många små bilar men dom har varit bullriga och dålig komfort det var en av dom avgörande faktorerna till att jag köpte den här plus att den är läcker.:D

Nina
2008-07-07, 20:35
Jag bytte min gamla Cooper S för att få ner bränslekontot och köpte en Toyota Yaris men ju mer jag körde Toyotan desto mer irriterad blev jag och mer och mer svartsjuk på andra MINI-förare jag mötte på vägen.
Och bara det där att man hälsar på varann när man möts nånstans på vägen!! :D

Det är nåt speciellt med MINI-ägandet och jag säger bara så här: har man en gång ägt en MINI så äger den dig i fortsättningen.
Och det finns sååå mycket godis till både dig och bilen! Små leksaksbilar att pryda panelen med, klocka på armen och allt möjligt trevligt, t ex gökur där en MINI kommer ut och tutar en gång i timmen…
Det finns trimsajter med en hel del godis till MINI, både äldre och nyare (Mini Mania (http://www.minimania.com/)) Mini.

Gibson
2008-07-09, 11:44
Pratade med försäljaren idag och han sa att bilen troligen kan levereras vecka 35.:D

Gibson
2008-08-11, 20:16
På onsdag ska jag hämta pärlan.:D:D:D:D:D:D

Det är 2 veckor tidigare än utlovat.

Nina
2008-08-11, 20:19
JAAAA!!! Vad kul!! :D
Jag tänkte på dig i dag när jag såg veckonumret.

Gibson
2008-08-11, 20:23
Ja det ska bli så jäkla skönt och roligt med en ny bil.

Nina
2008-08-11, 20:27
Kanske jag redan skrivit men bli inte rädd om du står vid rödljuset, har lagt i friläget och släpper upp kopplingen – motorn stannar då. Det är en miljöbesparing den gör, så istället för att stå och avge avgaser i onödan så stängs motorn av. Trampa bara ner kopplingen så startar den igen. Obs att bromsarna ligger på om du står i uppförslut. Det är alltså en hjälpstart så inte bilen skulle rulla bakåt = för dom som har svårt att hitta dragläget (gamla gubbar och tanter t ex)... ;)

Gibson
2008-08-11, 20:41
Ja det finns lite finesser på bilen, man har lite att lära sig.

Nina
2008-08-11, 20:42
Du kommer vänja dig fort med bilen. :)

Gibson
2008-08-11, 20:55
Det tror jag med.

Gibson
2008-08-14, 17:03
Hämtade bilen igår och fan vad härlig den är. Ska fota den och lägga in en bild någon annan dag. :D

Nina
2008-08-14, 17:14
Hämtade bilen igår och fan vad härlig den är. Ska fota den och lägga in en bild någon annan dag. :D
Ja upp med en bild nu, vi är nyfikna!! :)

Gibson
2008-08-14, 17:17
Det kommer kanske imorgon, nu är jag på jobbet.

Nina
2008-08-14, 17:21
Men du skulle hellre vilja sitta i bilen, eller hur? ;)

Gibson
2008-08-14, 17:24
Det hade blivit något fel i beställningen för bilen som jag hämtade var blå med silvertak, hade ju beställt svart med svart tak. När jag sa det till försäljaren blev han likblek och gick in och kollade sin beställning och där stod det Astro black metallic så han kunde inte förklara vad som hade gått snett.
Men jag lugnade honom och sa att jag skulle ringa frugan och tala om vad som hade hänt, hon skrattade och sa att jag skulle ta den bilen för hon tyckte att den var snyggare än svart.
Sagt och gjort, jag beställde en svart nu har jag en blå men det gör ingenting och jag ska få någon form av kompensering för att det blev fel, han föjde med och tankade upp bilen och skulle tänka ut någonting mer. :D

Gibson
2008-08-14, 17:25
Men du skulle hellre vilja sitta i bilen, eller hur? ;)

Ja så är det, men man har ju förpliktelser som man måste sköta.:(

Nina
2008-08-16, 08:29
Gibson, har du hittat den roliga innerbelysningen än? Du kan byta färg på den nämligen. Knappen sitter uppe i taket vid backspegeln. :)

Gibson
2008-08-16, 08:32
Jodå det har jag gjort, nu är den inställd på blå det passar bilen bäst.:p

Nina
2008-08-16, 08:32
Det hade blivit något fel i beställningen för bilen som jag hämtade var blå med silvertak, hade ju beställt svart med svart tak.
Oj, missade läsa detta! Blev den blå?? :eek:
Kanske han blandade ihop dig med nån annan, nån kanske beställt en blå med silvertak och nu får en svart/svart istället. Det var det grövsta, hur kunde gå så??

Tycker du ska ha MINI original vinterhjul, de kostar minst 10.000 kr. Eller nåt annat dyrt som kompensation.

