handdator

Visa fullständig version : Hur säker är din mc-hjälm?



pewa
2008-06-30, 00:42
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/helmetsafety.jpg

Hur säker är din mc-hjälm?
Att välja hjälm kan vara ett projekt i sig, utbudet är stort och prisskillnaderna ännu
större. Många faktorer ska beaktas såsom utseende, funktion, säkerhet, pris osv.
Spontant känns en dyrare hjälm också seriösare och säkrare men som de flesta av
oss upplevt är dyrt inte lika med bra.

Nu har den Brittiska regeringen släppt resultaten från sitt SHARP-program där varje
hjälm betygsatts efter en femgradig skala beroende på hur säker den är.
SHARP står för Safety Helmet and Assessment Rating Programme.

Till en början kommer betygssättningen att vara något begränsad till intergral-
hjälmar men transportdepartementet som sköter testerna planerar att betygsätta
alla hjälmmodeller som säljs i Storbritannien allt eftersom.

Kanske inte så förvånande men den dyraste hjälmen som testats, Arai RX7 Corsair,
fick bara tre stjärnor av fem möjliga. Bland de femstjärniga hjälmarna finns i sin tur
Lazer LZ76 som kostar under tusenlappen.

Detaljer kring hur testerna utförsts samt en sökbar lista över alla testade
hjälmar hittar ni här: Brittiska regeringens SHARP-sida (http://sharp.direct.gov.uk/search/)

Hur bra är eran hjälm? Hur resonerade ni när ni valde just den?

(Observera att det är ett Engelskt test så vissa "svenska" hjälmar finns ev. inte med)

Nina
2008-06-30, 08:41
Båda mina hjälmar är 4-stjärniga enligt testet och jag väljer framför allt så säkra som möjligt. De får kosta mer bara de är bland de säkraste på marknaden.

pewa
2008-06-30, 21:16
Jag kör med Shoei på skallen, såg att den också fått fyra stjärnor. Svårt att veta när man står i butiken, blev att jag tog den försäljaren rekomenderade. Sen var jag beredd att lägga några hundringar extra för en "bättre" hjälm.

turbo
2008-06-30, 21:30
kul att Lazer fått bra betyg trots billigt pris! jag ska snart till och byta hjälm från en äldre AGV så den här sidan kom väl till pass! intressant läsning!

Jan-Olov
2008-06-30, 22:26
Jag kör med Caberg Justisimo och den tycks inte finnas i testet, surt.

Jan-Olov

Nina
2008-07-01, 06:53
På http://www.fc-moto.com finns just nu X-Lite X601 som är fyrstjärnig för 1800 kr + frakt, de har 44% rabatt på den just nu!

carpelux
2008-07-01, 18:04
På http://www.fc-moto.com finns just nu X-Lite X601 som är fyrstjärnig för 1800 kr + frakt, de har 44% rabatt på den just nu!

HJC HQ-1, 5 stjärnor. Innebär det att jag kan krocka utan risk nu? :)

Molgan
2008-07-01, 18:30
Har en Shoei Raid II (4 stjärnor), den är lätt, tyst, och viktigast är att den passar mitt skallben. Min andra hjälm är en crosshjälm, HJC CL-X5, som inte finns med i testet. Inte lika säker och tyst som raiden, men skönare när det är varmt och hastigheten inte är så hög.

tomahs900
2008-07-01, 19:28
Min va inte med...snyft...

Maestro
2008-07-01, 23:36
Jag fick fem stjärnor! Det känns tryggt.
Hjälmen är en AGV S-4.

Nilsson
2008-07-02, 15:44
hjälm är en färskvara och bör bytas minst vart 5 år

Mr.Peter
2008-07-02, 16:13
Köpte min hjälm 1991!Har nog åkt i backen 50 ggr?

Fredd
2008-07-02, 19:43
Det där som vissa brukar säga att hjälmen tappar sin funktion efter att ha blivit tappad i marken en gång eller fått sig en skråma, finns det någon sanning i det?

Nilsson
2008-07-02, 21:52
nja det e ju så att det kan bli sprickor och dessa ser man ju inte och det är då tillverkaren säger att hållbarhetsprovet ej stämmer, minns att förr fick man ju inte sätta klistermärken på hjälmen för det gjorde glasfibern sämre , men jag tror inte det finns bevisat någonstans

[Spanaren]
2008-07-07, 09:59
man kan ju inte köpa en hjälm bara för att den fått många stjärnor. måste ju passa huvudformen och sitta bra på skallen hehe annars är den ju ändå värdelös.

har fram till idag bara hittat 2 hjälmtillverkare som passar min bula på axlarna: KBC & Nolan

Nina
2008-07-07, 10:07
Jo, Nolan får jag slåss med. Jag håller som bäst på att anpassa min integralhjälm med min skalle. Den klämmer rejält i pannan men det blir bättre och bättre ju mer jag använder den. I början tappade jag känslan helt över hela pannan, numera är det en liten fläck så det blir bättre!

Jan-Olov
2008-07-07, 13:37
Jag köpte Caberg Justisimo den passar jättebra och mycket bra med de lättmanövrerade solglasen, men hjälmen väsnas så alltid öronproppar. Caberg fans inte med testet men märket är ju erkänt så aldeles kass är den säkert inte. Hittar jag inget bättre tills nästa hjälm så får det bli samma en gång till trots oljudet.

Fredd
2008-07-10, 01:26
nja det e ju så att det kan bli sprickor och dessa ser man ju inte och det är då tillverkaren säger att hållbarhetsprovet ej stämmer, minns att förr fick man ju inte sätta klistermärken på hjälmen för det gjorde glasfibern sämre , men jag tror inte det finns bevisat någonstans

Jag har också hört vissa nämna det där med klistermärken men det låter för otroligt. Sprickor är svåra att se men ett litet fall tycker man den borde klara, hur många har inte hängt hjälmen på styret som sen fallit ner? Vem tänker ens tanken att köpa ny då?

Nina
2008-07-10, 06:58
Det är så att vissa hjälmar är tillverkade av ett material inte tål klistermärken, för klistret i sig försvagar materialet. Ett försvagat material kan lättare spricka vid en smäll och då skyddar hjälmen mindre bra. Jag minns inte om det är glasfiber som tål klistermärken eller om det är Kevlar eller vilket material det var nu. Jag ska leta på nätet och återkommer om jag hittar info. :)

Nina
2008-07-10, 07:12
Hittar ingen närmare info VILKA hjälmar som tål klistermärken och motivlack men PLASTHJÄLM tål inte sånt för plasten blir försvagad och då uppfyller inte hjälmen tillverkarens garantier.