handdator

Visa fullständig version : Mopedkörning och ansvar



Nina
2008-06-13, 08:44
Jag vet att har de moppar så är föräldrarna ansvariga. Kör de för fort på 30-väg får föräldrarna böta. Har ungdomarna trimmat moppen och den tas i beslag kan föräldrarnas körkort ryka. Bra att veta men det vet de flesta föräldrar inte om att det är så.

Hamre
2008-06-13, 20:55
Jag vet att har de moppar så är föräldrarna ansvariga. Kör de för fort på 30-väg får föräldrarna böta. Har ungdomarna trimmat moppen och den tas i beslag kan föräldrarnas körkort ryka. Bra att veta men det vet de flesta föräldrar inte om att det är så.

Skitsnack, är ungen över 15 år så är han/hon straffbar och får stå för sitt eget handlande.
Att jag skulle bli av med körkortet för att min unge gjorde nåt olagligt??? Var har du fått det ifrån, löjligt. Det är enbart vandringssägner typ "råttan på pizzan"
I Sverige får du själv böter om du är över 15 år!!!!

Nina
2008-06-13, 21:55
Läs här, sen kan du komma och säga vad du tycker om skitsnacket.

http://www.hemsidan.net/?n=10271

leffa
2008-06-13, 22:01
det var som tusan,det var helt nytt för mig tack för inlägget. :o

Hamre
2008-06-13, 22:07
Läs här, sen kan du komma och säga vad du tycker om skitsnacket.

http://www.hemsidan.net/?n=10271


Det anser jag vara journalistskitprat. Bara för att det är en journalist som påstår det så är det ju inte sant.
Visa lagtext så skall jag tro på dej.
PS. Tro inte på allt du läser i tidningen!!!

Gnistvändaren
2008-06-13, 22:20
Ur artikeln:

"Det handlar också om i vilken utsträckning föräldrarna medverkat till trimningen. Och står en förälder som ägare till mopeden kan det bli frågan om åtal för, som det heter, tillåtande av olovlig körning. Då sitter körkortet löst."

(den kursiva markeringen är min)

Om jag förstår det rätt så beskriver det fallet att mamma lånar ut sin trimmade moppe (eller motorcykel, eller bil) till sitt barn (eller kompis, eller främling) som inte har behörighet att framföra fordonet. Påföljden för detta är (för mamma) från varning till indraget körkort i sex månader. Källa: Trafikjuristen (http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm)

Så detta med körkortsindragningen har i det här fallet inget med vare sig ålder, trimning eller fortkörning att göra. Enbart att fordonsägaren låter någon obehörig bruka fordonet.

Nina
2008-06-13, 22:22
Orkar inte dra upp all lagtext och leta upp alla paragafer men här är en bättre artikel (http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200705/14/20070514130746_DD625/20070514130746_DD625.dbp.asp) skriven.

Nina
2008-06-13, 22:24
Förresten, skjut inte budbäraren, jag bara berättar vad jag läst.

Mr.Peter
2008-06-13, 22:30
Är man 15 år är man straffmyndig och självklart kan man inte straffa föräldrarna om dom inte medverkat i trimningen.

Jan-Olov
2008-06-14, 00:43
Frågan är vem betalar böterna för en 15åring som inga pengar har. Vad jag förstår så är föräldrarna ansvariga till 18 då de blir myndiga, åtmintone underhållskyldiga.

jan-Olov

Nina
2008-06-14, 07:13
Försäkringen står på föräldrarna tills ungarna blivit myndiga, då övergår den automatiskt till moppeföraren. Så fullt ansvariga är de inte även om de är straffmyndiga vid 15 års ålder, man kan säga det är en 3-årig smekmånad, till viss del är de straffmyndiga, vid 18 år de fullt ansvariga men de får inte gå på Systembolaget däremot är det helt okej att gå till puben och dricka öl (Moment 22). Men, det är ett pågående krafttag för att det skett så många olyckor på just EU-mopparna.

VTI har också godkänt förslaget om att höja åldersgränsen till 16 år samt att förarbeviset ska bort och in ska ett körkort, s.k. AM-körkort. Den som enbart har B-körkort ska inte få köra en EU-moppe men däremot de som har A-körkort kan få köra en EU-moppe. Varför bilister som är vana att vistas i trafik inte får köra en EU-moppe sen beror på att det helt enkelt varit för många olyckor på EU-mopparna.

Man ser ute i trafiken vilka som gått en kurs och vilka inte, jag förstår varför de tar tag i det här. Om en förälder köper en moppe och trimmar den för han vill vara schysst så har det blivit en mc i lagens ögon. Jag tycker den här sista artikeln jag hittade förklarar ganska bra och sakligt hur lagen ser på saken. :)
Då är frågan om föräldrarna ställs ansvariga om de inte har en aning om att moppen trimmats. Grabben kan ju trimma själv, blir stoppad, föräldern blir uppringd av polisen som frågar om moppen och föräldern nekar för han har ju ingen aning om saken.
Hur ser lagen på det då? Får man körkortet indraget eller böter även då? De säger att lagen är blind och det ska vara lika för alla men... Bra fråga.

Kanske därför man vill ha ägaransvar, oavsett vem som kör hojen så får ägaren böterna.

turbo
2008-06-15, 17:30
har man som 15åring trimmat sin egen moped själv så får man ta straffet själv också, att föräldrarna skulle bli skyldiga om de inte medhjälpt tror jag inte.

sen skrev någon att försäldrarna kan bli skyldiga att betala böter, om barnet inte har råd då, men det tror jag också är rätt ovanligt. kan barnet inte betala får det en skuld till dess att det börjar tjäna sina egna pengar.

det är alltid en svår gräns mellan att straffa barn och veta hur pass förstående de är till vad de gör.

Nina
2008-06-15, 17:53
Vad jag förstått så är det ett krafttag just nu för att få ner antalet olyckor på EU-mopparna.
Men i dag rullade det förbi vårt hus två 15-åringar och gissa vad de satt på?! Varsin Zündapp KS50!!
Två blå moppar som den här rullade förbi (http://www.blocket.se/vi/16555252.htm?ca=12_s) och inte var de trimmade heller utan helt i originalskick. :D

Jan-Olov
2008-06-15, 19:29
Här i byn fins det en familj som köpt en 125 till sin grabb att använda i stället för moped.
Det vore konstigt om inte föräldrarna vore ansvariga vid en eventuell skada. Mcn är stippad på all markering även regskylten, den var på första tiden. Jag önskar bara att inget händer innan grabben tröttnat på hojen.

Jan-Olov

leffa
2008-06-15, 19:44
man undra hur föräldrarna är funtade ???

fransson
2008-06-15, 20:28
har man som 15åring trimmat sin egen moped själv så får man ta straffet själv också, att föräldrarna skulle bli skyldiga om de inte medhjälpt tror jag inte.

sen skrev någon att försäldrarna kan bli skyldiga att betala böter, om barnet inte har råd då, men det tror jag också är rätt ovanligt. kan barnet inte betala får det en skuld till dess att det börjar tjäna sina egna pengar.

det är alltid en svår gräns mellan att straffa barn och veta hur pass förstående de är till vad de gör.

Helt rätt har barnet trimmat moppen utan föräldras vetskap så är det barnet som får bötena ca:1500 kr i annat fall så är det dagsböter för föräldrarna + ev indraget körkort
PS har en i byn som nyligen råkade ut för detta

Nina
2008-06-16, 07:21
PS har en i byn som nyligen råkade ut för detta


Då så Hamre, det är inget skitsnack. ;)