Nina
2008-08-16, 08:33
Fast den där blå färgen är ju också snygg, det är väl den där lite kornblå färgen väl?

http://www.carpages.co.uk/mini/mini_images/mini-clubman-27-03-08.jpg

Gibson
2008-08-16, 08:40
Oj, missade läsa detta! Blev den blå?? :eek:
Kanske han blandade ihop dig med nån annan, nån kanske beställt en blå med silvertak och nu får en svart/svart istället. Det var det grövsta, hur kunde gå så??

Tycker du ska ha MINI original vinterhjul, de kostar minst 10.000 kr. Eller nåt annat dyrt som kompensation.

Nja jag vet inte om jag vill hålla på och käfta med dom för ska jag vara ärlig så tycker både frugan och jag att den här är snyggare. Det var nog tur att det blev fel för vi var lite tveksamma när vi hade gjort beställningen om vi verkligen hade valt rätt.

Försäljaren fyllde upp tanken full som komensation och han skulle fundera på något mer i kompensation, vi får se vad det blir.

Nina
2008-08-16, 08:40
Gubben pratar om att ev byta in sin Dodge mot en Clubman. Skulle han göra slag i saken skulle jag vilja den såg ut så här (detta är en S som visas dock men färgerna):

http://www.mini2.com/images/mini2/2008/02/clubman_stadium.jpg

Gibson
2008-08-16, 08:41
Fast den där blå färgen är ju också snygg, det är väl den där lite kornblå färgen väl?

http://www.carpages.co.uk/mini/mini_images/mini-clubman-27-03-08.jpg

Ja det är den färgen, jag ska fota bilen på måndag och lägga ut bild så ni får se den.

Gibson
2008-08-16, 08:43
Gubben pratar om att ev byta in sin Dodge mot en Clubman. Skulle han göra slag i saken skulle jag vilja den såg ut så här (detta är en S som visas dock men färgerna):

http://www.mini2.com/images/mini2/2008/02/clubman_stadium.jpg

Jäkligt snygg.

Nina
2008-08-16, 08:58
Det är dom färgerna jag har på min, den röda heter Nightfire Red Metallic.

Gibson
2008-08-16, 18:44
Härmed döper jag bilen till Putte.:D

Nina
2008-08-16, 19:30
Åååh, ”Putte”, det låter gulligt! :D
Jag säger nog bara ”Kojan” om min, det har liksom inte blivit nåt namn på den än. Hulda? Nä det brukar gubben kalla mig så det är upptaget.
Möjligen har jag tänkt ”Jalden”, efter reg nr:et JLD. Men Kojan blir det nog mest, har inte reflekterat över det så intensivt.

Putte låter gulligt! :D

Molgan
2008-08-16, 20:51
Det är viktigt vad man döper sina fordon till, känns mindre angeläget för nya grejer, men när man haft nåt i sin ägo ett tag eller om fordonet är till åldern kommen utvecklar det en slags personlighet. Min första bil hette Peggy med smeknamnet "Äpplet". Det var en Peugeot 104 -77 med en slags gulgrön nyans som påminner om äppelsorten Golden Delicious. En fantastisk bil.

Putte är ett bra namn. =) Tyvärr har jag inte hunnit skaffa nån doppresent..

Gibson
2008-08-17, 08:19
Jag måste göra en korrigering när det gäller namnet, frugan tycker att bilen ska heta Buster och jag håller nog med henne, det är ett tufft namn, så får den heta med smeknamnet Putte

Buster Putte.;)

Jan-Olov
2008-08-17, 08:49
Jag måste göra en korrigering när det gäller namnet, frugan tycker att bilen ska heta Buster och jag håller nog med henne, det är ett tufft namn, så får den heta med smeknamnet Putte

Buster Putte.;)

Min skruvmejel heter knut.:D

Gibson
2008-09-12, 17:36
Nu har jag äntligen fått hem min dator, det tog 6 veckor. Jag har lagt upp ett fotoalbum med lite bilder på min pärla.:D

Nina
2008-09-12, 18:00
DET var en snygg färg! :D

Mats Liifv
2008-09-12, 19:01
Min BMW K1200RS heter Tekla. Brukar döpa fordonen efter vilken kvinna som har namnsdag när dom köps. Min Hyundai Getz heter.......vad annat än Stan?:)

Nina
2008-09-12, 19:03
He he, min hundkoja fick namnet Diesel-Doris häromdagen. :D

Nina
2008-09-12, 20:01
Min BMW K1200RS heter Tekla. Brukar döpa fordonen efter vilken kvinna som har namnsdag. Min Hyundai Getz heter.......vad annat än Stan?:)
Aah... Så korkad jag är: Stan Getz!!