handdator

Visa fullständig version : Krig mot extra avgifter!!



Nina
2008-07-01, 10:48
Nu j*vlar är jag trött på att ständigt komma in i ett café, en restaurang, kiosk, butik etc och inte kunna betala med mitt VISA-kort bara för att summan understiger ett visst belopp!

Enligt SEB som anlitar Euroline är det strängeligen förbjudet för handlarna att ta ut extra avgifter om beloppet understiger en viss summa. Jag ska kunna gå in i en kiosk och handla en liten kola för 50 öre och betala med kortet om jag vill, såna är reglerna.

Handlarna däremot vill ha rån, de vill hantera pengar framför kortbetalning. De tycks ha bra försäkringsbolag med låg självrisk.
De flesta vägrar ta emot betalning om jag viftar med mitt VISA-kort. På Rosenhills café i Grödinge tar de numera inte betalt om summan understiger 100 kr. Vilket innebär att jag då måste handla en j*kla massa för att summan ska gå över 100 kr.

Ska jag som kund vara tvungen att handla mer? Ska jag vara mer utsatt för rånrisk bara för att jag är tvungen att gå runt med pengar i fickorna?

Jag står på mig men jag börjar tröttna på att ideligen stå och berätta för dom att det gäller inte VISA-korten alla de där extra avgifterna. Jag frågar dessutom efter kvitto på den där extra avgiften och säger att jag ska be banken kräva tillbaka avgiften. Och även Skatteverket nämns i nåt andetag. Då tar de oftast inte extra betalt men att ständigt behöva stå och dra samma argument varje dag är tröttsamt.

NOT: Det är BARA MasterCard och Maestro som kostar en extra avgift att handla för om summan understiger ett visst belopp, *inte* VISA!

Vad tycker ni? Dags att fräsa ifrån? Hur gör ni? Går ni ut från kiosken, butiken, cafét och går nån annanstans eller står ni på er rätt?

HRJ
2008-07-01, 10:53
jag använder inte kort hos små handlare
Litar inte på de:mad:

leffa
2008-07-01, 12:13
jag håller med hrj i det fallet litar inte på småhandlare,det för jävligt att ta ut avgifter på kort

Gibson
2008-07-01, 13:25
Jag tycker att det är för jävligt att dom håller på som dom gör, men det är bara att stå på sig och inte ge vika för deras argument, antingen så tar dom betalt för det man handlar även om det är under 100 kr eller så går dom miste om det man hade tänkt att handla för.:mad:

Nina
2008-07-01, 13:26
Och det är det jag krigar mot! Du ska inte betala extra (om du inte har MasterCard eller Meastro-kort).

Mr.Peter
2008-07-01, 14:32
När jag hade mitt företag så var det en avgift på tex American Express på 2,5 procent,vanliga bankkort var det ingen avgift på.Jag kunde och framför allt fick inte ta ut det av kunden.
Tror inte det har ändrats.Det är bara giriga handlare som försöker ta ut den dyraste avgiften på allt!Be att få se på papper att det kostar dom ngt.
För egen del orkar jag inte argumentera med dom utan har cash för typ fika o småutgifter.
Tycker annars det är kanon med kort,man slipper hantera en massa mynt mm.
Även när man e utomlands slipper man ha olika valutor vilket jag uppskattar.

Gnistvändaren
2008-07-02, 09:21
Handlarna däremot vill ha rån, de vill hantera pengar framför kortbetalning.

Framför allt gissar jag att många vill kunna mixtra med redovisningen. När såg du senast expediten i tobaksaffären stänga kassalådan helt efter att du betalt med kontanter? Detta är svårare att göra med kortbetalningar som registreras automatiskt.

