handdator

Visa fullständig version : Mariefred, sen Åkers Styckebruk



Nina
2008-07-03, 08:41
Körde Trajan mot Mariefred i går för jag skulle till fiket där men jag hittade inga mc och då hittade jag inte heller fiket. Så jag vände och for till Åkers Styckebruk och när jag rullade in hos Persåkers fanns en hel del hojar där. Ahaa, är det här alla är?? tänkte jag när jag såg horden av hojar.
Jag hade glömt bort att det var mc-tema i går — Fränaste Hojjen. :)

Jag gick runt och kikade lite, hittade en ombyggd Thruxton, inte snyggt med dödskallar och andra saker man satt på den men den verkade vara trimmad. Okej, gick vidare runt och hittar en Kawasaki 900cc från -75. Vet inte vad det var för modell men 4-cyl var den med fyra separata pipor. Hans avgassystem kostar 18.000:- berättade han och frågade vad ett sånt kostar till min Honda. 6000:- berättade jag och han sa: Ja Honda är ju ett billigt märke. Jag kände mig fattig där. Sett från min sida så har jag minst lika roligt men med färre pengar. Därav veteranhojar, man kan köpa en gammelhoj för mindre pengar, kostar inget i skatt och försäkringen är låg, 400:- i året och då kan man ha råd med flera stycken istället.

Nåja, jag såg en samling runt nånting en bit bort så jag var tvungen att gå och kika vad det var för nåt som folk samlades runt i klunga. Jag pressade mig in och fick se en Indian, i alla fall enligt ägaren för sadeln hette Indian och tanken hette också Indian men motorn med dubbla Webrar är ingen Indian. Dessutom var det en 2008 så amatörbygge verkar det vara. Men den såg frän ut, jag gissar att den vinner priset Fränaste hojjen, frågan är hur han ska transportera hem bucklan.

Kl 20 tyckte jag det var dags att hoja hem, det tar ju 1,5 timme på fina vägar längs gamla Riksettan så för att jag inte ska komma hem alldeles för sent får jag allt ge mig av i tid hemåt.
Prick 21.30 var jag utanför garageporten och skulle öppna porten men jag hör jyckarna skälla en bit bort. Min man och dottern var ute med hundarna, de kom och sa jag skulle öppna och ställa in hojen nån gång.

Men världens överraskning mötte mig!! :eek:
Min man hade bytt plats på muskelbilen och alla hojar i garaget så när jag öppnade porten stod min muskelbil innanför!! Inte en tom plats för Trajan som jag tänkt mig hitta. Bakom den andra porten stod nu hojarna. Och så tyckte han jag skulle backa in hojen. Men det är ju en uppförsslänt, jag lär ju aldrig orka putta mina hojar bakåt, jag kommer köra in dom som jag brukar. Ha ha, så det var det här han pysslade med när jag ringde hem, han var sitt vanliga jag och sa snarstucket ”Var det nåt mer?!”.

In och byta om och upp med datorn och jodå, den där Indianen vann priset ”Fränaste hojjen”, se bild här:

PatrikAdolfsson
2008-07-03, 09:25
Låter som en trevlig kväll ändå :D

Jag bor så att jag ser Gamla Trekanten och såg en hel del hojar passera in till Mariefred igår.
Körde du in genom Mariefred och förbi slott och hamnen?

Nästa vecka kanske jag kan guida dig annars (Hoppas på kortet idag) :D

Patrik

Nina
2008-07-03, 09:30
Då kanske du såg en förvirrad höna på en Triumph fara förbi Trekanten i 90 blås? ;)
Nej, jag körde nog fel i Mariefred (tänka sig va') för jag kom utanför och fick vända om. Jag kikade runt om jag skulle se nån hoj, fick en bakom mig som också skulle till Persåkers, jag hittade dom där sen när jag rullade in. Men annars var det ganska tomt på hojar i Mariefred, jag tror jag var där i trakterna runt 19-tiden.