Visa fullständig version : Läckande förgasare.
Jag är ett otekniskt geni som aldrig sett insidan på en förgasare och behöver lite råd. Idag när jag kom hem upptäckte jag att det rann bensin från en av förgasarnas skvallerrör. DR'en är encylindrig med 2 förgasare, låg- och högfarts tror jag dom kallas, och det är den vänstra förgasaren som bråkar. Motorn går precis som den ska och jag märkte inget underligt under körning, men nu fann jag att gashandtaget inte går tillbaka som det ska. Kanske ska tillägga att hojen spenderade några ögonblick liggande på sidan tidigare idag.. =) Vad tror ni det beror på (läkaget alltså, inte vurpan), och bör en amatör sätta skruvmejseln i en förgasare överhuvudtaget?
Hittade en sprängskiss (http://www.cmsnl.com/img/carburetor-model-prst-dr800-1992-sn-partslist-big-SUE0077FIG-11A.gif).
detta kan hända efter att en hoj legat ner och e inget att bry sig om , det e soppa som rinner igenom när den ligger ner , alltså inget att göra något åt det ska vara så sen tror jag inte den e encylindrig utan två
detta kan hända efter att en hoj legat ner och e inget att bry sig om , det e soppa som rinner igenom när den ligger ner , alltså inget att göra något åt det ska vara så sen tror jag inte den e encylindrig utan två
Jo den är encylindrig. Trodde oxå att soppadrället var pga att den legat, men det bara tilltog och efter en timme "forsade" det soppa. Nu så börjar det rinna så fort jag slår på bränslekranen. Ska ta mod till mig och plocka lös eländet imorrn, måste väl vara nån flottör eller nålventil som hakat upp sig på någe vis.
Hasse i Kristianstad
2008-06-14, 22:29
Gör så det är bättre att veta än att gissa. ::)
ja det e klart att en flottör kan ha hängt sig
Hade exakt samma problem på min yz250, så fort man vred på soppakranen rann bensinen "rakt igenom".
Visade sig att nålen som ska stänga till när flottören flyter upp hade fått nå skit på sig och inte gjorde sitt jobb.. löstes med en enkel rengöring av förgasaren.
Finns mer info i följande tråd: Crossen flödar? (http://www.hojen.nu/hojen_old/index.php?topic=304.0)
Tackar, är nog en rengöring som behövs. Strippade hojen och konstaterade först och främst att det är en mäktig enstånka (synd att 24l-tanken döljer det mesta) med dubbla förgasare och dubbla tändstift. Sen noterade jag att dom verkligen gjort sitt bästa för att bygga in förgasarna. För att få loss dom måste jag ta bort luftburken, och för att få bort den måste jag ta bort batteri och batterihållare. Dessutom sitter förgasarna ihop på nåt mystiskt sätt. Då jag inte har garage, verktyg eller nån aning om vad jag håller på med så ska jag nog överlåta det här på nån som vet hur man gör. ;D
Rengjorde flottörhus med innehåll, slapp montera lös förgasarna och nu funkar allt finemang. :)
Härligt!
Det där såg annars mer svårmekat ut än crossen, tyckte det var tight där med luftburk osv. GÅr oftast ganska lätt att få loss grejerna men svårare att sätta ihop ;)
För att återgår till ämnet snackade jag med en kille som kör en del cross, han sa att läckande förgasare nästan alltid beror på skit och allt som krävs är en rengöring då och då
Jo, och när jag kollade runt på nätet så var inkontinenta förgasare tydligen ett vanligt problem med dessa hojar. Ska ta en kunnig person till hjälp och göra en ordentlig översyn på gasare och topp. Ska ju sälja den nu, men idag när jag fick igång den så blev det lite inspirerad grus och kurv-körning. Fantastisk motor med ett underbart stånk, men känns lite strypt. Är sugen på att se hur den går om man öppnar andningsvägarna och ställer den lite fetare.. ::)
Angående rengöring: Jag tog spillbensinslatten som blev samt en liten pensel och tvättade med, finns det bättre sätt att få rent grejerna?
Hasse i Kristianstad
2008-06-15, 23:25
Sätt ett bensinfilter (Biltema) på slangen från tanken så slipper du problemet framöver.
Bra idé. Ska fiska upp en sån imorrn. =)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.