Ibland funderar jag på att be att få 10% rabatt i tobaksaffären genom att säga "Vi delar väl momsen lika". Har dock hållt mig i kragen hittills.:rolleyes:

HRJ
2008-07-02, 10:29
Sen har vi förmånen att betala en årsavgift till banken för korten:)

Nina
2008-07-02, 11:24
Sen har vi förmånen att betala en årsavgift till banken för korten:)
Men det är inte det jag hänger upp mig på utan det där att man ska ha 5:- eller 10:- extra för att jag ska få betala med mitt VISA-kort om beloppet är under 50:- eller 100:- när jag vet att VISA motsätter sig allt detta, när jag vet att detta bara gäller Maestro- eller MasterCardkort. De får egentligen inte heller ta betalt mer än vad avgiften faktiskt är, om avgiften är 1:- får de faktiskt inte ta 5:- eller 10:- i avgift om jag viftar med ett MasterCardkort.

Det är fler och fler handlare, caféer, restauranger etc som börjat med detta. Några påstår de får mer jobb för att summan är under ett visst belopp. Pyttsan, det är precis samma och precis lika mycket jobb oavsett vad det står för siffror.

Å andra sidan är det ganska kul att se ansiktsuttryckena på dom när man pratar om Skatteverket och redovisningar, ber att få den där extra avgiften på separat kvitto och att det ska stå serviceavgift på den och att man ska be banken kräva tillbaka den där pengen så jag får tillbaks den. Lite kul är det mitt i eländet trots allt, om bara fler kunde köra samma argument så slapp man kriga ensam.

Eller är det dumt att simma mot strömmen? Kanske bättre att vara en död fisk och göra som alla andra? Vad tycker ni?

PatrikAdolfsson
2008-07-02, 11:30
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att "service" avgiften itne står på kvittot. Ska börja kräva det. :D

Gibson
2008-07-02, 11:31
Men det är inte det jag hänger upp mig på utan det där att man ska ha 5:- eller 10:- extra för att jag ska få betala med mitt VISA-kort om beloppet är under 50:- eller 100:- när jag vet att VISA motsätter sig allt detta, när jag vet att detta bara gäller Maestro- eller MasterCardkort. De får egentligen inte heller ta betalt mer än vad avgiften faktiskt är, om avgiften är 1:- får de faktiskt inte ta 5:- eller 10:- i avgift om jag viftar med ett MasterCardkort.

Det är fler och fler handlare, caféer, restauranger etc som börjat med detta. Några påstår de får mer jobb för att summan är under ett visst belopp. Pyttsan, det är precis samma och precis lika mycket jobb oavsett vad det står för siffror.

Å andra sidan är det ganska kul att se ansiktsuttryckena på dom när man pratar om Skatteverket och redovisningar, ber att få den där extra avgiften på separat kvitto och att det ska stå serviceavgift på den och att man ska be banken kräva tillbaka den där pengen så jag får tillbaks den. Lite kul är det mitt i eländet trots allt, om bara fler kunde köra samma argument så slapp man kriga ensam.

Eller är det dumt att simma mot strömmen? Kanske bättre att vara en död fisk och göra som alla andra? Vad tycker ni?
Det är bekvämt att vara en död fisk och göra som alla andra, men vill man han en förändring så måste man ofta simma mot strömmen. kan vara obehagligt men nödvändigt.:eek:

Hasse i Kristianstad
2008-07-02, 13:38
Detta är som -katten på råttan och råttan på repet.....-
Det är olika avgifter för handlaren på olika kort, bankkort kostar 1:- oavsett belopp, övriga kostar 3:- för att du drar kortet + 2% på beloppet.
En ask cig som numera har dålig marginal (3.50) betalas med kort som kostar handlaren
3:- + 2% = 3.90 och då har jag inte räknat in telefonsamtalet som kopplar upp terminalen.
Skall man då göra så att man reglerar förlusten genom att höja priset på andra varor och låta de som betalar kontant betala en del av vad banken tar av handlaren för korthanteringen?
En annan fråga är varför skall banken ha betalt från 2 håll när kunden betalar banken för att få kortet?
Genom att låta kunden betala det som handlaren får betala till banken så hoppas man att kunderna riktar sin ilska mot banken och får en förändring till stånd.

Gert
2008-07-02, 14:02
Själv har även jag ett litet "krig" betalar ej heller någon extra avgift . Har gått ifrån varorna på bandet mer än en gång pga att dem "tvunget" skulle ta ut avgiften , som det r_vhål man är får dem själva lägga tillbaks varorna på sin plats medan jag uppsöker en annan butik.

