handdator

Visa fullständig version : Midsommargrill



Nina
2008-06-21, 05:42
Midsommarafton avlöpte lugnt och sansat. Vi grillade och åt gott med ett par vänner. Jag är hörselskadad och tycker det är jobbigt med en massa surr omkring mig så jag firar hellre hemma med några vänner i lugn och ro.
Ett exempel: är jag på en restaurang så hör jag folket vid bordet bredvid eller ett par bord bort men jag hör inte den som sitter mitt framför mig. Är jag på fest och folk blivit lite runda under fötterna och sluddrar så hör jag inte ett smack vad de pratar om. Dessutom skriker de i mina öron, då hör jag ännu mindre. Och då jag är ljudkänslig främst i ena örat så brukar jag tycka det är ganska ansträngande att vara på fest när volymen stiger och stiger. Inte ovanligt har jag tinnitus efteråt som kan sitta i flera dygn. Då får jag inte en blund i ögonen för det tjuter nåt hemskt i öronen. Å andra sidan så har jag lärt mig själv att ju mer stressad jag är desto större risk att få tinnitus. Det är en av anledningarna till att jag slutat stressa omkring. Jag håller hastigheter bland annat, jag har inte bråttom och har planerat min färdväg innan jag ger mig ut på hojen (eller med bilen). Jag har sällan besvär av tinnitus nu för tiden.

Ska man tilltala mig så ska man helst stå framför mig så jag får en chans att läsa på läpparna, annars kan mina öron höra nåt helt annat för då svarar jag nåt helt annat och ibland blir det nåt tokroligt av det hela. Det märker jag när jag svarat nåt tokigt för folk brukar se så roliga ut då. Eller så gapskrattar de. :rolleyes:
Och helst bör man vara i samma rum om man ska tilltala mig. Att skrika hjälps inte heller, det är hastigheten på meningarna som avgör hur jag hör. Pratar nån fort så hinner inte mina öron med helt enkelt! Detta är felet många gör, man skriker. Sänk volymen och tala långsammare istället, då går det bättre för mig att höra vad folk vill. ;)

Fast… Jag får lov att erkänna att jag senaste tiden hört sämre och har faktiskt plockat fram mina hjälpmedel. Ska bara byta batterier i dom.
Varför jag inte använt dom är för att det kliar i örongångarna av öronsnäckorna, dessutom så förstärker de register som jag redan hör bra på. Som bas och diskant hör jag normalt på, det är bara mellanregistret som är förstört (nästan döv) och där hamnar de flesta rösterna givetvis. Såvida inte nån har en pipig eller basig röst, he he.
Och jag tycker jag skulle fått dom under uppväxten, inte som vuxen för som vuxen har man ibland svårt att förlika sig med vissa hjälpmedel. Så jag har gått omkring som jag är van – utan. Ska prova och se om jag kommer bättre överens med dom i dag, annars åker de ut och så går jag omkring som jag är van – utan.

Inte helt ovanligt tycker och tror folk man är dum i huvudet.

Men motortekniska och ev missljud hör jag direkt utan problem! Dessa ljud ligger i diskantregistret.

Molgan
2008-06-21, 18:50
Lider av samma hörselproblem, har inte tinnitus men svaj i mellanregistret. Otroligt irriterande på tex sammanträden när folk börjar viska å tjattra med resultatet att jag inte hör vad nån säger. I lunchrummet som har usel akustik är det knappt lönt att försöka ha en vettig konversation. Hade hörapparat när jag var liten men i tonåren riskerade jag hellre att folk tyckte jag var dryg eller otrevlig än att gå runt med en gigantisk hörapparat å se handikappad ut. :rolleyes: Har inte skaffat nån ny, man har som sagt vant sig å va utan.