handdator

Visa fullständig version : FRA-lagen.



Gibson
2008-07-02, 11:43
Jag har inte hängt med riktigt när det gäller nya avlyssningslagen men vad fan håller dom på med nu försvinner massa pengar och jobb ur landet för att flera stora bolag inte vill vara utsatta för avlyssning. Hörde igår att flera ska sätta sina servrar någon annan stans än i Sverige. Jag tycker att politikerna agerar som riktiga skitstövlar ibland, vad grundar dom den här lagen på, har vi massa terrorister som måste avlyssnas eller vad är det frågan om.
Jag tror ju att om det är någonting misstänkt så hade dom avlyssnat i alla fall även utan den nya lagen, nej nu har dom kommit på någonting som dom tycker är skit smart men som kommer att visa sig vara ett riktigt botten napp och ett av dom dyraste fiske dragen har dom förlorat, en så stor marknad som det med data och it och telefoni handlar om så skulle jag i alla fall vårda det ömt. Dom pratar om att Sverige förlorar miljard belopp på beslutet.:mad::eek:>:(:'(

Nina
2008-07-02, 11:58
TeliaSonera flyttade ut sina servrar utanför Sveriges gränser, förmodligen till Finland.

Jag kan förstå om de avlyssnar mot terroristhot, vår nya tids krigföring är just mot IT och data, att slå ut detta. Förr var det fienden vid gränsen med skjutvapen men i dag är det IT och data som är störst risk (förutom radio och TV förstås).

Mycket trafik går via telelinjerna i form av mail etc, där går också en hel del planer på hur de ska sabba för oss och andra, i alla fall vad försvaret tror.
Jag är inte insatt i deras arbeten men det måste finnas en anledning till varför de vill ha större säkerhet på just IT och datatrafik, de kanske har läst och hört nåt som vi annars inte får vetskap om.

För min del får de läsa all min e-post, de kan få lyssna på mina telefonsamtal också för jag har faktiskt inget att dölja. Jag lovar de kommer sitta och gäspa och önska jag slutade pladdra nån gång.
Läser de mina mail som ibland kan bli rena novellerna så lär de scrolla till slutet ganska fort, orka tragla igenom dom... ;)

Gibson
2008-07-02, 12:40
Jag har inget att dölja jag heller men tycker att staten ska tänka lite på vad lagar och förordningar kan kosta i slut änden, visst dom kanske har uppgifter om att det behövs en sådan lag men det är som vanligt när det gäller politiker dom kan aldrig ge ett klar och koncist svar utan dom bara yrar tycker jag, man blir bara förbannad när man hör dom och det spelar fan ingen roll vilket parti dom tillhör. :mad:

Nina
2008-07-02, 12:58
I början blev jag förbannad också men när jag tänkte omkring och såg på saken från andra hållet så är det inte mig personligen de vill åt, de vill bara komma åt trafik som kan innehålla planer på eventuellt hot mot oss.

Det bodde en man inte långt ifrån mig förut, faktiskt bara på nästa gård. Jag såg honom varje dag, han gick ofta och samtalade med en kompis eller flera i grannskapet, ibland satt de på fiket och drack kaffe och diskuterade. Inget märkvärdigt med varken honom eller annat i det hela. I själva verket var det högste PKK-ledaren som de tog fast för några år sen!! Det såg ju så fridfullt ut allt omkring honom??

Så all mail- och telefontrafik i våra ledningar kanske inte alltid är så fridfulla...

Jan-Olov
2008-07-02, 14:03
Lite konstigt att tullen kan inte kolla bagage utan misstanke att det smugglas, men nu kan en vanlig tjänsteman på FRA bestämma att att all internett trafik över gränsen får kollas utan verkig misstanke och det är massor, var i fanken är det för logik i detta. Vi får in så mycket knark o elände över gränserna och tullen kan inte göra ett skit, de till och med minskar på tullarna i stället. Var ligger serven till detta forum fins den inte i Sverige så kan de jäklarna sitta och läsa detta som är så höggradigt kriminelt. Fan tar de som fördärvar vårt land.

Jan-Olov

Nina
2008-07-02, 14:09
Ja tullen skulle behöva en uppfräschning också! Och fler befogenheter, helt klart, jag håller med.

pewa
2008-07-02, 14:38
Jag gillar inte det här beslutet.. tycker det känns lite olustigt. Såvitt jag vet behöver man nu inte längre ens vara misstänkt för något brott för att de ska få kolla ens mailtrafik.

Får lite känslan av panik och maktlöshet inför en sån här lag. Man vill skydda Sverige men vet inte riktigt hur.

Nina
2008-07-02, 14:45
När jag var verksam inom Hemvärnet var det ofta prat om hur många år vi behöver för att kunna försvara oss i händelse av krig. Det jag fick höra fick mig att ramla baklänges. För en kort tid sen stod det i tidningarna att Hemvärnet är de som ska försvara landet, inte själva försvaret för de riktar in sig på annat.

Jan-Olov
2008-07-02, 23:25
När jag var verksam inom Hemvärnet var det ofta prat om hur många år vi behöver för att kunna försvara oss i händelse av krig. Det jag fick höra fick mig att ramla baklänges. För en kort tid sen stod det i tidningarna att Hemvärnet är de som ska försvara landet, inte själva försvaret för de riktar in sig på annat.

Jag lämnade hemvärnet för deras eviga omorganiseande (svårt ord säkrt felstavat med).Nästa omorganisation tog vid innan första var klar. Skulle vi ha en övning så skulle kvartermästaren åka 6 mil för att hämta kassunnyckeln, för att hämta ut vapnen åka tillbaks med den och sedan hämta den på nytt när vapnen skulle låsas in. Vår utrustning skulle förvaras i ett kallförråd där råttor o möss hade fritt tillträde hel knasigt.
Jag skrev vad jag ansåg om det hela vid min avskedsansökan. Jag var kvartermästare.

Jan-Olov

Mr.Peter
2008-07-03, 06:22
Denna lagen är för mig som det var i de gamla öststaterna när de satt o ångade upp breven för att läsa dem.Har självklart heller inget att dölja men bara tanken att ngn är och snokar i vad jag skriver o tänker tycker jag är otäckt!

Om du har brottsliga o krigiska avsikter så har de nog både läst din e-post o avlyssnat dig innan också.
Det kommer ju att kosta astronomiska belopp med alla dessa "avlyssnare" också och vilka betalar?
Ja gissa!!

Jan-Olov
2008-07-03, 07:46
De som har något att dölja för dem fins det redan hjälpmedel att tillgå, som tex. kryptering eller olika sätt att dölja sin IP adress. Jag läste om det i samband med att lagen skulle röstas om.

Jan-Olov

Gnistvändaren
2008-07-03, 08:59
Jag är inte heller direkt oroad för stunden - känner inte att jag skulle vara så intressant att lyssna på. Och vill jag säga något hyfsat privat så använder jag kryptering.

Men tanken på vad som kan hända om all denna lagrade information hamnar i fel händer i framtiden är skrämmande. Maktskifte, ful tjänsteman på FRA, hacker, ... Om någon lägger ut allt på Google så har vi ett perfekt vapen för makthavare, arbetsgivare, kriminella, försäkringskassan, sura makar, avundsjuka grannar, psykopater m fl.