Nina
2008-07-02, 14:06
Mm, men prissättningen utgår ifrån vad det kostar att driva allt (företagsekonomi). Prissättningen gör man efter man räknat vad terminalens strömförbrukning, telefonuppringningar mot banken och pappersremsan den ska skriva ut på samt färgen därtill plus personalen som står bakom disken och sköter om terminalen blir förutom lokalhyra, el, vatten, slitage på lokaler, försäkringar och andra kostnader som finns.

Personligen får jag uppfattningen att många handlare inte har en aning om vad det kostar att driva stället, man myglar och det går säkert inte bra för dom. Bara en tidsfråga tills det blir revision i kioskerna, caféerna, restaurangerna m fl. :eek:

Nina
2008-07-02, 14:20
Själv har även jag ett litet "krig" betalar ej heller någon extra avgift . Har gått ifrån varorna på bandet mer än en gång pga att dem "tvunget" skulle ta ut avgiften , som det r_vhål man är får dem själva lägga tillbaks varorna på sin plats medan jag uppsöker en annan butik.
Ja så skulle jag också göra, bara lämna allt och gå till en annan butik.

Med VISA ska jag inte betala nån extra avgift bara för att det understiger nån 50- eller 100-lapp. Jag ska kunna köpa en kola för bara 50 öre och det ska inte vara nån extra avgift för det. Det är VISAS egna regler och det är det jag propsar på om.

Jag har SEB, deras terminal jobbar mot Euroline. Euroline stänger av butiker m fl som trots VISAS egna regler och Eurolines policy ändå tar extra betalt för att det understiger en viss summa. Jag kommer ringa dom direkt när det tjafsas om extra avgifter och uppge terminalnr och butik.
Hur många kunder försvinner inte då när man får sin terminal avstängd och folk måste springa till bankomaten? De springer nog till nästa butik där de kan betala med kort utan problem.

Hasse i Kristianstad
2008-07-02, 15:45
:rolleyes:Den här blir nog en lång tråd
Företagsekonomiskt är det så att om du kan knyta en kostnad till en tjänst eller vara så är det där du skall belasta kostnaden.
T ex grönsaker har stort svinn (rutten frukt) och personalkrävande = högre marginal 40-60%.
En annan vara som inte har slutdatum är inte personalkrävande = lägre marginal (30%)
Nu har vi två sorters kunder, kort och kontant. Om vi nu ökar marginalen med 1% för att balansera upp bankkostnaden för korten, kommer då kontantkunderna att kräva kassarabatt därför att de får betala för något de inte fått, nämligen kredit?

Resultatet av detta är nu att många inte tar kort även stora företag. Hela Danmark har i många år legat i strid med bankerna om just dessa avgifter på korten, resultatet är att man måste betala med kontanter även på stora varuhus. Att försöka betala med ett svenskt kort är forfarande omöjligt.

Hasse i Kristianstad
2008-07-02, 15:48
Tillägg: sprithandlarna i Hälsingör har stora marginaler så där kan du betala med kort, även svenska:D

Mr.Peter
2008-07-02, 16:03
Vill minnas att banken tog 5 kr per köptillfälle av mig (firman)men om man var kund i banken fick jag tillbaka det beloppet.(Kund i banken e man till nästan 100%)Alltså det är bara en myt att det kostar handlaren ngt.Isåfall skall handlaren omförhandla med banken och inte straffa kunden!Har de satt upp en betalterminal så har de också accepterat villkoren för kunden att det skall vara avgiftsfritt!Däremot e de fritt fram för handlaren att ta ut i stort sett vilka priser som helst på varan.
Undantaget American express o ngt kreditkort(2,5 % i avgift)Såg för ett tag sedan att bl a American Express blev kraftigt kritiserade av ngn branschorganisation för denna avgift som ansågs alldeles för hög.
Har sett rena skräckexemplen i affärer på avgifter från 5 kr till 75 kr per köptillfälle.

Istället besparar man handlaren en massa spring till banken med pengapåsar eftersom allt hamnar direkt på deras konto snyggt o prydligt + att rånrisken minimeras.
Kunden skall under inga som helst omständigheter betala ngn avgift!Isåfall lämna varorna o gå till en seriös handlare!

Om nu handlaren fortfarande proppsar på att det kostar skall han självklart ta bort terminalen och vad händer då,vara utan affärer med kunderna eller fakturera och med den osäkerheten det innebär.
Betalterminaler är o skall vara ett hjälpmedel!!

Mr.Peter
2008-07-02, 16:09
Måste ju tillägga där Hasse att det är ingen kredit,handlaren får pengarna snabbt som blixten!

Hasse i Kristianstad
2008-07-02, 16:48
Rätt de kommer dagen efter.
Men kunden behöver inte betala förrän i slutet av månaden. Den krediten får handlaren betala i form av % på det handlade beloppet.
Tilläggas kan att det gäller inte Bankkort som kostar handlaren 1:- utan %påslag. Bankkort belastar kundens konto omedelbart vid köp.
Handlarna är förgrymmade på de sk kreditkorten med % betalning, bankkorten tror jag ingen har något emot.
Det värsta jag varit med om är när en tysk betalade med tyskt kreditkort, han hade hyrt en husvagn hela sommaren och skulle betala 16.000:- den betalningen kostade mig 450:- i avgift till banken.
Året därpå hade hyran stiget med 500:-:rolleyes: gissa vem som betalade bankavgiften

Hasse i Kristianstad
2008-07-02, 16:53
Amercan Express hade för några år sedan en avgift på 6%:eek: därför var de bojkottade i hela sverige.
De vanligaste % talen i dag är 2% på icke bankkort.
Tydingesjön är ett tydligt exempel på de som slängt ut terminalen. Fråga Sven varför han inte tar kort.

Gert
2008-07-02, 23:02
Rätt de kommer dagen efter.
Men kunden behöver inte betala förrän i slutet av månaden. Den krediten får handlaren betala i form av % på det handlade beloppet.

Inte helt rätt heller dem flesta har kanske KONTO kort och inte KREDIT kort , som för min del dras summan från mitt konto samtidigt som jag tryckte godkänn så där är inga % på mig iaf.

Mr.Peter
2008-07-02, 23:04
Ja det är betydligt justare att slänga ut terminalen om det nu kostar så förgrymmat mycket.
Vad många handlare talar tyst om är att när de sätter in en betalterminal e att de oftast får en rejäl omsättningsökning.
Sen är det ju självklart skillnad på bransch o bransch.Om man går i kiosken o handlar för 50 kr med ett American Express eller kreditkort och de får betala den fasta avgiften eller man handlar för 10-tusentals kronor hos en byggfirma eller liknande.

Testade idag för skojs skull eftersom vi har denna diskussion,skulle handla en korv med bröd och fick ett pris o när kortet kom fram skulle han genast räkna om.
Påslag 2 kr??Varför då frågade jag,jo det kostade honom över 10 kr i avgifter??Han förklarade detta med sådan inlevelse så jag ett tag såg hans svältande barn framför mig.:)
Ja men sa jag då skall du väl ha dessa pengar annars blir det ju förlust?
Det är inga problem för mig om jag får ett separat kvitto med företagets namn o organisationsnummer så går jag till banken imorgon o får tillbaka pengarna.
Näe det blev inget påslag!:)

Gert
2008-07-02, 23:22
Visst måste det ha varit kul att se den minen.

Mr.Peter
2008-07-03, 06:39
Ja att bara påstå att det kostar honom över 10 kr men att han för att vara "hygglig" bara tar ut 2 kr??Självklart hade han hellre tagit ut 15 kr om det vore ngn sanning i det.

Sen om ni tänkt på det alla de här "skyltarna" som man ser emellanåt varför är dom hemmagjorda?Vore det sanktionerat från banker och kortbolag vore det fina skyltar med logotype och annat.

När man pratar marginaler så finns det väl ingen bransch som har sämre marginaler än en bensinstation och där har jag aldrig varit med om att de begär en avgift om jag tankar 10 lit bensin till gräsklipparen.

Nina
2008-07-03, 08:02
Nu börjar vi komma nån vart vad jag menar med denna tråd. :)
Och börjar man argumentera emot och begära separat kvitto så blir det inget påslag, de vill helt enkelt inte redovisa detta. Det skiter jag i, det är deras bekymmer när Skatteverket ska kolla allt men man ska inte lura kunden (du och jag samt alla andra som betalar med kort) att det kostar dom extra, det är det jag vill ha bort. För vår del innebär det prishöjningar, det är ett satt pris men vi ska betala mer när vi står i kassan.

Vissa verkar ha satt detta i system, t ex en thairestaurang en mil bort. De tar inte emot betalning under 100 kr med kort, men alla maträtter kostar runt 70 kr. Då måste man alltså handla TVÅ rätter om man inte vill springa ända långt bort till bankomaten. Och en handtextad skylt javisst.

Hasse i Kristianstad
2008-07-03, 18:32
;D;D;D nu börjar det likna nåt.
Peter har rätt med hans kort, det är säkert ett Bankkort, det kostar handlaren 1:- oavsett belopp.
Tag fram era kort och läs, står ordet "Bankkort" någonstans fram eller baksidan, då kostar det 1:- att dra. Om det inte står "Bankkort" så är det ett kort som handlaren betalar extra för att dra.
En gång när jag köpte ett släp för 24.000:- slog handlaren ifån sig och ville inte ha betalt med kort, när jag garanterat att det bara kostade 1:- så gick det bra.

Nina
2008-07-03, 18:40
Mmm, men återigen — företagsekonomi. Alla kostnader ska man ha räknat med, så den där kronan det kostar dom ska redan ha räknats in i alla kostnader för att driva stället. Det är inget man som kund ska stå och betala extra utöver redan satta priser!

Nina
2008-07-03, 18:53
Har skickat frågan till de större bankerna och så här svarade de angående dessa extra avgifter.

Svar från Handelsbanken:
Det är inte tillåtet att ta ut extra avgift vid kortköp som understiger vissa belopp. Banken tar ingen extra avgift från företag som har kortinlösen.

Svar från SEB:
Vissa köpställen tar ut en avgift (ofta 3-5 kronor) för att acceptera betalning med kort. Denna avgift anser vi SEB Kort och Euroline, SEB Korts inlösenbolag, är ett brott mot de avtal som ingåtts mellan inlösenbolaget och inköpsstället.
Om det skulle komma till vår kännedom att en inlösenkund bryter mot ingånget avtal och tar ut en sådan här avgift, kan Euroline i värsta fall säga upp avtalet.

Från Swedbank:
VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när kunder väljer att betala med sitt VISA kort. Det är däremot tillåtet vid betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara större än vad det kostar dem att ta emot kortet. Kunden måste även informeras, innan betalning, att extra avgift tillkommer.

Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.

Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt lokala bankkontor.

Hasse i Kristianstad
2008-07-03, 19:58
Rätt, så står det i avtalet.
Men jag har aldrig blivet utslängd, att kunderna använder kortet är viktigt ( läs lönsamt) för banken därför ser man mellan fingrarna med avgifterna.
Det som mest stör handlarna är %-talet. Alla bankkort för 1:- är inget problem, handlarna vet inte skillnaden mellan korten därför drar man alla över en kam.
När det gäller storföretagen såsom ICA, IKEA, m.fl. så har dom en annan förhandlingspossition och jag är säker på att de inte betalar några % på beloppen, om det vore så då skulle ICA betala flera 100.000:- per dag i avgifter, dessa avtal är väl bevarade hemligheter.
Så problemet ligger hos småföretagen som inte har mycket att förhandla om.

Hasse i Kristianstad
2008-07-03, 20:09
Har ni kollat vad ni har för sorts kort.
När vi i.a.f. är överens om att banken tar betalt av handlaren när ni anväder det. Varför betalar du då en årsavgift???
Jag har mitt bankkort på LF där är det gratis.:)